Scherm zwart bij maken foto
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Scherm zwart bij maken foto
Valschade valt niet onder de garantie.Anne-marie87 schreef:Goedemiddag,
Ik heb sinds kort een Nikon D3100, maar tot mijn grote verdriet is hij gevallen.
Ja ik weet het, niet slim, maar het is nu gebeurd en ik baal er super van!
Hopelijk heeft iemand tips, ik ben bang dat als hij gevallen is het niet onder garantie valt, wel?
(Via een creditcard gekocht betekend vaak dat het toestel is verzekerd voor zaken die niet onder de garantie vallen).
Je hebt zelf al geconstateerd dat het scherm werkt (menu).
En dat de foto's zwart op de SD kaart komen.
Het kan zijn dat de belichtings driehoek een zwarte foto oplevert. Dus sluitertijd, diafragma, lichtgevoeligheid (iso waarde). Daar kun je wat mee varieren.
Dan kan het zijn dat een van de drie zaken, die dat aansturen stuk is, dus b.v. dat de sluitertijd altijd op de snelste waarde staat het diafragma altijd volledig dicht gaat of dat de lichtgevoeligheid altijd op de laagste waarde staat. Alle drie oorzaken lijken mij onwaarschijnlijk.
Dan kan het zijn dat de spiegel niet (dat hoor je) of niet volledig opklapt. Lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar die zou je of kunnen horen, of als de spiegel nog wel opklapt, zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je zwaar overbelicht, dan zou er waarschijnlijk toch nog wat licht op de sensor komen.
Dan kan ook nog het sluiter gordijn (heeft de D3100 die ?) defect zijn, als het sluiter gordijn niet werkt, zou de dat volgens mij merken (geluid, foutmeldingen o.i.d.) Zou ook kunnen dat het tweede gordijn te snel (of voor) de eerste vertrekt. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Een 'software' fout lijkt mij ook onwaarschijnlijk.
Er zou een probleem kunnen zijn met de voeding, b.v. dat door de spiegelklap de sensor tijdelijk geen voeding krijgt.
Dan blijft de sensor over, vermoed dat daar wat is losgeraakt of is stukgegaan. Als het is losgeraakt kan het wellicht eenvoudig hersteld worden.
Als je niet al te ver van Beverwijk afwoont, zou ik met het toestel naar Nikon in Beverwijk gaan. Daar hebben ze de expertise om te kunnen beoordelen wat er aan de hand is. Ze zijn daar erg vriendelijk, dus kunnen daar ook aangeven of het de moeite waard is de fout te laten onderzoeken. Ik zou dus vragen of het onderzoeken al de moeite waard is. Misschien is dan iemand al zo vriendelijk om even te willen kijken, of hebben ze ervaring met dit probleem.
Zelf vrees ik een beetje dat het de sensor is en dat de reparatie niet goedkoop is.
Sorry voor dit slechte bericht,
Hou ons op de hoogte hoe een en ander is verlopen,
(Voor een volgende ?).
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700