Ik wilde de update eigenlijk in de openingspost van het originele draadje plaatsen, maar wijzigen kon niet (meer). Hopelijk is dit niet tegen de regels of zo, deed dan liever een nieuw draadje dan achterin het oorspronkelijke posten.
ik heb nu 1,5 weken en nogal veel uren in Lightroom5 zitten en wilde nog graag de resultaten delen. Ben dus nog een absolute beginner, maar was verbaasd hoeveel ik toch voor elkaar kreeg. Heb de meeste mogelijkhgeden in LR uitgezocht, alleen de curve kreeg nog ik niet onder de knie. Had ik hier iets daaraan gehad? Sowieso, ben dus zelf redelijk tevreden. Maar, het kan zeker beter, dus ik hoor het graag.

Alweer bij voorbaat dank voor de genomen moeite.
Volledigheidshalve allebei voor en na gepost, maakt ook beoordeling makkelijker, neem ik aan.
De foto's zijn genomen tijdens een rubriek vrijdag avond met zonsondergang. Opmerking bij foto "voor" uit oorspronkelijke post.
1. om 17:30. Deze vind ik zelf de beste. Of misschien moet de achtergrond nog "leger" worden gemaakt? Gele vlag weg zou ik nog zelf ook kunnen.

DSC_0280 by Pallo200, on Flickr
Deze vind ik nog steeds het mooist. En hij kon inderdaad duidelijk lighter worden gemaakt, zonder verlies van sfeer.

DSC_0280.jpg by Pallo200, on Flickr
2. om 19:40. Zou iets centraler mogen.

DSC_0623 by Pallo200, on Flickr
Voorkant van paardenhoofd was zo zwart, dat ik er weinig detail in kon krijgen, helaas.

DSC_0623.jpg by Pallo200, on Flickr
3. om 20.30. Deze is te donker uitgekomen. Maar kan hij lichter zonder zo'n witte waas? Of ruis? ben wel blij dat het oog (van paard) nog licht vangt.

DSC_0819 by Pallo200, on Flickr
Hier had ik het origineel gewist, deze foto is halfseconde later, wel met 100% zelfde Exif/settings en dus uitgangspunt. Hier was ik het meest verbaasd over hoe veel ik nog te voorschijn kon toveren. Dat paard niet zwart is helpt.

DSC_0820.jpg by Pallo200, on Flickr
4. om 21.15. De zon is onder (achter bomen) en ik heb de kamera wat bijgezet voor meer licht. Zonder zon toch een beetje saai?

DSC_0937 by Pallo200, on Flickr
Hier viel het minste te sleutelen, uiteraard.

DSC_0937.jpg by Pallo200, on Flickr
Algemeen opmerking nog: ik vind het moeilijk goede verlichting te bepalen, afhankelijk van daglicht / avond thuis en zelfs hellingsgraag van scherm komen de foto's bijna willekeurig te licht/donker of goed uit.