Studio flitsset, welke?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Reeltje

Studio flitsset, welke?

Bericht door Reeltje » ma aug 26 2013 11:56 am

Hallo daar!
Via google kom ik vaak bij dit forum terecht, dus heb ik maar besloten om toch zelf maar een account te maken.

Ik wil graag een simpel/goedkoop flitssetje aanschaffen voor een studio. Ik ben er niet bekend mee, nog nooit met een studio gewerkt, dus ik weet niet precies allemaal hoe en wat. Ik dacht misschien aan een setje van falcon eyes.
http://www.fotovideo-shop.nl/falcon-eye ... =discarded" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Wat ik er mee wil gaan fotograferen zijn voornamelijk dieren, cavia's, honden, katten, etc. op een witte achtergrond (papier rol).
Maar eventueel ook af een toe een andere achtergrond, bijvoorbeeld blauw of iets anders.

Heeft iemand ideeën/suggesties voor welke flitsset voor mij goed zal zijn?

Ik heb trouwens een Nikon D3100, en heb begrepen dat daar geen aansluiting voor de flitsset op zit, wat kan ik daar het beste voor nemen?
Laatst gewijzigd door Reeltje op ma aug 26 2013 12:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Studio flitsset, welke?

Bericht door gijs sandberg » ma aug 26 2013 12:26 pm

Beste R,
Welkom.

Gebruik de zoekfunctie eens, bovenin het scherm.
Over het algemeen: alle waar is naar z'n geld en het loont de moeite je eerst in te lezen.

re: kan ik daar het beste voor
Niets nodig, je kan de interne flitser op manual zetten en daarmee de studio-flitsers laten afgaan.
Alternatief een kabeltje, dat je aan kan sluiten met een AS-15 blokje.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Reeltje

Bericht door Reeltje » ma aug 26 2013 12:47 pm

Ik zal eens verder gaan zoeken, ik ben inderdaad gisteren al heel de tijd bezig geweest te zoeken en te lezen.
Maar heb nog niet gevonden wat nu precies 'nodig' is voor wat ik er mee wil doen. Hoeveel Watt er genoeg is e.d.
Ik hoef geen hele (menselijke) modellen op de foto bijvoorbeeld.
Verder is het alleen voor de hobby.

Dat met de interne flitser wist ik niet, daar ga ik ook eens meer over opzoeken.

Bedankt voor je antwoord.

mmuetst

Bericht door mmuetst » ma aug 26 2013 11:08 pm

Misschien is een studio set dan niet wat je zoekt maar is strobist wel handig. Ik wil niet beweren dat strobist goedkoper is dan zo'n studio set, maar de set die je aangeeft heb is zelf ook ooit gehad, en ik vond de kwaliteit niet al te best (hoewel ik de licht statieven nog wel steeds gebruik). Met een off camera raportage flitser sla je twee vliegen in één klap, je kunt goed on camera flitsen, en off camera heb je de mogelijkheid om mooier licht te krijgen. Je kunt met strobist soms voor €200,- een leuke set kopen. Dan moet je niet voor een SB700 flitsers gaan, maar 2e hands is er ook voldoende verkrijgbaar. Met een statief en plu kom je al een heel stuk verder. Om te beginnen heb je geen twee flitsers nodig. Één flitser met reflectie scherm werkt ook:
http://www.fotoshopaalten.com/nl/strobi ... t-set.html" onclick="window.open(this.href);return false; set + radio trigger € 129,90
Op marktplaat zag is SB28 flitser voor €65, prima flitser voor strobist werk. Let wel op deze deze oude flitsers niet TTL werken op je huidige camera. Wil je dat wel, dan ben je voor een SB700/SB800 2e hands tussen de €150,- en €250,- kwijt. 3e partij flitsers zijn soms ook goed en goedkoper, zoals Metz, Yongnuo of Nissin. Je moet wel opletten dat deze flitsers ook manual te gebruiken zijn.
Voordelen van stobist, neemt weinig ruimte in als je de set opbergt, kan ook makkelijk op locatie toegepast worden (stel je wilt bij vrienden hun huisdieren op de foto zetten). Het vermogen van deze flitsers is goed regelbaar.
Je hebt geen 230V stroom voorziening nodig voor je flitser, dus buiten is de set ook makkelijk te gebruiken.
De set is meer duurzamer dan de plastic Falcon Eyes lampjes.
PS de bovengenoemde set kan nog goedkoper als je wat langer zoekt op internet of als je via ebay bestelt.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”