Stofproblemen D600
- EviZ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Stofproblemen D600
Foto's gemaakt met mijn D600 (gekocht in mei 2013, aan de winkel geleverd in maart 2013) vertoonde sinds kort aan de zijkant heel veel kleine vlekjes.......Aangezien ik toch twee keer per dag langs het Nikon Service Punt kom, had ik gisteren de D600 daar maar heen gebracht voor een reinigingsbuurt (kan zonder afspraak en je kunt er op wachten). De dame aan de balie vertelde van het stofprobleem en gaf aan dat de monteur vertelde - na de schoonmaakbeurt - dat het raadzaam was om de sluiter preventief te vervangen. Ik was de camera dan wel een dag kwijt. Geen probleem voor mij.
Vandaag weer opgehaald met nieuwe sluiter en grondig gereinigde sensor en spiegelhuis. Ik heb er vertrouwen in dat het nu goed zit......
Vandaag weer opgehaald met nieuwe sluiter en grondig gereinigde sensor en spiegelhuis. Ik heb er vertrouwen in dat het nu goed zit......
- MarcB
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat zijn goede geluiden! Gisteren mijn camera ook weggebracht, ik hoop hem volgende week terug te hebben.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Gelukkig met mijn D800 geen last van. (uit mei 2013)
Heb vorige week een sensor cleaning kit gekocht omdat ik die niet meer had, en niet zozeer dat ik vuil had.
Maar kan nog niks vinden op mijn sensor. inmiddels 8000 clicks en wissel veel. blijkbaar ben ik te snel voor het stof
Wel goed dat ze een nieuwe sluiter erin zetten. en dat je erop kan wachten (het schoonmaken dan)
heb je weer een "nieuwe' camera
Heb vorige week een sensor cleaning kit gekocht omdat ik die niet meer had, en niet zozeer dat ik vuil had.
Maar kan nog niks vinden op mijn sensor. inmiddels 8000 clicks en wissel veel. blijkbaar ben ik te snel voor het stof

Wel goed dat ze een nieuwe sluiter erin zetten. en dat je erop kan wachten (het schoonmaken dan)
heb je weer een "nieuwe' camera
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb ook last gehad van het stof probleem, maar eerlijk gezegd, op 4000 click sensor schoongemaakt en op 6000 clicks hooguit 8 puntjes.
Het gaat vanzeflf weg, daarnaast zijn deze niet zichtbaar onder notmale omstandigheden.
Ik kom er net wel achter dat je de hot/stuck pixels kunt weg halen door 2x de sensor clean functie te activeren direct achter elkaar
En inderdaad ben ik de hotpixels kwijt die ik wel tegen kwam op oudere foto's.
Het gaat vanzeflf weg, daarnaast zijn deze niet zichtbaar onder notmale omstandigheden.
Ik kom er net wel achter dat je de hot/stuck pixels kunt weg halen door 2x de sensor clean functie te activeren direct achter elkaar

En inderdaad ben ik de hotpixels kwijt die ik wel tegen kwam op oudere foto's.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Heb mijn sensor rond de 4000 clicks schoongemaakt. Nu rond de 10.000 oid maakte ik vandaag deze foto:

96 0194444 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr
(op klikken en via flickr kun je hem op volle grootte bekijken) Als je goed in de bokeh kijkt, zie je daar uiteindelijk allemaal vlekken in die daar niet horen :'(
Tijd om Nikon eens te bellen...

96 0194444 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr
(op klikken en via flickr kun je hem op volle grootte bekijken) Als je goed in de bokeh kijkt, zie je daar uiteindelijk allemaal vlekken in die daar niet horen :'(
Tijd om Nikon eens te bellen...
dit is niet de meest ideale foto om stof te zien. probeer eens een foto te maken op een egaal wit oppervlak met een hoge f waarde, meer dan 15 oid. belichting maakt niet uit, scherpte ook niet echt.
ajuus
emiel
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Frank Roelofs
- Forumlid
Op de site van chipclean staat hoe je een testopname maakt en hoe je die in Photoshop bewerkt om vuil duidelijk zichtbaar te maken.
http://www.chipclean.nl/content/view/24/37/lang,nl/
http://www.chipclean.nl/content/view/24/37/lang,nl/
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
-
- Forumlid
Het gaat me erom dat de vlekken ook al te zien zijn in een normale toepassing. Ik fotografeer in het dagelijks leven geen grote witten vlakkenemiel schreef:dit is niet de meest ideale foto om stof te zien. probeer eens een foto te maken op een egaal wit oppervlak met een hoge f waarde, meer dan 15 oid. belichting maakt niet uit, scherpte ook niet echt.
ajuus
emiel

edit;
Zo is het wat duidelijker. Vooral linksboven, zoals alle anderen die hier last van hebben.

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Herhaling: hoe maak ik een test opname:
http://www.chipclean.nl/images/stories/ ... web_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.chipclean.nl/images/stories/ ... web_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ook niet, maar als ik wil weten of ik stof op mijn sensor heb dan doe ik dat wel en ga ik niet uit van allerlei vage bestaande foto's, hoe mooi die ook moge zijn. Maw: pak je camera, ga een meter voor de kamerdeur staan (er vanuit gaande dat die licht gekleurd is) en schiet op een hoge f waarde even een foto, kost ongeveer een minuut. Hans heeft de handleiding daarvoor gelinkt.JanJacob schreef:
Ik fotografeer in het dagelijks leven geen grote witten vlakken![]()
ajuus
emiel
-
- Forumlid
JanJacob schreef: Het gaat me erom dat de vlekken ook al te zien zijn in een normale toepassing.

Ik snap best hoe ik een stoffoto moet maken, ik maak al sinds 2005 mijn sensoren zelf schoon. Het is me echter nog nooit gebeurd dat ik meer dan één element storend in beeld/bokeh aanwezig had. Hier is het gewoon niet te missen.
ik ben echt heel erg benieuwd naar je sensor met al die vlekken, ik heb zelf problemen om dat op je macro foto te onderscheiden, ben daar niet zo goed in. ik heb zelf ook een d600 en herken het probleem niet, en dus ben ik erg benieuwd naar jou probleem. wellicht wil je even een paar minuten investeren in dit forum om je probleem met ons te delen op een lichte achtergrond.
ajuus
emiel
ajuus
emiel
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gelukkig is het probleem met de komst van de D610 opgelost.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Gobert schreef:Gelukkig is het probleem met de komst van de D610 opgelost.
Weer 'DE' oplossing...... gewoon wachten.....

Nikon | Gitzo en iets wat schommelt