Techniek foto's scannen met Epson V500 ?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
nikoyama
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Techniek foto's scannen met Epson V500 ?

Bericht door nikoyama » zo aug 25 2013 4:12 pm

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Naast mijn fotografie en motorhobby verzamel ik oude ansichten en foto's. Om ze te digitaliseren gebruik ik een Epson fotoscanner. In de professionele modus mis ik voldoende kennis. Ook de dozenschuivers van Epson kunnen mij geen antwoord geven. Het lukt me wel om sommige foto's beter te krijgen dan het origineel, maar ik wil graag precies weten wat ik doe.
Op bijgaand voorbeeld zie je rechts een histogram van de scan, met daaronder pijltjes onder de donkerste waarde, de lichtste waarde en één er tussen in, daaronder zijn waarden die de scanner zelf invult voor output: die gaan niet van 0 naar 256, maar van 18 tot 246.
Mijn plaatselijke fotohandelaar weet ook niet wat hiervan de achtergrond is.
Wie van dit forum heeft kennis op dit gebied?

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.

Flandria

Re: Techniek foto's scannen met Epson V500 ?

Bericht door Flandria » zo aug 25 2013 4:41 pm

Die 3 "pijltjes zijn een onderdeel van het histogram: zwart - midtonen - wit.
RGB gaat altijd in waarden van 0 tot 255 (totaal 256).
Ik denk dat de genoemde waarden (18-246) al aangepast zijn naar het origineel (opzichtmodel) via de software.
Wellicht is het wit v/h opzichtmodel niet echt wit en het zwart niet echt zwart en daar naar aangepast.

Wat interessante achtergrond info:
http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”