flitsset

Discussies over flitsers
stefanemmeloord

flitsset

Bericht door stefanemmeloord » za aug 31 2013 11:32 am

Via google ben ik uit gekomen bij deze site voor een flitsset. https://www.vidaxl.nl/fotostudio-set-3- ... -statieven" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt jullie dit een goede beginners set.

Trouwens ik heb een d3100 met sb700 55-200,18-55,sb700,statief,batarijgrip

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: flitsset

Bericht door plincky » za aug 31 2013 12:22 pm

Hoi,

de flitskoppen zijn 120ws, dat is echt heel weinig. ik zou als ik jou was me 2 lampen beginnen. en dat min 200/300ws
Ik zou het ook gewoon van marktplaats afhalen. staan heel vaak beginners setjes op.
Hou er wel rekening mee dat de kwaliteit van dit soort setjes niet echt top is.

stefanemmeloord

Bericht door stefanemmeloord » za aug 31 2013 12:32 pm

Hoi,

Bedankt voor je reactie

http://www.bonjourfoto.nl/Flitser-Sets/ ... tsset.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan ga ik voor deze zie link :D

mmuetst

Bericht door mmuetst » za aug 31 2013 2:19 pm

Die zou ik ook niet adviseren, De koppeling van deze flitsers is zeer zwak zeker als je er een softbox aan hangt.
Ik zou eens kijken naar een betaalbare Linkstar flitser, deze hebben een Bowens koppeling die veel steviger is.
Ik heb zelf die Falcon Eyes gehad, maar ben toen snel overgestapt op flitsers van Calumet (deze worden niet meer verkocht, type Genesis). Bonjourfoto verkoopt dat merk ook (bedoel dan wel Linkstar).

Linkstar Studioflitsset FSDK-200 is wel duurder in een set €379,- maar een stuk beter (misschien kun je deze set nog voor een betere prijs krijgen, daar heb ik niet naar gekeken).

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » za aug 31 2013 11:34 pm

plincky schreef:Hoi,

de flitskoppen zijn 120ws, dat is echt heel weinig. ik zou als ik jou was me 2 lampen beginnen. en dat min 200/300ws.
Hangt van de ruimte af die TS ter beschikking heeft. Zelfs Elinchrom heeft sinds kort 100ws instap setjes... In een kleine 'huiskamer-studio' meer dan genoeg.
Buy film, not megapixels...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 8:20 am

Ja natuurlijk zou je de set voor kleine dingen gebruiken. maar voor in een kleine huiskamer zal je al snel tegen beperkingen aanlopen. Flitsen constand op het max vermogen is ook niet handig. met gebruik van softbox gaar er ook nog een stop vanaf.
De set heeft bijna hetzelde Richtgetal als de SB-700 van ts. ik zou als ik ts was eerder nog 2x sb600 erbij kopen ofzo. heb je bijna hetzelde vermogen en met aansturing van de SB-600/700 heb je ook nog High Speed Sync en CLS.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo sep 01 2013 11:43 am

Je hoeft ook niet constant op vol vermogen te flitsen.

Ga eens hoger in de ISO, pak eens een lager diafragma ipv F8 of F11 en wat blijkt, je hoeft helemaal geen mensen met 600w te belichten... Ga maar eens snuffelen op Gerard Henninger en zijn flitstechnieken. Kan je veel van leren.
In een studio setting hoef je immer niet altijd perse op ISO 100 F8 te werken. Moderne camera's kunnen zonder problemen heel hoge ISO's aan zonder aan kwaliteit in te boeten, en dat scheelt je veel flitslicht.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 12:21 pm

We hebben het over een D3100 en 120ws.....
Dat is echt niet alles. natuurlijk. ik gebruik met mijn D800 ook wel eens iso 800. maar dat zou op de D3100 al wat minder ideaal worden.

en natuurlijk kan je een standaard portret wel maken. maar zoals ik al melde... je loop al snel tegen beperkingen aam. en dat is niet handig als je net wat koopt van bijna 300.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo sep 01 2013 12:31 pm

Een D3100 is mits goed belicht ( zoals bij alle camera's geld ) prima te gebruiken tot ISO 1600 en zelfs 3200 eventueel. In een studiosetting dus geen enkel probleem.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 12:51 pm

Nou dan verschillen wij wel een beetje qua mening over kwaliteit en stel ik er hogere eisen denk ik.
Ik zou niet zo snel zo'n setje iemand aanraden. MP staat er niet voor niks bijna de hele tijd vol mee.

overigens heb ik even naar Gerard Henninger gekeken en die heeft ook niet 120ws setje.....
◾Elinchrom Quadra Ranger
◾Elinchrom RX 300
◾Elinchrom RX 600

:huh:

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo sep 01 2013 1:08 pm

Ik zeg ook nergens dat hij een setje als dat dient te kopen toch? Maar mensen die nog steeds overtuigd zijn dat je perse 3-6-900 w nodig hebt om foto's te maken zijn imo te veel bezig op de oude scholing. En idd, Gerard heeft ook koppen van 600w, maar ook die 100 watt dingen. Enigste verschil is dat hij als pro vaak buiten werkt, op locaties en ook zonlicht moet kunnen wegflitsen bijvoorbeeld.

Mensen die op in een thuisstudio met 300w + moeten flitsen zouden zich eens moeten bekend maken met hogere ISO's en kleinere F waardes.

En andere eisen qua kwaliteit.. tsja, als ik twee dezelfde foto's maak, eentje met jouw D800 en eentje met TS z'n D3100 op ISO 1600 en ik laat deze printen ben jij mijn nieuwe goeroe als jij kan aanwijzen welke foto door welke camera is gemaakt... Maar zo werkt dat natuurlijk niet meer tegenwoordig, we moeten alles op 100% bekijken idd... dat is immer real-world schijnbaar...

Voorbeeldje van Gerard met die 100W koppen: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 5#40059425" onclick="window.open(this.href);return false;

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 1:23 pm

Remco v/d Sanden schreef:Voorbeeldje: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 5#40059425" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, en nu eentje met een volledig witte achtergrond....

En over die iso... denk dat ik mijn D800 maar ga inruilen voor een D3100.... :huh:

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo sep 01 2013 1:42 pm

plincky schreef: Ja, en nu eentje met een volledig witte achtergrond....

En over die iso... denk dat ik mijn D800 maar ga inruilen voor een D3100.... :huh:
Jawel, lekker zeuren omdat het kan...

Dan geld nog steeds dat je je achtergrond gewoon 1-1.5 stop overbelicht. Hij werkt daar met 35w, ja, dan he je enorm veel vermogen nodig om 1 stop over te belichten idd, minstens 600w... Hij zal misschien extra lampen nodig hebben als hij breed of hoog moet verlichten, niet perse qua lichtsterkte.

En je hoeft niet zo interessant te doen dat je je D800 dan maar gaat inruilen. Je geeft immers geen antwoord op mijn stelling, ik durf te beweren dat jij het niet kan onderscheiden. Is geen vreemde vraag toch? Ik zeg nergens dat de D3100 beter is, of slechter. Ik doe alleen een stelling, maar omdat je hierin kennelijk je gelijk niet kan krijgen geef je dit als antwoord. Jammer, misschien zou je er iets mee kunnen in je eigen fotografie.

De tijden dat je met 600-900-1200w moest flitsen met een rolletje 100ASA zijn al lang vervlogen, maar worden nog wel tot in den treuren verkondigd als de enige mogelijkheid en waarheid, terwijl reeds lange tijd is bewezen dat het niet zo is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je nooit geen 600w nodig kan hebben met bepaalde opdrachten, tuurlijk, geen opdracht is hetzelfde, maar voor het gros van de huis, tuin en keuken fotografen... beetje veel van het goede.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 01 2013 2:02 pm

Remco v/d Sanden schreef:Jawel, lekker zeuren omdat het kan...
En je hoeft niet zo interessant te doen dat je je D800 dan maar gaat inruilen.
Maak je niet zo druk man.
Iedereen moet lekker zelf doen wat hij wil.

Ik heb het nergens gehad over 300/600/900 ws lampen. ik had het over 200ws.zodat je dan nog iets kan zonder al te moeilijk te gaan doen of je camera dan niet tot de limiet te gaan gebruiken. Leuk als je het allemaal heel goed kan maar dat geld voor de meeste mensen niet.
Over die ISO, ik heb ook een D3100 gehad dus ik trek mijn eigen conclusie wel als je het niet erg vind.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo sep 01 2013 2:15 pm

plincky schreef:
Maak je niet zo druk man.
Iedereen moet lekker zelf doen wat hij wil.
Ik maak me niet druk hoor, zeker niet op een forum. En dat tweede zeker, maar openstaan voor andere zaken is ook geen schande.
plincky schreef: Ik heb het nergens gehad over 300/600/900 ws lampen. ik had het over 200ws.zodat je dan nog iets kan zonder al te moeilijk te gaan doen of je camera dan niet tot de limiet te gaan gebruiken.
Dat klopt, jij had over over lampen van minstens 200/300w, de rest zij ik in het globale wat normaal ( vaak overbodig ) geadviseerd word.
plincky schreef: Leuk als je het allemaal heel goed kan maar dat geld voor de meeste mensen niet.
Over die ISO, ik heb ook een D3100 gehad dus ik trek mijn eigen conclusie wel als je het niet erg vind.
Wat heeft goed kunnen met de gebruikte hoeveelheid licht te maken? Wat kan iemand die die met minder licht maar met hogere ISO en lagere F waardes werkt beter of slechter dan iemand die met veel licht en hoge F waardes op ISO 100 werkt? Ik zie het verschil namelijk niet.

En wat de camera aangaat, natuurlijk staat het het vrij je eigen conclusies te trekken, daarvoor hebben we immers een eigen mening. Alleen nog geen antwoord op mijn stelling waar het over ging natuurlijk, maar dat maakt niet uit.

Lekker foto's maken op ieders eigen manier, maar iig proberen open te blijven staan voor andere zaken die niet stroken met de gebaande wegen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”