fijn korrelontwikkelaar

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

fijn korrelontwikkelaar

Bericht door Piepenholleke » ma aug 26 2013 10:59 am

Beste leden,

Ongeveer een maand geleden weer voorzichtig begonnen met z/w analoog. De vraag is of iemand mij kan aangeven wat de invloed is van een ontwikkelaar op de korrel van de film.
Is bv. bij een hoog gevoelige film (400 iso) de fijnheid van de korrel te beïnvloeden met een fijn korrelontwikkelaar.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: fijn korrelontwikkelaar

Bericht door Jur » ma aug 26 2013 11:34 am

De keuze van ontwikkelaar heeft inderdaad invloed op de korrel van de film, maar ook op de effectieve gevoeligheid, scherpte-indruk, gradatie, contrast e.d. Naast de keuze van de ontwikkelaar speelt ook de toegepaste verdunning een rol, naast natuurlijk de toegepaste ontwikkeltijd, temperatuur en agitatie. Voor een 400 ISO film, zoals Kodak Tri-X, TMax400, Iflord HP5 en Delta 400, was voor mij Kodak D-76 of Iflord ID-11 (zelfde formule) in verdunning 1 : 1 doorgaans de eerste keus.

Verwacht overigens geen wonderen van de invloed van een ontwikkelaar op de korrel van de film. De korrel-indruk van een laaggevoeliger film zul je daar niet mee bereiken.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 26 2013 11:40 am

Er zijn verschillende types ontwikkelaar die bij hetzelfde filmpje een andere uitwerking kan hebben op de korrelwerking.
- Ontwikkelaar die een wat "vlokkerige" korrel geeft.
- Ontwikkelaar die een harde puntige korrel geeft. Geeft perceptueel grafisch gezien een ander effect (vind ik zelf persoonlijk erg fraai).
- Ontwikkelaar die sneller tot grote korrels leiden dan andere ontwikkelaar.
Afga Rodinal is bijv. typisch zo'n ontwikkelaar. Bij wat hogere ISO-gevoeligheid heb je al gauw "kolen" als korrel. Wel erg scherp.

Verder heeft elke film en type zijn eigen karakteristiek in korrelwerking. Zelfs hetzelfde type maar uit een andere fabriek afkomstig. Bijv. Kodak Tri-X pan uit Rochester (USA) was "mooier" dan hetzelfde type gefabriceerd in Engeland.

Bijna alle bekende ontwikkelrecepten kun je vinden op de volgende website met een wat controversiële naam voor hun website: http://www.digitaltruth.com/devchart.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma aug 26 2013 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » ma aug 26 2013 11:42 am

Hoi Huub, sorry dat ik je aangestoken heb :D

De film die je gebruikt hebt neemt natuurlijk al flink wat korrel mee, ik gebruik dit soort films alleen als het echt nodig is.
Ga langzaam over op langzamere films zoals ISO 50/100/200 Rollei, Ilford FP-4 of Kodak T-max 100 en gebruik een fijnkorrel ontwikkelaar zoals bijvoorbeeld de Rollei RLS/CG-512.
Je zult zien dat het een wereld van verschil is.
De Amaloco geeft ook een mooi resultaat, hierbij een ontwikkeltabel met Amaloco.
http://www.amaloco.nl/amal_nl_am74.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn heel veel combinaties mogelijk, het is een kwestie van proberen en dan vasthouden.
Je zou natuurlijk ook kunnen overstappen op middenformaat :wink2:

Succes

Gr. John.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma aug 26 2013 12:09 pm

Als het de bedoeling is de korrel zo klein mogelijk te houden is het uitgangspunt om te kiezen voor een laaggevoelige film (16 din - indien nog te koop). De film moet wel vers zijn voor het beste resultaat. Ik gebruikte vroeger Panatomix-X 16 din (Kodak).

Het soort ontwikkelaar (en de verdunning ervan) is mede verantwoordelijk voor de grootte van de korrel op de film.

Als de korrel klein moeten worden gehouden is een middel als parafenyleendiamine (als onderdeel van een te maken filmontwikkelaar) een goed uitgangspunt. De korrel wordt dan zo klein dat het resultaat een onscherp maar wel korrelloos resultaat laat zien. Of dat de bedoeling is, is weer een andere zaak.

Ik heb wel (lang geleden) ervaring gehad met die stof en met het gebruik van die ontwikkelaar. De film moest flink worden overbelicht. Het was moeilijk aan dat spul te komen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 26 2013 12:26 pm

jantom schreef:Als het de bedoeling is de korrel zo klein mogelijk te houden is het uitgangspunt om te kiezen voor een laaggevoelige film (16 din - indien nog te koop). De film moet wel vers zijn voor het beste resultaat. Ik gebruikte vroeger Panatomix-X 16 din (Kodak).
Er worden nog steeds verse nieuwe films gemaakt. Aardig uitgangspunt voor laaggevoelig en fijnkorrelig is misschien Adox.

Adox: http://www.adox.de/english/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met interessante info:
http://www.adox.de/english/ADOX%20Films ... Films.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.adox.de/english/ADOX%20Films ... Films.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Spur: http://spur-photo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma aug 26 2013 12:57 pm

Dag Léon

Ik ben niet op de hoogte van wat er aan zwartwit-materiaal (nog) op de markt is.. :(

Maar door jou weet ik al wat meer. :)

groeten, Jan

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma aug 26 2013 1:16 pm

Voor een fijne korrel, goede scherpte en een mooie toonschaal kan ik ook Ilford Delta 100 zeer aanbevelen, ontwikkeld in Ilford Perceptol 1 : 1. Zowel film als ontwikkelaar o.a. nog te koop bij Foto Rembrandt in Maastricht.
Jur

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » ma aug 26 2013 1:37 pm

Heerlijk dit :D

Toevallig laatst iets via FB - Foto Rembrandt over Adox voorbij zien komen, ik dacht dat Rembrandt binnenkort Adox in hun assortiment krijgt.
De dame die daar de analoge kar trekt en rollend houd, is er een paar dagen niet, ik zal eind van de week eens verder informeren.

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma aug 26 2013 2:34 pm

[quothttp://www.analoogfotoforum.nl/e="Piepenholleke"]Beste leden,

Ongeveer een maand geleden weer voorzichtig begonnen met z/w analoog. De vraag is of iemand mij kan aangeven wat de invloed is van een ontwikkelaar op de korrel van de film.
Is bv. bij een hoog gevoelige film (400 iso) de fijnheid van de korrel te beïnvloeden met een fijn korrelontwikkelaar.[/quote]

Je kunt ook eensn rondkijken op het http://www.analoogfotoforum.nl/

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma aug 26 2013 3:45 pm

Jur, Leon, John, Jantom en Peter, bedankt voor jullie reacties.

Voldoende stof aangereikt gekregen om eens door te worstelen en waarmee ik ongetwijfeld mijn voordeel kan/ga doen.

@ John,
Je hoeft je niet te verontschuldigen omdat je mij aangestoken hebt :wink: . Ik ben je juist dankbaar. Tenslotte moeten we niet vergeten dat zonder deze vorm van fotografie wij misschien nooit tot de digitale fotografie waren gekomen.
Zoals je eerder aangaf, het nemen van de foto en dan je nieuwsgierigheid op de proef stellen tot het filmpje is ontwikkeld. Dit gevoel was bij mijn eerste filmpje in het digitale tijdperk weer helemaal terug. Misschien een "voordeeltje" van het wat ouder zijn :roll:
Met vriendelijke groet,
Huub.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”