Sportinstellingen Nikon D200.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Adrie61

Sportinstellingen Nikon D200.

Bericht door Adrie61 » zo sep 16 2007 10:25 am

Na eindeloos sparen heb ik eindelijk afgelopen woensdag een Nikon D200 kunnen aanschaffen, wat een camera !!

:D

Na moet ik over 1 1/2 week een fotoreportage maken van een voetbalwedstrijd met behulp van onderstaande objectieven.

Kan iemand mij opgeven welke instellingen ik moet gebruiken, zodat ik deze in een geheugenbank kan opslaan ?

De gegevens zijn als volgt:
wedstrijd begint om 8 uur 's avonds (bijna schemering) en in de 2e helft zal het veld worden belicht door de lichtinstallatie (witbalansinstellingen ?).

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo sep 16 2007 10:36 am

hmm lastig mijn gok zou zijn :
1e helft witbalans bewolkt of nacht
metering matrix , af dichtsbijzijnde object
gevoeligheid +2 (dan kan je de iso laag houden)
iso max zo 800

2e helft
witbalans tl licht (of gloeilamp) zou ik s'avomds eens uittesten
ook hier zou ik een proef ompnae maken net voor de spelers het vel weer opkomen om de witbalans op je monitor van de d200 te testen.
speel veel met je camera (als het even kan elek dag) zodat je hem goed kent (voorzover dit in anderhalve week kan) en dat je weet waar welke knop voor is en wat je er mee kan doen lees cq google ook even op d200 voetbal fotografie wilicht zijn er voorjou anderen die met het zijlfde ditiale bijltije gehakt hebben) suc6

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo sep 16 2007 10:45 am

ergens kan ik mij niet voorstellen dat ze om 20.00 zonder verlichting willen spelen; het is nu al bijna donker om die tijd, zeker als 't bewolkt is

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo sep 16 2007 11:00 am

Fotografeer alles in RAW dan kun je altijd de WB aanpassen achteraf.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo sep 16 2007 11:09 am

ja A90 inderdaad en neem genoeg kaarten mee en ik zou de 28-75 alleen meenemen als je dicht bij kan zitten/staan anders de 80-200 je kan ook de witbalans op automatisch zetten en dan achteraf per foto bepalen wat het mooiste is in NX iso auto zou ik persoosnlijk niet doen

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo sep 16 2007 11:12 am

Zo'n zoek machine op deze site is wel handig:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=d200

werkt ook voor sport instellingen van andere Nikon camera's

werkt ook voor zwemmen, picknicken, op het strand en veel andere fotografische momenten

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di sep 18 2007 8:48 pm

dirk-jan boon schreef: gevoeligheid +2 (dan kan je de iso laag houden)
iso max zo 800
Wat bedoel je hier precies mee?

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di sep 18 2007 10:08 pm

Al die instellingen zijn goed bedoeld, maar toch persoonlijk.
Als je NEF schiet kan je toch alles achteraf aanpassen, dus zie ik het nut van die presets niet in.

Wat ik jammer vind is dat je een D200 koopt en je niet verdiept in de mogelijkheden van dit apparaat. Je zou eens kunnen kijken wat je met sport kunt doen en zelf uitproberen wat voor jou het best werkt.

Nu heb je een mooie kamera maar wil je eigenlijk toch een tante truus knopje voor sport. Er is veel meer uit te halen dan wat jij vraagt.

Adrie61

Bericht door Adrie61 » za sep 29 2007 8:29 am

Nou, reportage is gemaakt ! Was al aardig donker, heb veel gebruik moeten maken van de 80-200. Nu zijn veel foto's in meer of mindere mate onscherp. Ik heb het idee dat de camera niet snel genoeg kan scherpstellen ivm ontbreken van scherpstelmotor in het objectief. Heeft iemand anders daar ook ervaring mee ?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za sep 29 2007 8:32 am

Adrie,

plaats eens wat foto's hier met exif-data dan kunnen we het beoordelen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 29 2007 11:26 am

Wat voor scherp stel modes heb je gebruikt ? Ik gebruik voor voetbal altijd AF-C icm AF-C a1 prioriteit op scherpstelling en alleen de centrale focus sensor om onscherpte zoveel mogelijk te voorkomen.
Het objectief is snel genoeg als je het zo doet omdat alleen een opname wordt gemaakt als het onderwerp in focus is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za sep 29 2007 2:08 pm

Adrie61 schreef:Nou, reportage is gemaakt ! Was al aardig donker, heb veel gebruik moeten maken van de 80-200. Nu zijn veel foto's in meer of mindere mate onscherp. Ik heb het idee dat de camera niet snel genoeg kan scherpstellen ivm ontbreken van scherpstelmotor in het objectief. Heeft iemand anders daar ook ervaring mee ?
Geef de sluitertijden maar eens.
Stel dat je veel met 200 mm hebt geschoten, dat is op dx formaat dus 300 mm, dan zal je met 1/300 of sneller moeten werken.

Zelf zou ik sluitertijdvoorkeur (S) kiezen op bv 1/300 sec. Dan heb je in ieder geval geen bewegingsonscherpte.
Is er weinig licht dan ISO aanpassen en onderbelichting -2 bv tot één na het grootste diafragma.
Kom je er dan nog niet qua belichting, dan de ISO verder opkrikken.

Hoe snel de autofocus is van dat objectief weet ik niet, maar die zal je toch de tijd moeten geven om zijn werkje te doen. Wachten op het bliebje dus.

Adrie61

Bericht door Adrie61 » za sep 29 2007 5:08 pm

Adrie61

Bericht door Adrie61 » za sep 29 2007 5:17 pm

luc schreef:Wat voor scherp stel modes heb je gebruikt ? Ik gebruik voor voetbal altijd AF-C icm AF-C a1 prioriteit op scherpstelling en alleen de centrale focus sensor om onscherpte zoveel mogelijk te voorkomen.
Het objectief is snel genoeg als je het zo doet omdat alleen een opname wordt gemaakt als het onderwerp in focus is.

Luc.
scherpstelmodus AF-C, leek me wel de juiste keuze voor snel bewegende voetballers met weinig licht.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za sep 29 2007 5:58 pm

Je sluitertijden zijn veel te laag! Ik zie 1/40 en 1/60.
Mijn tip: ISO omhoog en sluitertijd veeeeeeel sneller.
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”