Fotonummering aanpassen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Peter86

Fotonummering aanpassen

Bericht door Peter86 » ma sep 02 2013 2:22 pm

Hallo,

Voor mijn werk maak ik veel foto's deze worden door de camera automatisch doorgenummerd met de standaard tekst "DSC_".

Nou vroeg ik me af of ik de standaard tekst kan wijzigen op de camera bij instellingen of dat hier misschien een programma voor is.

In Windows is het wel mogelijk meerdere fotonamen te wijzigen maar dan ben je ook het fotonummer kwijt. Het foto nummer is in mijn geval belangrijk omdat dit aan een gps locatie op een kaart gekoppeld wordt als ik de foto maak.
De tekst die ervoor ("DSC_") kan ik later op de kaart aanpassen.

Ik maak gebruik van een D90 en een 5100.

Alvast bedankt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotonummering aanpassen

Bericht door gijs sandberg » ma sep 02 2013 3:23 pm

Beste Peter,
Welkom.
In principe is de naamgeving in de kamera vastgelegd in het handboek.
Op de PC daarentegen kan je naar believen bestandsnamen aanpasssen.
Het begingt als bij de Nikon Transfer software, daarmee (en nadien met ViewNX) zijn vele opties tot hernoemen.
Een tip in ViewNX: selecteer mer dan één bestand en kies bestand-hernoem of F2.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 02 2013 3:40 pm

Er zijn vele hernoem-programma's en "zoek-en-vervang" opties.

Een "oudje" en erg eenvoudige (vandaar zo prettig) die die paar letters vervangt met "zoek en vervang" is bijv. CKRename:
https://www.google.nl/#newwindow=1&q=ck ... afe=active" onclick="window.open(this.href);return false;
Met Control Z kun je het weer ongedaan maken.

Een erg uitgebreide, die bovendien de nummering volgens een bepaalde calculatie kan ophogen etc. is < Flash Renamer >:
Kan ook een aantal karakters vervangen of weghalen, de rest laten staan, vele combinaties mogelijk.
Een eerder draadje met de gewenste voorbeelden en mogelijkheden beschreven: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=40346" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peter86

Bericht door Peter86 » ma sep 02 2013 4:01 pm

Bedankt voor de snelle reacties!

"Flash Renamer" werkt helemaal zoals ik het bedoel had. Een deel van de foto naam wijzigen is hiermee erg makkelijk!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”