Mijn allerste foto gemaakt in de nacht.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mijn allerste foto gemaakt in de nacht.

Bericht door erikcreugers » za aug 24 2013 8:02 am

Wat doe je op een zaterdagavond als er niks op televisie is? Dan ga je foto's maken. Ik had al langer het idee om een foto te maken bij de autosnelweg in het donker. Klokslag 00.00 uur toog ik naar de A76 ter hoogte van Neerbeek. Hier heb je naast dat je de autosnelweg in beeld hebt, ook een mooi uitzicht op de NAK 4 (Tegenwoordig Olefins 4) van Sabic. (voorheen DSM). Dit de de naftakraker die na de ramp met de NAK 2 op 7 november 1975 is gebouwd, eveneens vlak langs de A76). Bij het treffen van de voorbereidingen van het maken van de foto, stopte er opeens een politieauto naast me, en de dienstdoende agenten wilde wel even weten wat ik aan het doen was. Echter mijn uitleg, dat ik een foto wilde maken waarbij de lichten van de auto's zouden vervormen tot enkel strepen, vertrouwde ze toch niet helemaal. Want volgens een der agenten moet je flitsen in het donker wil je iets kunnen zien wat je fotografeert! Dus bleven beiden gedurende de gehele tijd dat ik de foto belichtte bij me staan om erop toe te zien dat ik het toch maar niet in mijn hoofd haalde te flitsen!
Afbeelding
Edit:
Inmiddels heb ik de foto ook even door HDR Efex Pro 2 van Nik gehaald:

Ik ben het met jullie eens dat het HDR project waardeloos is. Daarom heb ik 'm verwijderd.
Laatst gewijzigd door erikcreugers op za aug 24 2013 10:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Re: Mijn allerste foto gemaakt in de nacht.

Bericht door marcel.b » za aug 24 2013 9:11 am

Zo was ik vorig jaar op de maasvlakte overdag . Bij een in aanbouw zijnde nieuwe haven stond ik wat foto's te maken. Mijn auto stond ongeveer 15 meter achter me. In de wijde omgeving niemand te bekennen , had de auto niet op slot. Opeens ook een politieauto achter me .Had de beste man allang zien benaderen. .... De dienstdoende agent begint een verhaal over wat ik aan het doen was. Stond daar op openbaar gebied , geen stopverbod o.i.d , gele strepen , noem alles maar op :grin: . Om toch het laatste woord te hebben moest ik voortaan de auto afsluiten , anders moest hij er achteraan ALS ze hem stelen ..... met een grijns weggelopen.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » za aug 24 2013 9:23 am

Hoe ging die slogan van de politie vroeger ook alweer? "Goed dat er politie is" of zoiets....... Ik heb de dame en heer in kwestie maar in hun waan van de dag.... euhhhhh nacht gelaten. Zelf heb ik gewerkt als koerier, houden ze me midden in de nacht in een VW Caddy, tijdens een koeriersrit naar Luxemburg, aan om mijn vergunningen te controleren, waarop ik doodleuk zeg dat je onder de 500 kilo ben je vrijgesteld van de vergunningplicht. Vraagt de een tegen de ander "Jo, is dat zo wat meneer zegt?" antwoord van Jo: "Ik heb geen idee". Alsof je effe 3500 kilo of meer in zo'n Caddy gaat proppen.... Het enigste wat ik geladen had waren kranten voor Nederlandse vakantiegangers (Telegraaf, Volkskrant e.d.) voor Nederlandse vakantiegangers die op vakantie waren in de Belgische Ardennen en Luxemburg. Maar ach, als je de politie nodig hebt, zie je ze nergens, maar sta je gewoon je hobby uit te oefenen staan ze opeens naast je. Genoeg nu.... back to topic!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za aug 24 2013 9:28 am

TJA , wat wil je een duister figuur met aller lei spullen hebben ze het gesnapt dat het kan. :o
Zie rechts een flare filter er op gehad zo ja dan de volgende keer verwijderen.
Waar om gekozen voor deze sluitertijd.

edit
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=47833" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » za aug 24 2013 9:34 am

a vgastel schreef: Zie rechts een flare filter er op gehad zo ja dan de volgende keer verwijderen.
Ik heb geen filter op de lens gebruikt. Deze heb ik pas een week, en heb er nog geen filter(s) voor gekocht.
Bij het maken van de foto passeerde wel een auto van rechts over de brug, die even met het groot licht knipperde. Wellicht is dit wat je ziet als flare?
Waarom gekozen voor deze sluitertijd.
Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met verschillende sluitertijden. En deze gaf mij het meest bevredigende resultaat.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » za aug 24 2013 11:31 am

Volgens mij had je zaterdagavond beter een film kunnen huren Erik, het resultaat is gewoon slecht, gewoon veel te lange sluitertijd waardoor je bewegingsonscherpte, notabene op een brug waar ook nog eens een auto overheen rijd wel kunt verwachten, daarbij staat de foto scheef.
Ik begrijp het HDR Efex probeersel al helemaal niet, de foto is er miserabel van geworden.

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » za aug 24 2013 12:20 pm

@John Hoenen: Ik huur geen films. Veel te duur. Ik geef het geld liever uit aan fotogerelateerde zaken :mryellow:
Zoals vaak het bij een eerste keer het geval is, is het resultaat vaak voor diegene die de foto gemaakt heeft wel bevredigend, maar voor de "professionals" niet". Ik heb het graag als iemand keiharde kritiek levert, want als ik geen foto's hier laat zien leer ik niks... Overigens rij jij vrijwel dagelijks onder deze brug door als jij van Heerlen naar je werk gaat. Op dit moment is de straat over deze brug afgesloten i.v.m. werkzaamheden. Dus die auto die van rechts kwam, mocht daar eigenlijk helemaal niet komen. De mij "begeleidende" agenten zijn er dan ook meteen achteraan gegaan....

Ik heb een statief gebruikt, en dit met de waterpas rechtgezet. Maar zie nu ook dat ie ietsjes scheef staat. Blijkbaar toch niet helemaal waterpas gezet. Wel heb ik bij het belichten een afstandsbediening gebruikt om beweging van de camera te voorkomen.

Wat de belichting tot slot betreft. Ik heb lang gezocht op Google naar belichtingstijden, diafragma etc.. Uiteindelijk ben ik aan de hand van deze gegevens gaan experimenteren, waarvan dit resultaat een voor mij derhalve bevredigend resultaat was dat ik deze durfde te plaatsen. Uiteraard zijn tips over de juiste belichtingstijd etc van harte welkom. Want ik beschouw dit gedeelte van het forum dan ook als een leerschool. In ieder geval bedankt voor je recht door zee opmerking!

NynkeD50

Bericht door NynkeD50 » za aug 24 2013 2:08 pm

Inhoudelijk heb ik niet echt iets te zeggen behalve dan dat ik het mooie foto's vind ;). Persoonlijk vind ik foto 1 veel mooier dan foto 2, dat grijze vind ik echt een stuk minder dan dat fel witte.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » za aug 24 2013 3:34 pm

foto 1 is veel te scherp (verscherpt). En de witte uitgebeten kleuren van de tegemoetkomende auto's is te overheersend.

Foto 2 snap ik helemaal niet. Beetje rare bewerking als je het mij vraagt.

Waarom heb je zo'n enorme sluitertijd gebruikt?
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

adkart
Forumlid
Forumlid

Bericht door adkart » za aug 24 2013 7:26 pm

Ik moet zeggen dat ik foto 1 toch wel mooi geworden vind hoor. Jammer dan die flare rechts in beeld. Misschien op zo'n avond nog meer foto's nemen waar er dan misschien 1 tussen zit die dit niet heeft...Ook vind ik het een beetje jammer dat er rooie strepen door de bomen lopen, waarschijnlijk achterlichtjes bovenop een vrachtwagen, maar dat heb je zelf natuurlijk niet in de hand en misschien vind jij het wel mooi.

Wat foto 2 betreft: Ik ben het met sommige mensen hier eens dat die bewerking niet echt mooi is geworden.. Vooral de linker weghelft met die grijze koplampen vind ik nogal lelijk, maar dat is mijn mening..

Geen videofilms gaan huren hoor maar lekker door experimenteren!!!!

Vraagje: Heb je 300 seconden de sluiterknop ingedrukt gehouden of heb je daar een afstandsbediening voor???
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » za aug 24 2013 10:10 pm

adkart schreef:Ik moet zeggen dat ik foto 1 toch wel mooi geworden vind hoor. Jammer dan die flare rechts in beeld. Misschien op zo'n avond nog meer foto's nemen waar er dan misschien 1 tussen zit die dit niet heeft...Ook vind ik het een beetje jammer dat er rooie strepen door de bomen lopen, waarschijnlijk achterlichtjes bovenop een vrachtwagen, maar dat heb je zelf natuurlijk niet in de hand en misschien vind jij het wel mooi.

Wat foto 2 betreft: Ik ben het met sommige mensen hier eens dat die bewerking niet echt mooi is geworden.. Vooral de linker weghelft met die grijze koplampen vind ik nogal lelijk, maar dat is mijn mening..

Geen videofilms gaan huren hoor maar lekker door experimenteren!!!!
Vraagje: Heb je 300 seconden de sluiterknop ingedrukt gehouden of heb je daar een afstandsbediening voor???
:shock:

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » za aug 24 2013 10:32 pm

:D

Serieus: een sluitertijd tussen de 10 en 30 seconden (das al heel lang) was denk ik beter geweest voor de eerste foto.
De 2e foto is totaal niet mijn smaak (van wie wel).
groeten Robert

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”