Eens een bericht van mij op dit forum. Drie jaar geleden mijn eerste DSLR gekocht, de Nikon D3100. Mooiste aankoop van mijn leven. Sindsdien fotografeer ik naar hartelust, vooral landschappen.
Mijn favoriete lens hierbij is de Nikon 10-24. Je compositie en standpunt zijn erg belangrijk bij deze lens, i.v.m. de scherpte-diepte en beeldvervorming/perspectief bij zo'n groothoek lens.
Nou valt mij een ding altijd erg op bij het fotograferen, waarbij de achtergrond donker is: Het lijkt net of er een soort moire ontstaat in de donkere gebieden. Als ik deze op RAW-format op 100% bekijk, zie ik volgens mij ook gekleurde ruis. Hierdoor wordt de foto enorm lelijk in mijn ogen. Ook vind ik het contrast erg laag en het verhogen hiervan verliest beeldkwaliteit.
Onderstaande foto bijvoorbeeld, let daar op de dennen in de achtergrond (onbewerkte foto, recht uit de camera, wel JPG inclusief noise-reduction, maar let niet op vlekken e.d.).

Hieronder een stukje uit de dennenbomen vergroot:

Exif: Nikon D3100, Nikon 10-24 @ f14, 0,5 seconde sluitertijd, ISO 100, tijdstip genomen: 24-08-2013 om 7:04 uur.
Is hier een oplossing voor?
Zal een camera als de Nikon D7100 met meer dynamisch bereik en beter kleurenbereik dit beter weergeven? Ik ga er graag van uit dat het aan mij ligt en welke instellingen ik gebruik, maar als een nieuwe camera dit oplost, heb ik weer een reden extra om te sparen voor kerst

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en of jullie dit opgelost hebben gekregen.
Alvast hartelijk dank!
Groet,
Tieme