Rubbers D800 D800E
Rubbers D800 D800E
Beste forumleden,
Het begint een beetje traditie te worden maar na 4 maanden (na de vorige reparatie) begint het duimrubber van zowel de D800 als de D800E weer los te raken. Nu ben ik voorlopig nog niet in Nederland om dit te laten verhelpen maar heeft iemand een tip om dit snel (al is het maar tijdelijk) op te lossen? Het is trouwens bijzonder riskant met wat zwaardere objectieven. Voor je het weet ligt het het spulletje op de grond.
Alvast bedankt,
Hulda
Het begint een beetje traditie te worden maar na 4 maanden (na de vorige reparatie) begint het duimrubber van zowel de D800 als de D800E weer los te raken. Nu ben ik voorlopig nog niet in Nederland om dit te laten verhelpen maar heeft iemand een tip om dit snel (al is het maar tijdelijk) op te lossen? Het is trouwens bijzonder riskant met wat zwaardere objectieven. Voor je het weet ligt het het spulletje op de grond.
Alvast bedankt,
Hulda
- Sharkey
- Forumlid
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: vr jan 28 2011 9:52 pm
- Locatie: Gorcum
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Rubbers D800 D800E
Dun dubbelzijdig tape. Dat is nog eventueel redelijk te verwijderen mocht je nieuwe rubbers (laten) plaatsen.
Geen tapijttape, dikker, dat spul is er vrijwel niet meer af te halen.
Zeker geen 1-sec lijm. Dit verhard en "breekt" dan toch weer los door de minuscule beweging in het rubber. Ook is dit vrijwel niet meer van de behuizing zelf te verwijderen zonder te gaan schrapen.
Daarna via officieel kanaal NSP of Ebay nieuwe rubbers aanschaffen en het zelf doen.
Is "makkelijk" te doen, zeker voor het duimrubber.
Pas nog het frontrubber van een D3 vervangen, dat was priegel werk, maar uiteindelijk zit het er goed op.
Tip: eerst droog oefenen zonder de beschermstrips van de lijmplekken af te halen van je nieuwe rubber.
Geen tapijttape, dikker, dat spul is er vrijwel niet meer af te halen.
Zeker geen 1-sec lijm. Dit verhard en "breekt" dan toch weer los door de minuscule beweging in het rubber. Ook is dit vrijwel niet meer van de behuizing zelf te verwijderen zonder te gaan schrapen.
Daarna via officieel kanaal NSP of Ebay nieuwe rubbers aanschaffen en het zelf doen.
Is "makkelijk" te doen, zeker voor het duimrubber.
Pas nog het frontrubber van een D3 vervangen, dat was priegel werk, maar uiteindelijk zit het er goed op.
Tip: eerst droog oefenen zonder de beschermstrips van de lijmplekken af te halen van je nieuwe rubber.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Re: Rubbers D800 D800E
Bedankt voor de tip. Sinds gistermiddag zitten de rubbers weer redelijk vast.Sharkey schreef:Dun dubbelzijdig tape. Dat is nog eventueel redelijk te verwijderen mocht je nieuwe rubbers (laten) plaatsen.
Geen tapijttape, dikker, dat spul is er vrijwel niet meer af te halen.
Zeker geen 1-sec lijm. Dit verhard en "breekt" dan toch weer los door de minuscule beweging in het rubber. Ook is dit vrijwel niet meer van de behuizing zelf te verwijderen zonder te gaan schrapen.
- Gobert
- Clublid
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
- Locatie: Omgeving Arnhem
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Rubbers D800 D800E
Het is schijnbaar toch moeilijk voor Nikon om van haar fouten uit het verleden te leren.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: zo jul 24 2005 7:30 am
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Rubbers D800 D800E
Komt toch niet zo heel vaak voor? Hoor wel eens dat het bij sommige mensen voorkomt en dat het te maken heeft met de combinatie lijm en de variabele samenstelling van het vocht dat iedereen aan zijn handen heeft. Ik heb het een keer gehad met een coolpix 4500. Geen enkele coulance van Nikon, dat viel me enorm tegen van Nikon toen. Bij mijn DSLR's heb ik het gelukkig nooit meer gehad...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: Rubbers D800 D800E
Voorheen heb ik er ook nog nooit last van gehad maar sinds de D700 blijft het behoorlijk tobben met de rubbers. Bij de vorige keer (4 maanden geleden) was het argument nog zonnebrandcreme maar dat kan het nu echt niet geweest zijn. Misschien maar weer terug naar een mooi stukje leer als grip.Jos schreef:Komt toch niet zo heel vaak voor? Hoor wel eens dat het bij sommige mensen voorkomt en dat het te maken heeft met de combinatie lijm en de variabele samenstelling van het vocht dat iedereen aan zijn handen heeft. Ik heb het een keer gehad met een coolpix 4500. Geen enkele coulance van Nikon, dat viel me enorm tegen van Nikon toen. Bij mijn DSLR's heb ik het gelukkig nooit meer gehad...
-
- Clublid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: za mar 05 2011 2:51 pm
- Locatie: Nieuwegein
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Rubbers D800 D800E
Met mijn D700 ook last van loslatende rubbers. Ook bij een aantal lenzen last van lubberende rubbers.
Dat verhaal van zonnebrand etc geloof ik niets van.
Met mijn oudere camera's en lenzen heb ik nergens last van. Nikon heeft blijkbaar iets gewijzigd in de lijm of zo, wat dit veroorzaakt.
Niet erg maar neem dan ook je verantwoordelijkheid als fabrikant en lever op zijn minst gratis vervangende rubbertjes ipv er fors op te verdienen.
Dat verhaal van zonnebrand etc geloof ik niets van.
Met mijn oudere camera's en lenzen heb ik nergens last van. Nikon heeft blijkbaar iets gewijzigd in de lijm of zo, wat dit veroorzaakt.
Niet erg maar neem dan ook je verantwoordelijkheid als fabrikant en lever op zijn minst gratis vervangende rubbertjes ipv er fors op te verdienen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
-
Online
- Forumlid
- Berichten: 1244
- Lid geworden op: zo jun 07 2009 6:51 pm
- Locatie: Santa leaudrette
- Ervaringsniveau: ****
Re: Rubbers D800 D800E
Alles moet (vooral bij verwerking met grote hoeveelheden) tegenwoordig milieu vriendelijk, zo ook de lijmen en ontvettingsmiddelen, dat zou een reden kunnen zijn.
Re: Rubbers D800 D800E
Van rubbers gesproken!
Ik vermoed dat de milieu regelgeving daar voor een stukje tussen zit EN natuurlijk ook economische overwegingen...
Tot op zeker hoogte een 'analoog' verhaal: destijds kwam de rubber bekleding van het stuurwiel van mijn Volvo 945 altijd los, zeer vervelend bij het sturen
Het antwoord van een expert van de Volvo fabriek te Gent was: een combinatie van teveel zon (stond altijd op straat) en het typische vocht van de handen. Ieder persoon heeft een eigen soort samenstelling van dat vocht, en soms zit er daar wat tussen dat een bepaalde soort samenstelling van rubber aantast.
Mijn zoon heeft mijn oude camera overgenomen, de rubbers zaten van meteen af aan onder de witte vlekken en kwam aan de randen wat los, ik had die camera drie jaar gebruikt zonder problemen.
Ook denk ik dat het te maken heeft met de mannier waarop de materiaal bewaard wordt:
-nooit lang in een lederen tas bewaren, leder = dood dier...
-nooit lang in een gesloten tas opsluiten.
-soms gewoon met een vochtige doek even afvegen EN in extreme gevallen behandelen met wat BALLISTOL: http://www.ballistol.de/1-1-Startpage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat laatste gebruikte ik destijds om de bekleding van m'n Leica's te behandelen. Deze had de gewoonte om bros te worden en af te brokkelen, Ballistol voorkwam dat, idem voor de bekleding van de Linhof en de Hasselblad! De rubbers rond de scherpstel ringen van mijn Pentax lenzen in de jaren 80 kon ik zo redden van de ondergang...
Ballistol is zo oud als de straat (1905) en behoord nog steeds bij de besten want het is zuur vrij, vergomt niet, is zo fijn dat het zich in de metaalgroefjes nestelt, hersteld verhardend rubber van de afdichtingsrigen, droogt netjes op zonder agressieve dampen, en het ruikt nog lekker ook
Overigens kan je er de ganse camera (ook digitaal) mee behandelen, van een stroeve bajonet of schroefdraad over een slecht elektrisch contact tot een weigerende onstspanknop en gewoon het vuil verwijderen...
En voor diegenen die dieren hebben is het een must!
Ik vermoed dat de milieu regelgeving daar voor een stukje tussen zit EN natuurlijk ook economische overwegingen...
Tot op zeker hoogte een 'analoog' verhaal: destijds kwam de rubber bekleding van het stuurwiel van mijn Volvo 945 altijd los, zeer vervelend bij het sturen

Het antwoord van een expert van de Volvo fabriek te Gent was: een combinatie van teveel zon (stond altijd op straat) en het typische vocht van de handen. Ieder persoon heeft een eigen soort samenstelling van dat vocht, en soms zit er daar wat tussen dat een bepaalde soort samenstelling van rubber aantast.
Mijn zoon heeft mijn oude camera overgenomen, de rubbers zaten van meteen af aan onder de witte vlekken en kwam aan de randen wat los, ik had die camera drie jaar gebruikt zonder problemen.
Ook denk ik dat het te maken heeft met de mannier waarop de materiaal bewaard wordt:
-nooit lang in een lederen tas bewaren, leder = dood dier...
-nooit lang in een gesloten tas opsluiten.
-soms gewoon met een vochtige doek even afvegen EN in extreme gevallen behandelen met wat BALLISTOL: http://www.ballistol.de/1-1-Startpage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat laatste gebruikte ik destijds om de bekleding van m'n Leica's te behandelen. Deze had de gewoonte om bros te worden en af te brokkelen, Ballistol voorkwam dat, idem voor de bekleding van de Linhof en de Hasselblad! De rubbers rond de scherpstel ringen van mijn Pentax lenzen in de jaren 80 kon ik zo redden van de ondergang...
Ballistol is zo oud als de straat (1905) en behoord nog steeds bij de besten want het is zuur vrij, vergomt niet, is zo fijn dat het zich in de metaalgroefjes nestelt, hersteld verhardend rubber van de afdichtingsrigen, droogt netjes op zonder agressieve dampen, en het ruikt nog lekker ook

Overigens kan je er de ganse camera (ook digitaal) mee behandelen, van een stroeve bajonet of schroefdraad over een slecht elektrisch contact tot een weigerende onstspanknop en gewoon het vuil verwijderen...
En voor diegenen die dieren hebben is het een must!