Grote verschil tussen PC en FULL HD TV Nikon D3200+18-105 VR
Grote verschil tussen PC en FULL HD TV Nikon D3200+18-105 VR
Hallo luitjes!
Ik fotografeer zoals vaak gewoon met nikon d3200 en lens als 18-105 VR en tot ik mini hdmi te leen kreeg, dus heb ik aantal films en fotos gemaakt,
echt groot verschil, ik schrok beetje dat fotos veel beter uit zag dan op pc!!! Hoe kan dit nou?
Wat ik wel weet is FULL HD en HDMI daarvoor zorgt dat beeld mooi is en spiegelreflex zelf ook in FULL HD opneemt.
Maar dat mag toch geen verschil maken met pc? Dat is wat mij ten zeerste afvraagt.
Ik kan voorbeeld noemen: Op tv kon ik mijn stoppelbaard goed zien, en op pc zag ik bijna geem stoppelbaard meer! + Op tv zag beeld scherp en kleurig , en op pc zag ik waas en beetje onscherp....
Maar ik heb afgesproken met mezelf , ik ga voor kwaliteit op pc en niet op tv, omdat pc vaak wordt gebruikt.
Hebben jullie misschien hetzelfde ervaring?
Groet, Wouter
Ik fotografeer zoals vaak gewoon met nikon d3200 en lens als 18-105 VR en tot ik mini hdmi te leen kreeg, dus heb ik aantal films en fotos gemaakt,
echt groot verschil, ik schrok beetje dat fotos veel beter uit zag dan op pc!!! Hoe kan dit nou?
Wat ik wel weet is FULL HD en HDMI daarvoor zorgt dat beeld mooi is en spiegelreflex zelf ook in FULL HD opneemt.
Maar dat mag toch geen verschil maken met pc? Dat is wat mij ten zeerste afvraagt.
Ik kan voorbeeld noemen: Op tv kon ik mijn stoppelbaard goed zien, en op pc zag ik bijna geem stoppelbaard meer! + Op tv zag beeld scherp en kleurig , en op pc zag ik waas en beetje onscherp....
Maar ik heb afgesproken met mezelf , ik ga voor kwaliteit op pc en niet op tv, omdat pc vaak wordt gebruikt.
Hebben jullie misschien hetzelfde ervaring?
Groet, Wouter
Re: Grote verschil tussen PC en FULL HD TV Nikon D3200+18-10
Los van de 3200: Volgens mij heeft het verschil te maken met de hogere resolutie van je pc scherm (als je een beetje een grote hebt tenminste)
Zelf maak ik regelmatig filmpjes vanaf de motor (niet met Nikon) in 720p kwaliteit. Op de monitor van de pc ziet het er dan ook wat onscherp uit maar op mijn 42 inch hd tv ziet het er dan prima uit. Een normaal verschijnsel dus.
Zelf maak ik regelmatig filmpjes vanaf de motor (niet met Nikon) in 720p kwaliteit. Op de monitor van de pc ziet het er dan ook wat onscherp uit maar op mijn 42 inch hd tv ziet het er dan prima uit. Een normaal verschijnsel dus.
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm
https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Hoe beoordeel je het beeld op PC, op 100% of kleiner zodat het hele beeld op het scherm past?
Wat is de resolutie van je PC-scherm? Dat kan vaak al minder zijn dan een full HDTV.
De resolutie van je opgenomen foto's zijn reeds groter als van zowel een HDTV alsook PC-scherm, en worden dan kleiner afgebeeld op PC-scherm alsook HDTV. Afhankelijk hoe de terugschaling verloopt zie je minder detail. Verder worden er op een HDTV nogal wat foefjes toegepast als een behoorlijke mate van extra verscherping om het beeld er voor het oog (nog) scherper uit te laten zien.
Filmen in HD met je Nikon, is een lagere resolutie als van je foto-opnamen.
Wil je een vergelijkbare weergave, moet je het beeld naar een gelijke vergrotingsmaatstaf verkleinen passend binnen de resoluties van PC-scherm of HDTV. Met de nodige vergelijkbare verscherpings-instellingen voor "unsharp-mask".
Wat is de resolutie van je PC-scherm? Dat kan vaak al minder zijn dan een full HDTV.
De resolutie van je opgenomen foto's zijn reeds groter als van zowel een HDTV alsook PC-scherm, en worden dan kleiner afgebeeld op PC-scherm alsook HDTV. Afhankelijk hoe de terugschaling verloopt zie je minder detail. Verder worden er op een HDTV nogal wat foefjes toegepast als een behoorlijke mate van extra verscherping om het beeld er voor het oog (nog) scherper uit te laten zien.
Filmen in HD met je Nikon, is een lagere resolutie als van je foto-opnamen.
Wil je een vergelijkbare weergave, moet je het beeld naar een gelijke vergrotingsmaatstaf verkleinen passend binnen de resoluties van PC-scherm of HDTV. Met de nodige vergelijkbare verscherpings-instellingen voor "unsharp-mask".
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb beeldscherm : Philips 220E en het resolutie is 1920x1080 ( aanbevolen ).....Ik zal vandaag kijken of ik fotos JPEG samen met NEF kan doen, dan kijk ik of er verschil is...
- Léon Obers
- Forumlid
Resolutie van je monitor 1920x1080 komt in ieder geval overeen met de specificaties voor die van Full HDTV (1080p).
En is die resolutie ook ingesteld in het configuratiescherm van je Windows OS?
Welk OS gebruik je?
Als het Windows 7 of 8 is, heb je dan ook de verfijnde afstellingen uitgevoerd voor "Clear-Type" instellingen?
Heeft je PC een CPU met eigen video-processor aan boord en gebruik je die, of gebruik je een separate grafische kaart?
Met welke connectie heb je de monitor aangesloten aan je PC, met een VGA kabel, of met een DVI-kabel aan de DVI aansluiting van je PC?
En is je model monitor überhaupt wel DVI?
(De gebruiksaanwijzing geeft aan dat het afhankelijk kan zijn van de uitvoering van dit type monitor).
Als het alleen een VGA-uitvoering is, kom je niet aan de maximale uitvoer-kwaliteit.
Overigens niet voorgaande berichten in zijn geheeld aanhalen, als je direct antwoord onder de voorgaande reactie.
Wordt niet op prijs gesteld binnen de regels van dit forum. (Alleen op delen als je specifiek de nadruk ergens op wilt vestigen).
En is die resolutie ook ingesteld in het configuratiescherm van je Windows OS?
Welk OS gebruik je?
Als het Windows 7 of 8 is, heb je dan ook de verfijnde afstellingen uitgevoerd voor "Clear-Type" instellingen?
Heeft je PC een CPU met eigen video-processor aan boord en gebruik je die, of gebruik je een separate grafische kaart?
Met welke connectie heb je de monitor aangesloten aan je PC, met een VGA kabel, of met een DVI-kabel aan de DVI aansluiting van je PC?
En is je model monitor überhaupt wel DVI?
(De gebruiksaanwijzing geeft aan dat het afhankelijk kan zijn van de uitvoering van dit type monitor).
Als het alleen een VGA-uitvoering is, kom je niet aan de maximale uitvoer-kwaliteit.
Overigens niet voorgaande berichten in zijn geheeld aanhalen, als je direct antwoord onder de voorgaande reactie.
Wordt niet op prijs gesteld binnen de regels van dit forum. (Alleen op delen als je specifiek de nadruk ergens op wilt vestigen).
Helemaal niet stil gestaan bij vga/dvi !
Ik heb ook een 1920 x1080 monitor en die heeft alleen vga dus vandaar dat ie bij mij kennelijk ook minder scherp is...
Nou ja, binnenkort moet ik toch een nieuwe monitor (deze heeft koffie gezien wat niet op wil drogen (in het led scherm) dus dan maar even een exemplaar met dvi kopen!
Ik heb ook een 1920 x1080 monitor en die heeft alleen vga dus vandaar dat ie bij mij kennelijk ook minder scherp is...
Nou ja, binnenkort moet ik toch een nieuwe monitor (deze heeft koffie gezien wat niet op wil drogen (in het led scherm) dus dan maar even een exemplaar met dvi kopen!
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dan moet je grafische kaart wel dvi ondersteunen anders heb je er nog niks aan
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
graka kan een zeer slechte kaart zijn met een 64 bit interface in plaats van 128 of 256 bit .
ook de chipset op de kaart is zeer belangrijk .
DirectX moet zeker 10 zijn > .
en natuurlijk de cpu snelheid
en geheugen op het bord
allemaal dingen die een slechter beeld kunnen opleveren
ook de chipset op de kaart is zeer belangrijk .
DirectX moet zeker 10 zijn > .
en natuurlijk de cpu snelheid
en geheugen op het bord
allemaal dingen die een slechter beeld kunnen opleveren
- Léon Obers
- Forumlid
64, 128 of 256 bit busdiepte heeft op zichzelf niets te maken met de kwaliteit, misschien hooguit met de snelheid.
CPU snelheid en geheugen van je PC heeft verder ook niets met de kwaliteit te maken van een beeld.
CPU snelheid en geheugen van je PC heeft verder ook niets met de kwaliteit te maken van een beeld.
Dat van die dvi aansluiting is vrij logisch
Voor de rest moet het wel lukken hoor. Ik heb anderhalf jaar geleden de pc speciaal laten bouwen voor het monteren van video filmpjes. Nvidia GTX550ti videokaart met 1Gb geheugen en direct X 11. Nu natuurlijk niet meer het nieuwste maar toen was het een prima pc en ben er nog steeds zeer tevreden mee. (Snelste i5 met 8 Gb intern geheugen)
In ieder geval bedankt voor de tips en de volgende monitor knoop ik er aanvast via DVI

Voor de rest moet het wel lukken hoor. Ik heb anderhalf jaar geleden de pc speciaal laten bouwen voor het monteren van video filmpjes. Nvidia GTX550ti videokaart met 1Gb geheugen en direct X 11. Nu natuurlijk niet meer het nieuwste maar toen was het een prima pc en ben er nog steeds zeer tevreden mee. (Snelste i5 met 8 Gb intern geheugen)
In ieder geval bedankt voor de tips en de volgende monitor knoop ik er aanvast via DVI

- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met alle respect voor de VGA - DVI discussie, als de PC goed werkt en de software juist is geïnstalleerd (drivers, video codecs etc.) dan zal de pc altijd een beter of minimaal evengoed beeld moeten kunnen produceren dan een TV scherm, ongeacht of dit VGA (D-SUB) of DVI (HDMI- DVI) is.
Als het beeld op de TV significant beter is, zoals je schrijft dan klopt er iets anders niet. Kijk eens naar de instellingen van het programma waarmee je de foto's bekijkt of filmpjes afspeelt, staat die bijvoorbeeld in een lagere resolutie of iets dergelijks.
Kijk je misschien op de TV naar de opgeslagen en bijgewerkte JPG rechtstreeks uit de camera en op de PC naar een onbewerkte NEF ? is het beeldscherm soms defect ? je zegt dat hij een slokje koffie heeft genomen.
Als het beeld op de TV significant beter is, zoals je schrijft dan klopt er iets anders niet. Kijk eens naar de instellingen van het programma waarmee je de foto's bekijkt of filmpjes afspeelt, staat die bijvoorbeeld in een lagere resolutie of iets dergelijks.
Kijk je misschien op de TV naar de opgeslagen en bijgewerkte JPG rechtstreeks uit de camera en op de PC naar een onbewerkte NEF ? is het beeldscherm soms defect ? je zegt dat hij een slokje koffie heeft genomen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Léon Obers
- Forumlid
Specifiek voor het afspelen van filmpjes wordt een andere aansturing van het opgebouwde beeld van de grafische kaart gebruikt, dan voor "foto-beeld" bij bijv. een beeld-editor. In de meer uitgebreide interface van de NVDIA kaart heb je waarschijnlijk dan nog ergens mogelijkheden om diverse instellingen van het videobeeld op persoonlijke voorkeur te verbeteren en af te regelen. Ik gebruik een op AMD gebaseerde grafische kaart waarbij dat kan, maar bij NVIDIA zal dat wellicht niet anders zijn.adkart schreef:Ik heb anderhalf jaar geleden de pc speciaal laten bouwen voor het monteren van video filmpjes. Nvidia GTX550ti videokaart met 1Gb geheugen en direct X 11.
- Léon Obers
- Forumlid
Daar is toch ook al eerder op geattendeerd.a90 schreef: Als het beeld op de TV significant beter is, zoals je schrijft dan klopt er iets anders niet. Kijk eens naar de instellingen van het programma waarmee je de foto's bekijkt of filmpjes afspeelt, staat die bijvoorbeeld in een lagere resolutie of iets dergelijks.
Verder is het VGA of DVI verhaal wel degelijk van invloed op de weergave van beeld. Als dat niet zo was hadden ze geen DVI hoeven uit te vinden.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat klopt alleen in de laatste post sluit de TS af met de opmerking dat zijn volgende beeldscherm zeker DVI zal hebben. Op zich een prima beslissing, DVI is inderdaad in staat om boven het niveau van de oude VGA D-Sub verbindingen uit te stijgen maar het is naar mijn idee niet de oorzaak alleen.Léon Obers schreef:Daar is toch ook al eerder op geattendeerd.a90 schreef: Als het beeld op de TV significant beter is, zoals je schrijft dan klopt er iets anders niet. Kijk eens naar de instellingen van het programma waarmee je de foto's bekijkt of filmpjes afspeelt, staat die bijvoorbeeld in een lagere resolutie of iets dergelijks.
Heel kort door de bocht en volgens mij vertel ik niets nieuwsLéon Obers schreef:a90 schreef:Verder is het VGA of DVI verhaal wel degelijk van invloed op de weergave van beeld. Als dat niet zo was hadden ze geen DVI hoeven uit te vinden.
Er is inderdaad verschil in VGA en DVI, een voornaam verschil is dat het signaal bij VGA door de videokaart wordt omgezet naar analoog (RGB) en dat bij DVI er rechtstreeks de pixels mee worden aangestuurd. Een DVI verbinding is eigenlijk geheel digitaal en in die zin beter voor digitale fotografie en pixelbeeldschermen, immers de pixels worden precies zo doorgestuurd naar het scherm alwaar ze kunnen worden weergegeven.
Stelregel daarbij is dat VGA goed genoeg is / was voor CRT (beeldbuis schermen) en DVI beter geschikt is voor paneelschermen.
Dat neemt niet weg dat de ' ouderwetse' VGA aansluiting naar een paneelscherm alsnog wel degelijk in staat moet zijn om een prima beeldweergave te geven. Ook waarbij ook de baardstoppels te zien zullen zijn net als op de aangesloten tv (1e post van de TS).
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Léon Obers
- Forumlid
Kan inderdaad, als je maar een goede grafische kaart hebt.a90 schreef: Dat neemt niet weg dat de ' ouderwetse' VGA aansluiting naar een paneelscherm alsnog wel degelijk in staat moet zijn om een prima beeldweergave te geven. Ook waarbij ook de baardstoppels te zien zullen zijn net als op de aangesloten tv (1e post van de TS).
Bijv. de ingebouwde GPU van de Intel processor, redt het in ieder geval niet in kwaliteit met het VGA-signaal.