Scherpstellen op de ogen of op de bril.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Scherpstellen op de ogen of op de bril.

Bericht door ben42 » wo sep 25 2013 1:27 pm

Bij scherpstellen op mensen worden vaak de ogen geadviseerd.
Wat nu echter als het subject een bril draagt?

Zelf stel ik dan altijd scherp op het randje van de bril, maar dat is vooral omdat dat handig en snel werkt.
Nu ik weer met een 50 mm 1.8 kan werken heeft me dit aan het nadenken gezet.

Waarop stellen jullie scherp?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Scherpstellen op de ogen of op de bril.

Bericht door gijs sandberg » wo sep 25 2013 2:30 pm

Beste Ben,
Het is maar net wat je belangrijk acht.
Voor een brillen-reclame...
Voor een portret is alleen een scherp afgebeelde bril niet nuttig.
Algemeen: werken met kleine scherptediepte vergt zorgvuldig scherpstellen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » wo sep 25 2013 2:44 pm

is het scherpstel gebied een probleem bij jou? Bij de foto's die je schiet?

(even deze directe vraag, omdat het klinkt alsof je een probleem schetst die amper bestaat?)

desnoods stel je scherp op de bril, en duw je je hoofd net even een cm of anderhalf naar voren voordat je afdrukt

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo sep 25 2013 3:24 pm

Het lijkt mij ook geen probleem. De afstand tussen bril en oog is ongeveer 2cm. (give or take een centimeter).
Dat zou beide in het scherptegebied kunnen liggen. Als het namelijk een groot verschil zou zijn moet je je ook afvragen of je scherpstelt op het puntje van de neus of de ogen. De neus staat namelijk ook centimeters voor de ogen. (ook hier, give or take een paar centimeter, ik ken mensen met een neus....)
Alleen bij een enorm kleine scherpte-diepte zou het een rol kunnen spelen maar dan zit je al aardig in de uitersten.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo sep 25 2013 3:44 pm

Ton van de Wiel schreef:Het lijkt mij ook geen probleem. De afstand tussen bril en oog is ongeveer 2cm. (give or take een centimeter).
Dat zou beide in het scherptegebied kunnen liggen. Als het namelijk een groot verschil zou zijn moet je je ook afvragen of je scherpstelt op het puntje van de neus of de ogen. De neus staat namelijk ook centimeters voor de ogen. (ook hier, give or take een paar centimeter, ik ken mensen met een neus....)
Alleen bij een enorm kleine scherpte-diepte zou het een rol kunnen spelen maar dan zit je al aardig in de uitersten.
Meestal zitten in een bril glazen met sterkte, deze verplaatsen dan de virtuele positie van de ogen. Een positieve bril verplaatst de ogen virtueel naar achteren, een negatieve bril zal niet zo veel problemen opleveren, hierbij komen de ogen virtueel richting het glas.

Wat de neus betreft, deze is veel minder gevoelig voor onscherpte dan de ogen, dus al zou de neus een beetje onscherp worden dat is over het algemeen nauwelijks zichtbaar.
Meestal fotografeer je de persoon niet recht van voren, ik kies dan of een kant, meestal is dat het 'voorste' oog, of ik stel scherp op 1/3 van de afstand die ik wil overbruggen.

Maar terug naar de vraag; Op welk punt stellen jullie scherp?

Ben

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » wo sep 25 2013 4:06 pm

nogmaals, ik herken het probleem niet, en heb er nog nooit iemand over horen klagen.

Heb je hier zelf problemen mee gehad dan?

stel ik zou met m'n 35mm @ f/ 1.8 mn vrouw op 2 meter op de foto willen zetten, dan focus ik op haar neusbrug van de bril, dan is alsnog 11cm voor het focuspunt, als 12cm er achter in focus....

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo sep 25 2013 4:17 pm

Wiebe, daarom is dit forum zo leuk. Ik zag inderdaad geen probleem maar hoeld geen rekening met de vertekening door de bril. Weer wat wijzer geworden

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo sep 25 2013 4:51 pm

wiebeterpstra schreef:nogmaals, ik herken het probleem niet, en heb er nog nooit iemand over horen klagen.

Heb je hier zelf problemen mee gehad dan?

stel ik zou met m'n 35mm @ f/ 1.8 mn vrouw op 2 meter op de foto willen zetten, dan focus ik op haar neusbrug van de bril, dan is alsnog 11cm voor het focuspunt, als 12cm er achter in focus....

Hier een voorbeeldje:
Afbeelding

Afstand weet ik niet meer precies, 50 mm 1.8 lens op 2.2 opgenomen.
Hierbij is toch duidelijk dat dit een kleine scherpte diepte heeft en dat het scherpstelpunt van belang is.

Met de 50 mm 1.8 lens heb ik inderdaad problemen om het scherpstelpunt goed neer te leggen.
Volgens mij heb ik een aanzienlijk backfocus probleem, maar ook de variatie onder gecontroleerde *) omstandigheden is groter dan ik zou verwachten.
Soms lukt het dus wel, soms lukt het dus niet.

Ben

*)
Een serie gemaakt van een stenen muur, met de zon voor strijklicht, waarbij ik werkte vanaf een statief. (Middelste scherpstelpunt).
Grote variatie aangebracht in de fine instelling voor de backfocus. (Vrijwel de gehele range afgelopen).
Resultaten waren niet consistent genoeg voor mij.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo sep 25 2013 8:07 pm

Ik richt gewoon op de ogen, bril of niet, gewoon altijd.
De eventuele afwijkingen van plus of min neem je dan gewoon altijd mee. :D
Maar ik denk te snappen waarom je deze vraag stelt...., je bent een perfectionist :D
Ik herken me daar zelf in :lol:

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”