Ik heb de 70-200 / f2.8 VR2 en die gebruikt ik ongeveer 60-70% van de tijd op mijn D800. Ik ben er happy mee. Maar deze lens is niet zo scherp als bv mijn 85mm f/1.8 G of de 35mm f/1.4 van Sigma. En deze twee lenzen gebruik ik daarom ook vaak.
Kijk ik heb heel veel lenzen uitgeprobeerd nadat ik een D800 heb gekocht. En helaas, al mijn Zeiss lenzen waren niet zo scherp als ik had gehoopt. En die heb ik dan ook allen verkocht.
Als je eens kijkt op
http://www.dxomark.com/index.php/Review ... erformance" onclick="window.open(this.href);return false;
naar die twee tabellen dan zie je welke lenzen het goed doen op een D800. En mijn persoonlijke ervaring heeft mij geleerd dat die website goede tests hebben.
Bijvoorbeeld werd ik niet gelukkig van mijn Zeiss 21mm f/2.8 ZF2 lens - alle foto's waren niet super scherp terwijl heel veel mensen die lens als een van de beste voor groothoek aanprezen. Dat was ook zo voor camera's met 12 Megapixels, maar op een 36 MP camera komen afbeeldings fouten snel naar voren. En nadat Dxomark die lens had getest (als slecht) kwam ik snel tot conclusie dat het niet aan mij lag en heb hem dan ook verkocht.
Ik vertrouw dus op de resultaten van die website en test lenzen graag uit op de glasdagen en bij diverse profishops. En als je een D800 hebt, wil je ook graag alles eruit halen wat mogelijk is en het aanbod van goede lenzen daarvoor is helaas beperkt en duur.