Handmatig scherpstellen

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
AlexB
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Handmatig scherpstellen

Bericht door AlexB » vr sep 20 2013 11:53 am

Eerst even wat achtergrond passend bij de vraag. Camera is een D600 (of D700). Lens een 600/4 of 400/3.5, beide AI, dus handmatig scherpstellen. Lenzen worden vrijwel altijd vol open of een stop dicht gebruikt. Doel is dieren fotografie, meestal de grote katten in Afrika. Vanuit een auto, met de camera/lens op een deurstatief. Foto's zijn meestal het mooist met zo gering mogelijke scherpediepte, vandaar de volle opening.

Helaas bewegen dieren en komt het ook voor dat er takjes of grassprieten tussen het onderwerp en de lens zitten. En met geringe scherptediepte en het onderwerp ook nog eens wat dichterbij, wordt het aardig moeilijk om scherp te stellen. Het groene balletje links onder is een heel mooi hulpmiddel, maar het is lastig om daar naar te kijken en datgene wat je scherp wilt hebben (een oog meestal) op het geselecteerde veld te houden. Gevolg is dat het lang duurt (seconden) voordat ik iets scherp heb. En daar weer een gevolg van is statische foto's. Ik ben alleen wat uitgekeken op slapende leeuwen fotograferen :)

Bij het gebruik van een AF lens zie je direct welke plekken van een foto scherp zijn doordat de scherpstelvelden oplichten. Dat zou in dit geval perfect zijn. Bij de oude handmatig scherp te stellen AI lenzen lichten die velden niet op en blijft alleen het groene balletje over. Dus de vraag is, is het op een of andere manier mogelijk de scherpstelvelden op te laten lichten als een AI lens gebruikt wordt?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Handmatig scherpstellen

Bericht door Léon Obers » vr sep 20 2013 12:28 pm

AlexB schreef:Dus de vraag is, is het op een of andere manier mogelijk de scherpstelvelden op te laten lichten als een AI lens gebruikt wordt?
Nee, dat is helaas niet mogelijk.
Misschien een patent-kwestie van Canon?? Want die gebruikt die methode zover ik weet bij hun camera's voor manuele objectieven. Zo gauw het bewuste scherpstijlveldje wat gebruikt wordt scherp is, licht het op.
Dus feitelijk waar Nikon apart dat groen/gele bolletje voor gebruikt, is dat bij Canon gewoon het gebruikte scherpstelveldje.

Als het zwarte scherpstelkadertje moeilijk te zien is, kun je wel in het persoonlijk menu de kadertjes zodanig instellen dat ze bij scherpstellen altijd even oplichten (niet alleen in donkere omstandigheden), zodat je weet waar welk scherpstelveldje zit bij wat meer moeilijke structuren in de bushbush.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Remon » za sep 21 2013 4:42 pm

Je kan eventueel ander matglas halen?
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

Thor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Thor » zo sep 22 2013 4:34 pm

In het handboekje van mijn D300s staat op pag.76 bij keuze van Automatisch veld-AF, dit:
"Bij enkelvoudige AF lichten de actieve scherpstelpunten rood op gedurende één seconde nadat de camera heeft scherpgesteld"
Dus niet alleen bij Canon, en mogelijk ook bij andere modellen van Nikon??
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » zo sep 22 2013 5:46 pm

Thor schreef:In het handboekje van mijn D300s staat op pag.76 bij keuze van Automatisch veld-AF, dit:
"Bij enkelvoudige AF lichten de actieve scherpstelpunten rood op gedurende één seconde nadat de camera heeft scherpgesteld"
Dus niet alleen bij Canon, en mogelijk ook bij andere modellen van Nikon??
Dat staat er goed: bij AF. En dat doen volgens mij alle Nikon Dslr's.

Hier gaat het echter om handmatig scherpstellen. Dslrs hebben dan een scherpstelhulp. Bij Nikon is dat het groene bolletje als een scherpstelveld merkt dat de lens heeft scherpgesteld. Bij (bepaalde?) camera's van Canon licht het betreffende scherpstelveld blijkbaar dan op.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Remon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Remon » zo sep 22 2013 6:56 pm

Waarom geen ander matglas halen bedoeld voor MF?

http://www.meinfoto.com/Sucherzubehoer/ ... 8_3453.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Delamax split image matglas 180 ° voor Nikon D800, D600 en D800E

Het matglas met split-image afstandsmeter en microprisma kraag

De gemiddelde Delamax image matglas kunt u snel en gemakkelijk handmatig scherp.
In het midden van het matglas is een tweedelige cirkel waarin het onderwerp horizontaal is verdeeld in twee sectionele beelden. Als het beeld onscherp is, wordt de cross-sectionele beelden verplaatst. Met de juiste scherpstelling, de cross-sectionele beelden in elkaar passen. Vooral goed in high-contrast gebieden.

De micro-prisma ring, die is gelegen rondom de splitsing beeld, contrast is goed geschikt voor lage contrast gebieden en zorgt voor een flikkering in vervagen. Is de focus, verdwijnt de flikkering.

Dit matglas is alleen geschikt voor Nikon D800, D600 en D800E. Opmerking: De blootstelling kan moeten handmatig worden aangepast! (zie gebruiksaanwijzing van de camera of forum posts)

• Vereenvoudigde handmatige scherpstelling
• 180 ° split image - Horizontale
• microprisma

verenigbaarheid
Geschikt voor: Nikon D800, D600 en D800E

Omvang van de levering
Afbeelding 1x Delamax split matglas 180 °
1x pincet Metal
1x plastic pincet
2x Vingercondooms
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 22 2013 7:26 pm

Bedankt voor die link naar Delamax matglazen!

Mooie 'vertaalde' omschrijving, maar dat heette vroeger gewoon een instelwig of scherpstelwig.

En inderdaad nog steeds een heel mooi middel om mee scherp te stellen; naar mijn mening mooier dan microprisma's, maar daar lukte het anders ook voortreffelijk mee.
Er zijn nu nog matglazen van Katzeye bijvoorbeeld, maar ook van andere merken.

Heb het altijd onbegrijpelijk gevonden dat Nikon geen echte systeemcamera meer maakt, waarin je bijvoorbeeld een R-matglas kunt gebruiken - of een moderne opvolger daarvan.
Of welk ander matglas dan ook, zonder alle troep die je nu in beeld ziet waar je weinig tot niets aan blijkt te hebben voor scherpstelling met de hand.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo sep 22 2013 8:03 pm

emdeklerk schreef:..... zonder alle troep die je nu in beeld ziet waar je weinig tot niets aan blijkt te hebben voor scherpstelling met de hand.
Wat bedoel je met "alle troep" ?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 22 2013 8:25 pm

Kijk maar: de bekende 51 scherpstelpunten, haakjes, lijntjes...
Waar bij komt dat niet alleen volgens mij, maar ook volgens vele gebruikers, de huidige matglazen/zoekerbeelden niet meer zo helder zijn als ze bij de F-camera's waren.

Ik heb het met opzet niet over DX-matglazen en zoekers, die kun je alleen al qua formaat nergens mee vergelijken.

Ik ben meer van het pure matglas met raster en hoogstens één scherpstelhulp.
Het E- of het R-matglas dus.

Persoonlijke voorkeur: wellicht, maar ik merk wel dat steeds meer fotografen op dezelfde klassieke lijn komen te zitten.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo sep 22 2013 8:49 pm

emdeklerk schreef:Kijk maar: de bekende 51 scherpstelpunten, haakjes, lijntjes......
Ik ben meer van het pure matglas met raster en hoogstens één scherpstelhulp.
Het E- of het R-matglas dus.
Veel matglazen hadden slechts één centraal scherpstelpunt.
Ik vraag mij af hoe daarmee scherpgesteld werd als het onderwerp zich aan de rand van het matglas bevond.
Dit i.v.m. het onderstaande:
http://www.johanfoto.com/2013/07/scherp ... s/?lang=nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 22 2013 8:50 pm

emdeklerk schreef: Waar bij komt dat niet alleen volgens mij, maar ook volgens vele gebruikers, de huidige matglazen/zoekerbeelden niet meer zo helder zijn als ze bij de F-camera's waren.
Dat is onjuiste informatie en/of waarneming. Huidige matglazen in DSLR's gebruikt zijn helderder dan welke eerdere matglazen vroeger in F-camera's. Dat is nu juist het probleem met die huidige matglazen. Niet zozeer die helderheid, maar de eigenschappen zijn zodanig dat een huidig matglasbeeld meer naar een mate van "luchtbeeld" neigt dan de oudere matglazen. Op een puur luchtbeeld kun je überhaupt niet scherpstellen. Matglazen die tevens een (minimale) fractie van die eigenschappen herbergen, bemoeilijkt het goed kunnen scherpstellen tegenover een meer puur matglasbeeld. (Nog afgezien van de hulpmiddelen als instelwilg en raster, die in huidige matglazen ontbreken).
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 22 2013 9:07 pm

Marten, ik zou zeggen: probeer het zelf eens.

Gezien vele vragen en "problemen" die op dit forum voorbij komen zou je je bij de meeste moderne verworvenheden kunnen afvragen hoe ze dat in hemelsnaam vroeger deden...
Ik denk dan alleen maar even aan de koudwatervrees voor handmatig scherpstellen.
Wat ik nog wel eens bij een dergelijk "topic" opmerk...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo sep 22 2013 9:18 pm

emdeklerk schreef:Marten, ik zou zeggen: probeer het zelf eens.
Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik dat een bevredigend antwoord vind.

Maar goed, zojuist mijn Nikkormat gepakt en geconstateerd dat ik vermoedelijk jarenlang de verkeerde wijze van scherpstellen heb gehanteerd, door eerst op het onderwerp scherp te stellen met de ( centrale) instelwig en daarna de beelduitsnede te bepalen.
Hoe voorkom jij de "cosinusfout" met jouw F2 ?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 22 2013 9:28 pm

Door de scherpstelling van het onderwerp te controleren waar het zich dan op dat prachtige matglas bevindt...
En dat is echt niet zo moeilijk, zeker niet met lichtsterke AI- en AI-S-vastbrandpuntobjectieven. Zoals je ongetwijfeld herkent uit je Nikkormat-tijd? Ik geef toe dat het met bijvoorbeeld de 4,5/28-45mm moeilijker wordt, maar ja, die heeft weer andere voordelen.
Overigens wordt die cosinus-fout mijns inziens wel een beetje overdreven hoor... Echt weer iets voor de pixelpeepers, en echt weer iets waarvan je zegt: hoe kregen ze vroeger die foto's toch voor elkaar, zonder AF, 51 scherpstelpunten en wat dies meer zij...

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 22 2013 10:00 pm

Remon schreef:Waarom geen ander matglas halen bedoeld voor MF?
Je vraagt het niet aan mij, maar eigenlijk vond ik al die toeters en bellen midden in het beeld al storend en ook overbodig toen ik nog een camera had waar helemaal geen auto focus op zat. En die camera heb ik destijds dan ook voorzien van een mooi kaal matglas zonder microprisma's en zonder instelwig.

In mijn beleving moet je juist kijken naar de scherpte diepte en veel mindere mate naar het scherpte-vlak. Dit soort hulpmiddelen, net als auto focus trouwens, werken alleen maar met het vlak waar de scherpte ligt. Wat mij betreft is dat eerder lastig dan handig. En in elk geval is het wat mij betreft te beperkt.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”