Zoomlens voor Nikon D5100

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Kiona
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Zoomlens voor Nikon D5100

Bericht door Kiona » zo aug 18 2013 8:48 pm

Net aangemeld en gelijk al de eerste vraag :P

In mijn voorstel topic heb ik al door laten schemeren dat ik graag paarden fotografeer en alleen een 18-55 lens heb. Nu is dat toch niet ideaal als het paard zich aan de andere kant van de bak bevindt.

Ik heb al geprobeerd het antwoord in het forum zelf te zoeken hier had ik alleen toch wat moeite mee toen ik begrippen voorbij zag komen als langzame AF? Zou iemand mij dat even toe willen lichten?

Belangrijk voor mijn nieuwe lens is dat deze niet te duur is, wil gewoon graag kunnen zoomen voor bewegende objecten. Op het paardenforum waar ik lid ben raden ze voornamelijk de 70-200 F2.8 aan maar die vind ik in het stadium dat ik nu ben echt nog wat te prijzig. Ik ben benieuwd of jullie mij een goed advies kunnen geven :D

Voormalig clublid

Re: Zoomlens voor Nikon D5100

Bericht door Voormalig clublid » zo aug 18 2013 8:56 pm

Wat is je budget?

Kijk eens naar een AF S 70-300mm.
Je kan ook hier op Gevraagd/aangeboden en MP kijken voor een tweedehands objectief.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo aug 18 2013 9:23 pm

Kiona,
Zoals zoveel in het leven is een lens ook een compromis.
Als je vrij kan bewegen rond de bak, heb je in pricipe geen zoomlens nodig.
De mensen die een 2.8 lens aanraden kunnen die kennerlijk betalen, leuk voor hen.
Met een iets minder lichtsterke (en dure) lens kan je buiten waarschijnlijk best vooruit.
Nikon maakt lenzen in soorten en maten, voor de meesten wat wils.
Vreems genoeg zijn de dure professionele lange lenzen vaak ook niet een zoomlens :)
Oftewel: als je budget gebonden bent: kijk naar de ""bereikbare"" (nikon speak voor budget) 55-200 lens, in AF-S uitvoering; en leer te leven met de beperkingen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » zo aug 18 2013 10:13 pm

Kiona,

In een binnenbak fotograferen valt inderdaad niet mee. Mijn dochters rijden ook vaak in een binnenbak en ik heb weliswaar enkele lichtsterke objectieven maar ik heb na verloop van tijd ervaren dat je met een zoomlens een hele bak toch niet lekker kunt bestrijken. Ik concentreer me vaker op een gebied en gebruik daarvoor vaak de 85mm f/1.8 en dat bevalt mij inmiddels beter als met een 70-200 f/2.8.
Je zou dus kunnen kijken of je een gebruikte AF-S 85mm f/1.8 kunt kopen. Let er in ieder geval op dat je een objectief voor je D5100 moet hebben waar de scherpstelmotor in het objectief zit. Of misschien een alternatief merk als Sigma of Tamron. Bijvoorbeeld http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... ilter=1056. Dus dat wat in de buurt van de bakrand plaats vindt is zo prima te fotograferen i.c.m. een hogere iso.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Kiona
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kiona » di aug 20 2013 8:37 pm

Die opties had ik helemaal nog niet zo bekeken, dus nu al bedankt voor deze nieuwe invalshoek en reacties!

Voor de binnenbak is een zoom lens inderdaad helemaal niet zo nodig. Mijn primaire behoefte is nu buitenfotografie en dan niet alleen in de bak, maar ook langs een veld voor een keuring bv dus ik zoek nu een zoomlens voor buiten om dieren te kunnen fotograferen.

AF-S betekend dat er een scherpstelmotor in de lens zit neem ik aan?
55-200 heb ik inderdaad meerdere malen langs zien komen. Zijn daar nog verschillende lichtsterktes in?

Kiona
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kiona » za aug 24 2013 12:06 pm

Zou deze een goede optie zijn?
nikon dx AF-S nikkor 55-200 1.4-5.6 ED ?

En wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen tussen een 55-200 en 70-300?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » za aug 24 2013 12:53 pm

Kiona schreef:Zou deze een goede optie zijn?
nikon dx AF-S nikkor 55-200 1.4-5.6 ED ?

En wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen tussen een 55-200 en 70-300?
Het grootste verschil is het bereik (200 vs 300) en het feit dat een 70-300 geschikt is voor een FX body.
Kwalitatief kan ik ze niet beoordelen want ik heb ze beide niet gehad wel een AF-S 55-300mm en die vond ik best wel goed.
Voor wat betreft een 70-300 staat de Tamron 70-300 ook zeer goed aangeschreven op dit forum.

Kijk ook eens op de site van Nikon Service Point. Een gebruikt objectief van een vertrouwd adres. http://www.nikonservice.nl/shop/index.p ... 0348295be2

Kijk ook eens op de site van Hans Braakhuis voor meer informatie
- http://www.hansbraakhuis.nl/Help%20ik%2 ... ectief.pdf
- http://www.hansbraakhuis.nl/de%20versch ... tieven.pdf

En inderdaad een AF-S objectief heeft een ingebouwde scherpstelmotor.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

peterk
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterk » za aug 31 2013 10:06 pm

Kijk maar eens op marktplaats met een beetje mazzel vind je een 70-200 2.8 van sigma.
Heb er al een paar gezien voor 350 a 400€ en nikon 70-300 kost nieuw meer.
De 55-300 begint rond de 250€ dan zou ik persoonlijk wat door sparen en voor de sigma gaan.

Die van sigma komt goed uit de bus op diverse sites en forums.

Als ik kon kiezen dan wist ik het wel.

Vr gr peter

schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door schilder » za aug 31 2013 10:33 pm

goedendag,
ik fotografeer zelf ook veel paarden ,buiten heb je niet zo'n lichtsterke lens nodig.
echter in de meeste binnenbakken is het licht slecht..tevens is het erg stoffig wat ook niet zo goed voor de lens is.
bereik van de meeste foto's is tussen de 50-180.
zelf heb ik de 70-200 F2,8 gekocht maar hiermee is het paard snel te dichtbij. betere foto's maar ook weer nadelen.
lenzen wisselen terplaatse is niet aan te raden erg veel stof daar in die bakken.
misschien een 18-200

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”