HDR met D90
HDR met D90
Beste forum leden,
Ik ben geruime tijd bezitter van een D90 waar ik zeer tevreden over ben. Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met HDR met deze camera. Ik weet alleen niet of dit de juiste het juiste forum voor deze vraag is.
gr. Maarten
Ik ben geruime tijd bezitter van een D90 waar ik zeer tevreden over ben. Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met HDR met deze camera. Ik weet alleen niet of dit de juiste het juiste forum voor deze vraag is.
gr. Maarten
Re: HDR met D90
Heb je vraag hier gezet
En ja ik heb ervaring met HDR. En met een D90, betreft instellingen.

- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het maakt voor een hdr foto niet uit welke camera je gebruikt. Je moet gewoon een aantal foto's maken, onderbelicht, juist belicht en overbelicht. Dit in stappen van 1 of 2 stops. Dan moet je die met software samenvoegen en bewerken tot dat jij een goede hdr opname hebt. Als je 3 opnames gebruikt van bv 2 stop kan je dit door de camera laten doen. Andre camera's kunnen meer opnames maken in een belichtingstrap maar bij de D90 is 3 het maximum.
Nikon Z Z & de maskers
Kroontje en Ed bedankt voor jullie reactie. Kan ik met foto elements ( ik heb nog 4) samenvoegen?
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
@Maarten: hier veel ervaring met HDR en een D90 (maar ook een D7000 en D600). Via PS of LR kun je HDR-opnamen samenvoegen, maar je zou beter kunnen kijken naar een programma als Photomatix Pro of Nik HDR Efex.

Niet bij een D90 of D7000. Die hebben geen on-board HDR processingEd Schouten schreef:Het maakt voor een hdr foto niet uit welke camera je gebruikt. Je moet gewoon een aantal foto's maken, onderbelicht, juist belicht en overbelicht. Dit in stappen van 1 of 2 stops. Dan moet je die met software samenvoegen en bewerken tot dat jij een goede hdr opname hebt. Als je 3 opnames gebruikt van bv 2 stop kan je dit door de camera laten doen.

Alle niet-pro Nikons maken - bij mijn weten - al sinds de film-tijd maximaal 3 opnamen bij bracketing. Dat is tot en met mijn huidige D600 nog steeds het geval.Ed Schouten schreef:Andre camera's kunnen meer opnames maken in een belichtingstrap maar bij de D90 is 3 het maximum.
Cyrus,
PS of LR is dat een onderdeel van Photoshope elements of is dat ander programme. Is Photomatrix if Nik HDR eregens te downloadeN?
gr maarten
PS of LR is dat een onderdeel van Photoshope elements of is dat ander programme. Is Photomatrix if Nik HDR eregens te downloadeN?
gr maarten
Je kan op een D90 3 foto's maken. Daarna kan je de belichtingscorrectie gebruiken. Deze kan je bijv èèn stop verdraaien. Dan heb je 5 foto's om te gebruiken.
- Cookie1397
- Clublid
@ cyrus Ik snap jou opmerkingen niet. Je kan met de D90 een belichtingstrap van 3 opnames maken. Wat is er verkeerd aan als ik zeg dat je daarna met software de beelden moet samenvoegen en er een hdr van laten maken. Ik schrijf NIET dat dit in de D90 moet gebeuren. Die functie heeft deze camera niet .
Wat is er mis mee dat ik schrijf dat andere camera's dat wel kunnen, zeg ik dat ALLE andere camera's dat kunnen?
Wat is er mis mee dat ik schrijf dat andere camera's dat wel kunnen, zeg ik dat ALLE andere camera's dat kunnen?
Nikon Z Z & de maskers
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Inderdaad je kunt met elke camera HDR bedrijven (alleen liever niet in JPEG omdat er dan al zoveel weg gecomprimeerd is).
Aantal opnamen en belichting reeks hangt sterk af van het onderwerp, is het onderwerp contrast niet groot dan kun je beter geen HDR toepassen omdat het toch geen nut heeft en waarschijnlijk ruis toevoegt. Probeer dan LDR vanuit een RAW beeld compleet met tonemapping.
HDR in de camera, als dat kan, vergeten, je hebt dan geen enkel, dan wel beperkt, invloed op de bewerking en de instellingen terwijl een HDR/LDR programma zeer veel instellingen kent.
Een gratis programma is Pickturenaut (niet super) en de vele testversies van andere HDR software.
LDR gaat hel goed in EasyHdr (goedkoop en goed) tevens is daar een goede handleiding bij.
Succes
RVK
Aantal opnamen en belichting reeks hangt sterk af van het onderwerp, is het onderwerp contrast niet groot dan kun je beter geen HDR toepassen omdat het toch geen nut heeft en waarschijnlijk ruis toevoegt. Probeer dan LDR vanuit een RAW beeld compleet met tonemapping.
HDR in de camera, als dat kan, vergeten, je hebt dan geen enkel, dan wel beperkt, invloed op de bewerking en de instellingen terwijl een HDR/LDR programma zeer veel instellingen kent.
Een gratis programma is Pickturenaut (niet super) en de vele testversies van andere HDR software.
LDR gaat hel goed in EasyHdr (goedkoop en goed) tevens is daar een goede handleiding bij.
Succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij kan je met een D90 (en andere camera's) een veel grotere belichtingstrap maken dan 3. Je kunt wel 5, 9, 11 foto's maken met oplopende belichting. Alleen dan moet je dit zelf wel even instellen. Het maximum van 3 geldt alleen voor de automatische bracketing functie.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- Cookie1397
- Clublid
Natuurlijk kan je zelf handmatig veel meer dan 3 foto's maken met de d90 zolang je de over en onderbelichting zelf instelt maar met de auto bracketing kom je niet verder dan 3 opnames en dan kan je 1 of 2 stops instellen
Nikon Z Z & de maskers
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
@Ed Schouten: zie het vetgedrukte gedeelte in onderstaande quote:
@MaartenC: PS = Photoshop CS (niet verwarren met Photoshop Elements) en LR = Lightroom. Beide hebben een HDR-functie. Photoshop Elements (PSE) heeft dat bij mijn weten niet. Geen man overboord: dan uitwijken naar Photomatix Pro of Nik HDR Efex.
Daaruit begreep ik dat je op in-camera HDR-processing doelt en dat kunnen de D90 en D7000 niet. Dat is de strekking van mijn daarop volgende opmerking.Ed Schouten schreef:Het maakt voor een hdr foto niet uit welke camera je gebruikt. Je moet gewoon een aantal foto's maken, onderbelicht, juist belicht en overbelicht. Dit in stappen van 1 of 2 stops. Dan moet je die met software samenvoegen en bewerken tot dat jij een goede hdr opname hebt. Als je 3 opnames gebruikt van bv 2 stop kan je dit door de camera laten doen.
@MaartenC: PS = Photoshop CS (niet verwarren met Photoshop Elements) en LR = Lightroom. Beide hebben een HDR-functie. Photoshop Elements (PSE) heeft dat bij mijn weten niet. Geen man overboord: dan uitwijken naar Photomatix Pro of Nik HDR Efex.
Kan de D90 3 opnames maken (vanaf statief) zonder ik elke keer de sluiter knop in te drukken, zodat de de camera niet beweegt, waardoor ik dezelfde beelden krijg?
- Cookie1397
- Clublid
Ja Ed dat heb ik gedaan maar wil nog niet lukken. Ik moet drie keer drukken en krijg dan een beeld.
gr maarten
gr maarten