D3200 of D5100?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Mariekje

Re: D3200 of D5100?

Bericht door Mariekje » ma aug 26 2013 10:54 pm

Hoi Marjan!

En kan je er een beetje mee over weg? Mij lukt het aardig. Komt ook omdat ik het erg leuk vind, ben inderdaad enthousiast, ik hoop jij ook! Ga jij nog een cursus doen of workshop? Ik ga die workshop a.s. zaterdag doen van Nikon. Ben benieuwd, heb er wel zin in! Wordt ook mooi weer, dat scheelt haha. Laat het wel weten.
Heel veel plezier ermee Marjan!

Groetjes

Marjan85

Bericht door Marjan85 » vr sep 06 2013 12:54 pm

Hoihoi!

Het is soms best lastig en ik heb al heel wat mislukte foto's gemaakt, maar het gaat steeds beter! Ik vind het wel superleuk! Ik heb ook al een statief aangeschaft, ideaal.

Morgenochtend ga ik de Quick Start volgen in Burgers Zoo. Ben heel benieuwd.
Wat vond jij van de Quick Start?

Groetjes!

jvdb1975
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door jvdb1975 » di sep 10 2013 6:47 pm

Hoe is de Quick Start bevallen? Ik heb sinds afgelopen weekend ook een Nikon en wil me er ook voor aanmelden. Ben erg benieuwd naar de ervaring.

Marjan85

Bericht door Marjan85 » do sep 12 2013 7:24 pm

Hoi!

De Quick Start is goed bevallen.

Het eerste uur is voornamelijk theorie, je leert daar echt de basis van spiegelreflexfotografie en je maakt kennis met je camera en de diverse foto-standen.
Als je, zoals ik, je er al in verdiept hebt, leer je daar niet heel veel meer bij.

Daarna ga je fotograferen. Je krijgt opdrachten om met verschillende diafragma's te fotograferen, de verschillen te bekijken en ook te kijken naar de sluitertijd en ISO-waarde die de camera daarbij kiest, en wat het effect daarvan is op de foto. Daarna ga je hetzelfde doen met de sluitertijd. In Arnhem was dat bij een waterval. Vervolgens ga je door het menu van de camera, leer je instellingen te wijzigen en wat handigheidjes die niet in de handleiding staan. Tenslotte ga je oefenen met de ISO-waarde, in Arnhem was dat in de Ocean.

Achteraf krijg je een email met een samenvatting van de theorie.

Althans, zo ging het in mijn geval. De cursus duurde overigens vier uur, we hadden een uur uitloop, de docent nam echt de tijd voor ons.

Voor die € 29,- (inclusief entree dierentuin) vind ik het zeker een aanrader.

O ja, aan het einde van de Quick Start kregen we nog een tip voor beginners: als je echt niet meer weet hoe je een goede foto maakt: kies een auto-stand, kijk welke instellingen die kiest en ga van daaruit experimenteren.

Ik heb de smaak te pakken, dus heb me bij de plaatselijke Volksuniversiteit opgegeven voor een basiscursus fotografie, die in zeven avonden wordt gegeven. Wel jammer dat die cursus pas eind januari begint. Tot die tijd oefen ik vrolijk verder. :D

JaapKist

Bericht door JaapKist » di okt 08 2013 11:54 pm

Zelf heb ik 4 jaar met een Nikon D300S gefotografeerd, daarvoor met Nikon D70. De D300 begon allerlei kuren te krijgen en ik besloot (ook mede na het stoppen van mijn werk/pensioen) om deze camera in te ruilen én voor een eenvoudige camera te kiezen. Wilde weer meer gaan fotograferen, maar nu dus met een simpeler camera. Een fotozaak (geen Media M) adviseerde mij nu de Nikon D3200. Ik heb er tot vandaag aan toe, geen enkele, maar ook geen enkel spijt van. Wat een goede camera, wat snel, wat een scherpte, lichtwaarde (ISO) , een prima kleurbalans en men kan toch zelf wel veel in te stellen, via de menu's. Ik heb er een aparte accupack onder hangen, zodat ik meer grip op de camera heb, dus meer body. bij
Zie verder internet ****** CameraStuffReview.com l ****** en hier zie een uitgebreide test van de D3200. Werk met een standaard 50 mm Nikon lens (1.8), een Nikon zoom van 18-70 en een Nikon telezoom 70- 300 mm. Laatst nog een trouwrapportage gemaakt, met het kleine interne flitsertje (grote Metzflitser uitgezet). Prima uitgelichte plaatjes, etc. Fotografeer veel in de A stand, ook met mijn grote flitser (meer scherpte diepte, met wat lagere sluitertijd) Iso even omhoog, tot 800 geen enkel punt. Volgende week weer een trouwrapportage.

Willem1952
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem1952 » wo okt 09 2013 9:37 am

Als amateur ben ik uitermate tevreden met de 3200 met 105 mm lens

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”