Licht en schaduw ver. 2

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Pallo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Licht en schaduw ver. 2

Bericht door Pallo » ma aug 19 2013 7:37 pm

Hi Allen,

Ik wilde de update eigenlijk in de openingspost van het originele draadje plaatsen, maar wijzigen kon niet (meer). Hopelijk is dit niet tegen de regels of zo, deed dan liever een nieuw draadje dan achterin het oorspronkelijke posten.

ik heb nu 1,5 weken en nogal veel uren in Lightroom5 zitten en wilde nog graag de resultaten delen. Ben dus nog een absolute beginner, maar was verbaasd hoeveel ik toch voor elkaar kreeg. Heb de meeste mogelijkhgeden in LR uitgezocht, alleen de curve kreeg nog ik niet onder de knie. Had ik hier iets daaraan gehad? Sowieso, ben dus zelf redelijk tevreden. Maar, het kan zeker beter, dus ik hoor het graag. :)

Alweer bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

Volledigheidshalve allebei voor en na gepost, maakt ook beoordeling makkelijker, neem ik aan.

De foto's zijn genomen tijdens een rubriek vrijdag avond met zonsondergang. Opmerking bij foto "voor" uit oorspronkelijke post.

1. om 17:30. Deze vind ik zelf de beste. Of misschien moet de achtergrond nog "leger" worden gemaakt? Gele vlag weg zou ik nog zelf ook kunnen.
Afbeelding
DSC_0280 by Pallo200, on Flickr

Deze vind ik nog steeds het mooist. En hij kon inderdaad duidelijk lighter worden gemaakt, zonder verlies van sfeer.
Afbeelding
DSC_0280.jpg by Pallo200, on Flickr

2. om 19:40. Zou iets centraler mogen.
Afbeelding
DSC_0623 by Pallo200, on Flickr

Voorkant van paardenhoofd was zo zwart, dat ik er weinig detail in kon krijgen, helaas.
Afbeelding
DSC_0623.jpg by Pallo200, on Flickr

3. om 20.30. Deze is te donker uitgekomen. Maar kan hij lichter zonder zo'n witte waas? Of ruis? ben wel blij dat het oog (van paard) nog licht vangt.
Afbeelding
DSC_0819 by Pallo200, on Flickr

Hier had ik het origineel gewist, deze foto is halfseconde later, wel met 100% zelfde Exif/settings en dus uitgangspunt. Hier was ik het meest verbaasd over hoe veel ik nog te voorschijn kon toveren. Dat paard niet zwart is helpt.
Afbeelding
DSC_0820.jpg by Pallo200, on Flickr

4. om 21.15. De zon is onder (achter bomen) en ik heb de kamera wat bijgezet voor meer licht. Zonder zon toch een beetje saai?
Afbeelding
DSC_0937 by Pallo200, on Flickr

Hier viel het minste te sleutelen, uiteraard.
Afbeelding
DSC_0937.jpg by Pallo200, on Flickr

Algemeen opmerking nog: ik vind het moeilijk goede verlichting te bepalen, afhankelijk van daglicht / avond thuis en zelfs hellingsgraag van scherm komen de foto's bijna willekeurig te licht/donker of goed uit. :oops:

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Licht en schaduw ver. 2

Bericht door Cor Gortzak » di aug 20 2013 8:29 am

Als je op een forumdeel staat bij een eigen plaatsing zie je rechts bovenaan het knopje "Wijzig" staan.

Als je hierop klikt kun je nog van alles wijzigen c.q. aanvullen.

CG
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » di aug 20 2013 8:44 am

Nee, knop "wijzig" is verdwenen. Ik probeerde nog uit te vinden hoe lang wijzigen kan, door allerlei info-topics door te lezen maar dat vond ik niet. ook bij mijn eigen instellingen niets hierover. Op latere posts zit hij nog (de knop "wijzig") maar op oudere (hoe oude? 2-3 weken?) niet meer. Klik voor groter.

Afbeelding

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » di aug 20 2013 9:45 am

Volgens mij staat de termijn op plm. 14 dagen.

Oudere berichten kunnen inderdaad niet meer gewijzigd worden

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » vr aug 23 2013 5:31 pm

Verder had niemand iets te melden? Dan zal het wel goed zijn. :mrgreen:

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » vr aug 23 2013 7:03 pm

Peter schreef:Volgens mij staat de termijn op plm. 14 dagen.

Oudere berichten kunnen inderdaad niet meer gewijzigd worden
Dat is een instelling wat de bouwer van het forum heeft ingegeven :wink2:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr aug 23 2013 9:50 pm

Vragen/opmerkingen over forum graag in de daarvoor behorende secties. ;)

Graag ontopic.

( TS had ook een PB aan een modje kunnen sturen voor topic vragen)

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ruilof » za aug 24 2013 6:27 pm

Ik zou niet te gauw tevreden zijn. In alle foto's contstateer ik onscherpte. Je lijkt te hebben scherpgesteld op het hoofd van de paarden, maar door een grote lensopening is de ruiter onscherp. Bij dit soort fotografie is een kleiner diafragma aan te raden om een wat grotere DOF te krijgen.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

Pallo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pallo » zo aug 25 2013 8:27 pm

Dank je Ruilof,

ik vind het persoonlijk niet erg, dat de ruiters onscherp zijn. Ik wilde immers juist de paarden op de foto. Maar grote diafragma was ook ten dele gekozen ivm weinig licht. Door de diafragma, en wat zoom, had ik een "smal" scherpstelgebied en dus idd een redelijke hoeveelheid niet-goed-scherpgestelde foto's (ruiter scherp - paard onscherp vind ik dus niet goed / was niet mijn bedoeling). Met kleinere diafragma was het scherpstellen makkelijker geweest. maar dan wel met hogere ISO (want langere sluiter geeft ook onscherpte, ik schoot een dag met 1/320 en dat was net te weinig, veel missers). Op en hoop foto's gebruikte ik minder zoom en dan was er vaak het hele paard van de zijkant, dan was wel alles even scherp (of onscherp), want minder diepte.

Ik had überhaupt wat moeite met scherpstellen. Met "auto" koos de kamera wat hij scherpstelde, soms paard, soms ruiter, soms bloemenpotten op de voorgrond, heel soms achtergrond. Als ik dan een vast frame koos dan wilde ik dus het paardenhoofd scherp. Maar dat punt is afhankelijk van richting paard, of links of rechts op de foto. Of in het midden, als hij naar je toe komt. Zo snel kon ik de frame niet instellen. En helemaal handmatig scherpstellen kan ook niet omdat ze (soms met goede snelheid) bewegen. Volgend keer maar een landschap op de foto!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo aug 25 2013 8:58 pm

Er zit ook vast AF-C op de camera, die zou ik sowieso gebruiken bij dit soort fotografie. Gooi de ISO wat omhoog en ook het diafragma, want met de ruiters zo onscherp vindt ik zelf de foto's niet "kloppen". En natuurlijk met 1 Focus punt werken en niet op auto. Succes bij de volgende shoot!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”