Vandaag ben ik weer eens na zeer lange tijd eens gaan wandelen nabij de Alfa brouwerij in Thull. Hier lag vroeger de slikvijver waar de zwarte kolenslik van de Staatmijn Emma-Hendrik werd geloosd. Nog heel vroeger was het gebied waar een graanmolen stond, die bij de aanleg van de slikvijver verloren is gegaan, en is verplaatst naar de verbindingsweg tussen Schinnen en het gehucht Thull. Achter de grote visvijver stroomt de Geleenbeek. Tot een aantal jaren geleden was dit niet meer en niet minder gewoon een open riool, waar driftig op los werd geloosd. Eind jaren ’90 is besloten dit gebied helemaal aan te pakken, en te ontwikkelen tot hoogwaardig natuurgebied. De gekanaliseerde Geleenbeek kreeg weer een natuurlijke loop, de zwarte kolendrab werd afgegraven, en het oude mijnspoor werd bij het gebied betrokken. Het resultaat mag er zijn, want intussen komen hier ook zeldzame vogelsoorten voor, kun je ‘s morgens een ree zien in het bos en kunnen gejaagde mensen rust vinden in dit prachtige stukje Schinnen.
Foto 1: Vroeger was de beek volledig gekanaliseerd
Foto 2: Maar nu meandert de beek weer in haar natuurlijke loop
Foto 3: Het water is zo schoon dat honden het gewoon kunnen drinken
Het is in dit prachtige natuurgebied waar ik binnenkort met de leden van de Nikon Club Nederland een fotowandeling wil gaan maken. Het is dan ook de bedoeling dat de nabij gelegen Alfa Bierbrouwerij bezocht wordt. Een definitieve datum is nog niet bekend. Het een en ander hangt ook af van de beschikbaarheid van personeel die de rondleiding in de brouwerij moeten verzorgen, en de bedoeling is de wandeling op een zondag te plannen zodat zoveel mogelijk mensen kunnen deelnemen.
Hou mijn website in de gaten wat betreft de wandeling inclusief brouwerijbezoek.