Windows 8 laadt mijn calibraties niet standaard
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Windows 8 laadt mijn calibraties niet standaard
Ik heb een Datacolor Spyder 3 Elite. Sinds kort heb ik Windows 8. Ik heb de profielen die gemaakt zijn door de Syper software als standaard profielen staan, maar toch worden ze niet geladen. Althans, de kleuren blijven niet gekalibreerd.
Zodra ik de software van Datacolor opstart en daarna zonder iets te doen weer afsluit, dan worden de profielen wel geladen. Handig te weten, maar natuurlijk niet zo handig.
Bij Windows Vista had ik dit probleem dus niet. Iemand een idee? Beide zijn trouwens de 64 bits versies.
Zodra ik de software van Datacolor opstart en daarna zonder iets te doen weer afsluit, dan worden de profielen wel geladen. Handig te weten, maar natuurlijk niet zo handig.
Bij Windows Vista had ik dit probleem dus niet. Iemand een idee? Beide zijn trouwens de 64 bits versies.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Windows 8 laadt mijn calibraties niet standaard
Het is al weer een tijdje geleden dat ik de software van Datacolor gebruikt heb (mijn monitor heeft hardwarematige profielen).
Maar moet er niet een progje op de achtergrond blijven draaien?
Kan me herinneren dat je een popup kreeg van Datacolor bij opnieuw opstarten.
Volgens mij was dat een apart progje wat je één maal moest draaien waardoor het resident werd (SpyderUtility of zo iets?)
Maar moet er niet een progje op de achtergrond blijven draaien?
Kan me herinneren dat je een popup kreeg van Datacolor bij opnieuw opstarten.
Volgens mij was dat een apart progje wat je één maal moest draaien waardoor het resident werd (SpyderUtility of zo iets?)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Kees H
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
spyderutility draait bij mij op de achtergrond. Win7 64
heb wel versie datacolor spyder 4, weet niet of dat verschil maakt
geen ervaring met win8
geen ervaring met win8
Met vriendelijke groet,
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Kees
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
- gijs sandberg
- Clublid
Patrick,
Ik heb die versies niet, wel Win7-64 en Datacolor oudere versie.
Sharkey bedoelt waarschijnliijk een hulpprogrammaatje genaamd Profile Chooser
"C:\Program Files (x86)\ColorVision\ProfileChooser\ProfileChooser.exe"
Groeten, Gijs
Ik heb die versies niet, wel Win7-64 en Datacolor oudere versie.
Sharkey bedoelt waarschijnliijk een hulpprogrammaatje genaamd Profile Chooser
"C:\Program Files (x86)\ColorVision\ProfileChooser\ProfileChooser.exe"
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Is het niet zo dat de grafische kaart ook verteld wordt dat hij het profiel moet gebruiken. Dit kan ook onder win7 wel eens mis gaan.
- Léon Obers
- Forumlid
Je zou een profiel ook direct aan de monitor kunnen koppelen.
- Configuratiescherm
- Binnen het zoekschermpje rechtsboven tik in ----> Kleurbeheer
- Bij het nieuwe scherm wat verschijnt een vinkje bij "Mijn instellingen voor dit apparaat gebruiken"
(Mocht je twee schermen gebruiken in de regel erboven wel eerst de juiste monitor kiezen).
- Met de knop linksonder "Toevoegen" het profiel kiezen van je monitor.
(Als je ervoor net je scherm gekalibreerd hebt, en er is een nieuw profiel aangemaakt dat profiel kiezen).
- Mochten er meerdere profielen in het venster erboven staan (indien meerdere profielen toegevoegd), dan uit het lijstje het juiste profiel kiezen en met de knop rechtsonder activeren met "Als standaardprofiel instellen".
- Configuratiescherm
- Binnen het zoekschermpje rechtsboven tik in ----> Kleurbeheer
- Bij het nieuwe scherm wat verschijnt een vinkje bij "Mijn instellingen voor dit apparaat gebruiken"
(Mocht je twee schermen gebruiken in de regel erboven wel eerst de juiste monitor kiezen).
- Met de knop linksonder "Toevoegen" het profiel kiezen van je monitor.
(Als je ervoor net je scherm gekalibreerd hebt, en er is een nieuw profiel aangemaakt dat profiel kiezen).
- Mochten er meerdere profielen in het venster erboven staan (indien meerdere profielen toegevoegd), dan uit het lijstje het juiste profiel kiezen en met de knop rechtsonder activeren met "Als standaardprofiel instellen".
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat heb ik dus al gedaan Léon. Maar dat leidt dus helaas niet tot het gewenste resultaat.
Die Spyderutility wordt volgens mij niet standaard gestart. Ik zal dat vanavond nog eens een keer bekijken.

Die Spyderutility wordt volgens mij niet standaard gestart. Ik zal dat vanavond nog eens een keer bekijken.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
In je zoekbalk onderin even typen: services.msc
vervolgens kun je exact bepalen welke toepassingen al dan niet (automatisch) gestart worden.
E.e.a. kun je tevens eenvoudig aanpassen naar eigen wens
vervolgens kun je exact bepalen welke toepassingen al dan niet (automatisch) gestart worden.
E.e.a. kun je tevens eenvoudig aanpassen naar eigen wens
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad, spyderutility, ik heb ook een spyder 3. Let op, die zit standaard niet bij de software van de meeste uitgeleverde versies! Spyder 3 werd meen ik uitgeleverd toen 7 net uitkwam. Onder XP en Vista werden de profielen wel standaard geladen, onder 7 en 8 niet. Toen heeft Datacolor een programmaatje uitgebracht om de te regelen. Download de nieuwste software voor je spyder (ik meen dat er meerdere downloads zijn, één voor het calibratieprogramma, een aparte voor Utility, maar dat kan veranderd zijn). Verder hadden ze nog een of twee hulpprogramma's. Sowieso de moeite waard want het niewste calibratieprogramma is beter en heeft een extra modus t.o.v. de originele software (Recal, CheckCal en Full) en is bovendien veel sneller met calibreren; Het origineel was 15 minuten bezig, de nieuwste software maar zo'n 3 minuten.Kees H schreef:spyderutility draait bij mij op de achtergrond. Win7 64
geen ervaring met win8
Verder is het heel duidelijk wanneer het utility programma draait. Je ziet het rechts onderin de balk (een zwart icoontje met de outline van de Spyder 3). Bij het opstarten van het programma verschijnt heel prominent een laadscherm (per monitor) die even kort aangeeft dat het profiel geladen is. Je ziet dat meestal ook wel aan de kleuren van je scherm.
Het utility programma heeft maar een hele kleine footprint. Bovendien kun je het instellen om de frequentie van het calibratie aan te geven. Het icoontje wordt rood als je over die termijn heen gaat. Ook kun je de calibratie van daaruit starten.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dank Rene. Ik ga kijken.
Volgens mij heb ik trouwens de laatste versie opgehaald. Ik moest het toch downloaden, dus waarom niet de meest recente. Maar het zou apart zijn als ze een aparte download voor dat tooltje vereisen...
Volgens mij heb ik trouwens de laatste versie opgehaald. Ik moest het toch downloaden, dus waarom niet de meest recente. Maar het zou apart zijn als ze een aparte download voor dat tooltje vereisen...
- Kees H
- Clublid
misschien een oplossing
http://support.datacolor.com/index.php? ... he-display
deze optie mogelijk ook onder win8?
http://support.datacolor.com/index.php? ... der-driver
gr Kees
http://support.datacolor.com/index.php? ... he-display
deze optie mogelijk ook onder win8?
http://support.datacolor.com/index.php? ... der-driver
gr Kees
Laatst gewijzigd door Kees H op do sep 12 2013 5:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Kees
Bijbehorend mooi glas,
Kees
Bijbehorend mooi glas,
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Schiet ik daarmee niet wat te veel af Kees? Er zit meer dan alleen calibratie in die tools...
- Kees H
- Clublid
waarschijnlijk wel, heb er nog een bij gevonden waarom spyderutility mogelijk niet installeert bij win7 64 mogelijk werkt dit ook bij win8
heb er zelf geen problemen mee met versie 4 maar zag spider3 in de fix staan dus wie weet..
heb er zelf geen problemen mee met versie 4 maar zag spider3 in de fix staan dus wie weet..
Met vriendelijke groet,
Kees
Bijbehorend mooi glas,
Kees
Bijbehorend mooi glas,
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zo eerst naar de film. Daarna ga ik even kijken. Dank!
- Kees H
- Clublid
veel kijkplezier
kan het helaas niet zelf uitproberen met win8 en spyder3
misschien iemand anders die beide gebruikt
kan het helaas niet zelf uitproberen met win8 en spyder3
misschien iemand anders die beide gebruikt
Met vriendelijke groet,
Kees
Bijbehorend mooi glas,
Kees
Bijbehorend mooi glas,