ik ben tegenwoordig wat aan het kijken voor een aantal lenzen. maar ban bang dat ik een kit lens koop.
ik ben opzoek naar:
55 200 mm
een 50mm 1.4 of 1.8
en een teleconferter T2
allemaal voor Nikon met ingebouwde stelmotor. af-s geloof ik.
ik heb zelf een Nikon d5100 en doe veel portret fotografie maar ook natuur. wat zijn daar de beste objectieven voor.
gr mart.
vraagje aantal welke lenzen je echt nodig hebt.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: vraagje aantal welke lenzen je echt nodig hebt.
Je vraag is niet duidelijk gesteld maar aan het einde van je inhoudelijke vraag lees ik dat je aan portret- en natuurfotografie doet.
Je kan beginnen met een lichte telelens ~ maar ik weet niet wat je al voor lenzen hebt.
In de praktijk zie je zelf wel wat je nog meer nodig hebt.
Ik hoop hiermee een deel van je vraag te hebben beantwoord. Zo moeilijk was het niet.
Je kan beginnen met een lichte telelens ~ maar ik weet niet wat je al voor lenzen hebt.
In de praktijk zie je zelf wel wat je nog meer nodig hebt.
Ik hoop hiermee een deel van je vraag te hebben beantwoord. Zo moeilijk was het niet.

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een budget is ook leuk om te weten.
We kunnen voor natuur een 300 f2.8 zeggen maar dat kost al vlug 3000 euro of meer.
En je teleconverter werk alleen met een 2.8 lens.
We kunnen voor natuur een 300 f2.8 zeggen maar dat kost al vlug 3000 euro of meer.
En je teleconverter werk alleen met een 2.8 lens.
- Cookie1397
- Clublid
Ik heb geen flauw idee welke objectieven je nodig hebt. Natuur fotografie kan je met zowel de 50mm als met de 55-200mm doen, dat hangt af van wat en hoe je op dat moment wilt fotograferen. Ik neem niet altijd al mijn objectieven mee omdat ik die kies al naar gelang hetgene dat ik wil fotograferen. Als je meer zoombereik wilt hebben kan je evt. voor de 55-200 kiezen. Een converter heeft geen zien als je dit objectief gebruikt omdat de kans heel groot is dat die op dit objectief niet werkt. Hij werkt wel op de 50mm maar daar heb je hem dan niet nodig om dat dit bereik al in de 50-200mm zit.
Nikon Z Z & de maskers
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Niet kijkend naar budget
50mm 1.4/1.8 (G versie)
70-200 2.8
En een bijpassende teleconverter (2.0)
50mm 1.4/1.8 (G versie)
70-200 2.8
En een bijpassende teleconverter (2.0)
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
wat beschouw jij als "natuur".
Zijn dat landschappen, dan heb je en groothoeklens nodig, als dat dieren zijn, zou ik eerder een 300mmF4 aanraden?
Zijn dat landschappen, dan heb je en groothoeklens nodig, als dat dieren zijn, zou ik eerder een 300mmF4 aanraden?
Groetjes,
Jaap
Jaap
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Voor portretten is 50mm inderdaad wel geschikt, ligt aan de afstand waarop je wilt/kunt staan. Voor natuurfotografie denk je aan meer millimeters. Veel fotografen lopen dan met de 70-200 f/2.8 rond, die kun je ook combineren met de converter. Dat kost bij elkaar wel wat. Als je budget daarvoor te krap is zou je een 70-300 kunnen overwegen in plaats van een 55-200.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Mart,
Al zo lang op dit forum en dan zo'n vage vraag ?
Eén opmerking: een 50-200 lens is vaak van beperkte lichtsterkte, en niet goed te combineren met een televonverter.
Nog een (wellicht semantisch): een kitlens is alleen te koop met een kamera, die lijk je al te hebben.
Een lichtsterke standaardlens is nooit weg, voor DX kamera's is er ook de 35 1.8 AF-S-DX.
Groeten, Gijs
Al zo lang op dit forum en dan zo'n vage vraag ?
Eén opmerking: een 50-200 lens is vaak van beperkte lichtsterkte, en niet goed te combineren met een televonverter.
Nog een (wellicht semantisch): een kitlens is alleen te koop met een kamera, die lijk je al te hebben.
Een lichtsterke standaardlens is nooit weg, voor DX kamera's is er ook de 35 1.8 AF-S-DX.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)