wat heb ik nodig?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
wat heb ik nodig?
Beste mensen, mijn eerste schreden op het vlak van een niet ingebouwde flitser.
Ik ben gevraagd foto's te maken bij een aantal bijeenkomsten. Deze zullen in een zaal gehouden worden waar niet al te veel licht is.
Nu heb ik alleen een ingebouwde flitser en ik denk toch niet dat mensen erg blij worden als ik deze steeds gebruik. Ik heb een Nikon D3100
Ik heb zo eens rond gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij iets aanraden? Ik zal de flitser dus vooral voor dit soort dingen gebruiken. Ik ben niet van plan om echt modelfotografie of iets in die trant te gaan doen.
Zijn onderstaande flitsers bijvoorbeeld geschikt?
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/sigm ... 691_134944" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/yong ... 524_228174" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niko ... 687_128064" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niss ... 554_365684" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle hulp is welkom.
groetjes Anneke
Ik ben gevraagd foto's te maken bij een aantal bijeenkomsten. Deze zullen in een zaal gehouden worden waar niet al te veel licht is.
Nu heb ik alleen een ingebouwde flitser en ik denk toch niet dat mensen erg blij worden als ik deze steeds gebruik. Ik heb een Nikon D3100
Ik heb zo eens rond gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij iets aanraden? Ik zal de flitser dus vooral voor dit soort dingen gebruiken. Ik ben niet van plan om echt modelfotografie of iets in die trant te gaan doen.
Zijn onderstaande flitsers bijvoorbeeld geschikt?
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/sigm ... 691_134944" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/yong ... 524_228174" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niko ... 687_128064" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niss ... 554_365684" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle hulp is welkom.
groetjes Anneke
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: wat heb ik nodig?
Beste Anneke,
Wat is je budget? als dat geen rol speelt dan zou ik voor de SB-700 gaan.
En anders zou ik misschien wel kijken voor een 2de hands SB-800. dit zijn super flitsers(waar de SB-700 makkelijkere menu's heeft maar weer iets minder vermogen). echter zullen de andere merken ook wel werken. heb alleen geen ervaring mee.
Wat is je budget? als dat geen rol speelt dan zou ik voor de SB-700 gaan.
En anders zou ik misschien wel kijken voor een 2de hands SB-800. dit zijn super flitsers(waar de SB-700 makkelijkere menu's heeft maar weer iets minder vermogen). echter zullen de andere merken ook wel werken. heb alleen geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door plincky op do sep 26 2013 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Anneke,
Mijn goede raad: laat het over aan iemand met hardware en ervaring.
Van de flitsers die je noemt is (op dit Nikon forum) natuurlijk alleen de NIkon aan te raden...
Maar nogmaals: aanschaf alleen is geen haarlemmerolie.
Groeten, GIjs
Van de flitsers die je noemt is (op dit Nikon forum) natuurlijk alleen de NIkon aan te raden...

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- DannySan
- Clublid
Hoi Anneke,
van de door jou genoemde flitsers heb ik zelf ook de Yongnuo op mijn D3100.
Prima flitser voor wat ik er mee wil doen, al komt er nog wel wat bij kijken om 'goed' te flitsen (dus niet vol gas iemand's gezicht in).
Hieronder een voorbeeld die ik gemaakt heb met indirect flitsen:

Succes, en mocht je nog vragen hebben dan horen we dat vast!
Groet Danny
van de door jou genoemde flitsers heb ik zelf ook de Yongnuo op mijn D3100.
Prima flitser voor wat ik er mee wil doen, al komt er nog wel wat bij kijken om 'goed' te flitsen (dus niet vol gas iemand's gezicht in).
Hieronder een voorbeeld die ik gemaakt heb met indirect flitsen:

Succes, en mocht je nog vragen hebben dan horen we dat vast!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom nou weer door iemand anders laten doen? Wie zegt dat het pro foto's moeten zijn?
Je kan niet een ervaren fotograaf worden als je nooit iets doet Gijs.
Ik weet ook niet alles en moet zelf nog veel leren, maar door proberen leer je steeds iets meer. Ik ga deze maand weer als "hoofd"fotograaf foto's voor een glossy maken. Hierbij ga ik ook elke keer weer nieuwe dingen proberen. Nieuwe flitsers gebruiken enz. Wellicht is mijn basis iets beter, maar dat is ook niet zomaar gekomen. Als je mijn eerste foto's bekijkt word je daar ook niet altijd even vrolijk van.
Wel zou ik eerst even oefenen natuurlijk. Ik gebruik meestal geen flits.(maar dit is mede mogenlijk door de apperatuur die ik gebruik) als ik toch moet flitsen met externe flitser gebruik ik meestal de volgende instellingen als richtlijn.
In RAW schieten >moeten dan wel nabewerkt worden
Stand: M
Diafragma rond f4
Sluitertijd: rond 1/100 tot 1/200
Iso 400/800 (in het geval van de D3100
flitsercompensatie -1/3 / -2/3
Je zou even moeten kijken op de locatie wat een goede instelling is. hoe minder je moet flitsen hoe natuurlijker het overkomt en je het mist irritatie opwekt bij de mensen. Bij laag plafond flitser naar boven richten wellicht.
succes iig
Je kan niet een ervaren fotograaf worden als je nooit iets doet Gijs.
Ik weet ook niet alles en moet zelf nog veel leren, maar door proberen leer je steeds iets meer. Ik ga deze maand weer als "hoofd"fotograaf foto's voor een glossy maken. Hierbij ga ik ook elke keer weer nieuwe dingen proberen. Nieuwe flitsers gebruiken enz. Wellicht is mijn basis iets beter, maar dat is ook niet zomaar gekomen. Als je mijn eerste foto's bekijkt word je daar ook niet altijd even vrolijk van.
Wel zou ik eerst even oefenen natuurlijk. Ik gebruik meestal geen flits.(maar dit is mede mogenlijk door de apperatuur die ik gebruik) als ik toch moet flitsen met externe flitser gebruik ik meestal de volgende instellingen als richtlijn.
In RAW schieten >moeten dan wel nabewerkt worden
Stand: M
Diafragma rond f4
Sluitertijd: rond 1/100 tot 1/200
Iso 400/800 (in het geval van de D3100
flitsercompensatie -1/3 / -2/3
Je zou even moeten kijken op de locatie wat een goede instelling is. hoe minder je moet flitsen hoe natuurlijker het overkomt en je het mist irritatie opwekt bij de mensen. Bij laag plafond flitser naar boven richten wellicht.
succes iig
-
- Forumlid
Dank voor je reactie Gijs.gijs sandberg schreef:Beste Anneke,
Van de flitsers die je noemt is (op dit Nikon forum) natuurlijk alleen de NIkon aan te raden...![]()
Groeten, GIjs
Ik ben back up tijdens de bijeenkomsten. Er is een pro aanwezig.
Ze hebben mij gevraagd omdat ik nog wel eens een andere kijk, originele invalshoek heb tov een "persfotograaf".
Er worden van mij dus geen proffessionele foto's verwacht.
En.......... ik wil graag leren! Als ik niet probeer leer ik nooit iets. Dus ik trek de stoute schoenen aan en ga!
Maar dan wel zo goed mogelijk. Daarom stel ik deze vraag ook nu. De bijeenkomsten zijn over een paar weken.
Dus heb ik nog even de tijd om te oefenen en in de ruimtes zelf ook te oefenen.
Daarom heb ik durven vragen. Hier zitten toch de kenners en die zijn zelf ook ooit eens begonnen met de eerste keer

groetjes Anneke
-
- Forumlid
@ Plincky: mijn budget houdt eigenlijk wel op bij 200,00 euro. Maar als de Nikon echt veel beter is als de anderen geef ik liever iets meer uit dan achteraf spijt te krijgen. En dank je wel voor je tips! Super! Het liefst zou ik ook zonder flits doen, maar wil voor de zekerheid toch voorbereid zijn.
@ Danny San: heel tevreden dus? Mooie foto trouwens!! En nee, iemand recht in het gezicht flitsen had ik al begrepen dat dat niet echt een goed idee was. Vandaar ook een flitser die via plafond oid kan.
@ Danny San: heel tevreden dus? Mooie foto trouwens!! En nee, iemand recht in het gezicht flitsen had ik al begrepen dat dat niet echt een goed idee was. Vandaar ook een flitser die via plafond oid kan.
- DannySan
- Clublid
@Anneke: ik zocht een opzet-flitser nadat ik een seminar over flitslicht-technieken had georganiseerd. Deze flitser moest voor mij voldoen aan de volgende eisen: onder de 100 euro (ik heb 'm uit China laten komen), passend op mijn D3100, iTTL (oftewel lichtmeting door de lens) en de kop moest ook naar achteren kunnen draaien zodat ik vanaf de zijkant of tegengesteld kon flitsen.
Via het plafond doe ik eigenlijk nauwelijks, omdat je dan 'slagschaduwen' krijgt onder ogen/kin.
Voor mij voldoet deze flitser dus prima, en dus ben ik tevreden.
Via het plafond doe ik eigenlijk nauwelijks, omdat je dan 'slagschaduwen' krijgt onder ogen/kin.
Voor mij voldoet deze flitser dus prima, en dus ben ik tevreden.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Anneke, wanneer je nog niet precies weet wat je wilt zou je ook kunnen overwegen om een flitser te huren. Heb geen idee van je woonplaats maar er zijn verschillende winkels die een flitser verhuren.
Je schrijft dat het gaat plaats vinden in een zaal. Soms kan indirect flitsen lastig zijn omdat bijvoorbeeld het plafond niet wit is of het plafond zit hoog.
In ieder geval veel succes.
Je schrijft dat het gaat plaats vinden in een zaal. Soms kan indirect flitsen lastig zijn omdat bijvoorbeeld het plafond niet wit is of het plafond zit hoog.
In ieder geval veel succes.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Misschien is de aankoop al rond, zo niet dan heb ik een site waar je veel info kunt vinden over flitsers:
http://speedlights.net" onclick="window.open(this.href);return false; Op deze site zie je verschillende flitsers en worden ze ook met elkaar vergelijkt.
Leden op dit forum zullen vaak SB flitsers van Nikon adviseren, dit is ook terecht omdat naast een goede flitser zijn Nikon flitsers zeer degelijk. Merken zoals Yongnuo, Nissin etc zijn ook prima, maar zullen niet dezelfde kwaliteit hebben als een Nikon. Ik heb bij Camera nu eens een test mogen doen en verschillende flitsers in mijn eigen hand mogen houden en ik merkte direct het verschil tussen een Nikon flitser en een Yongnuo. Nu is het wel zo dat als je flitser vaak in je tas zit i.p.v. op je camera, het zonde is om een dure flitser te kopen.
Let bij het kopen van de flitser op het richtgetal van de flitser. Dit verteld iets over de kracht van de flitser. Een fabrikant als Yongnuo geeft nog wel eens een hogere waarde op dan in de praktijk gehaald wordt.
http://speedlights.net" onclick="window.open(this.href);return false; Op deze site zie je verschillende flitsers en worden ze ook met elkaar vergelijkt.
Leden op dit forum zullen vaak SB flitsers van Nikon adviseren, dit is ook terecht omdat naast een goede flitser zijn Nikon flitsers zeer degelijk. Merken zoals Yongnuo, Nissin etc zijn ook prima, maar zullen niet dezelfde kwaliteit hebben als een Nikon. Ik heb bij Camera nu eens een test mogen doen en verschillende flitsers in mijn eigen hand mogen houden en ik merkte direct het verschil tussen een Nikon flitser en een Yongnuo. Nu is het wel zo dat als je flitser vaak in je tas zit i.p.v. op je camera, het zonde is om een dure flitser te kopen.
Let bij het kopen van de flitser op het richtgetal van de flitser. Dit verteld iets over de kracht van de flitser. Een fabrikant als Yongnuo geeft nog wel eens een hogere waarde op dan in de praktijk gehaald wordt.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Voeg ook even de SB400 toe aan je shortlist.
http://www.cameranu.nl/nl/search?q=sb400" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf gebruik ik de SB700.
Ik heb voor Nikon gekozen omdat er tegenwoordig ongelooflijk veel interactie tussen de flitser en de camera is. Vanwege huidige en toekomstige compatibiliteit heb ik voor Nikon gekozen.
Ik heb voor de SB700 gekozen omdat ik zowel horizontaal als vertikaal (portret) via het plafond wil kunnen bounchen. (Ook ben ik (achteraf) erg blij met de off camera mogelijkheden van de SB700).
De SB400 is kleiner, kost minder, heeft minder mogelijkheden en het richtgetal is ook minder. Maar kan wel via het plafond bounchen (landscape mode), heeft wel een goede intergratie met de camera.
Hiervoor heb ik een Metz 40Mz3i gehad. Volgens mij als flitser beter dan wat Nikon leverde voor hetzelfde geld. Ondertussen is het flitssysteem van Nikon veranderd en flitsers van die tijd (Nikon en niet Nikon) werken niet meer TTL, nog wel automaat. Ik heb zitten dubben om weer een Metz te kopen, voor de zekerheid toch maar voor Nikon gegaan.
Ben
http://www.cameranu.nl/nl/search?q=sb400" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf gebruik ik de SB700.
Ik heb voor Nikon gekozen omdat er tegenwoordig ongelooflijk veel interactie tussen de flitser en de camera is. Vanwege huidige en toekomstige compatibiliteit heb ik voor Nikon gekozen.
Ik heb voor de SB700 gekozen omdat ik zowel horizontaal als vertikaal (portret) via het plafond wil kunnen bounchen. (Ook ben ik (achteraf) erg blij met de off camera mogelijkheden van de SB700).
De SB400 is kleiner, kost minder, heeft minder mogelijkheden en het richtgetal is ook minder. Maar kan wel via het plafond bounchen (landscape mode), heeft wel een goede intergratie met de camera.
Hiervoor heb ik een Metz 40Mz3i gehad. Volgens mij als flitser beter dan wat Nikon leverde voor hetzelfde geld. Ondertussen is het flitssysteem van Nikon veranderd en flitsers van die tijd (Nikon en niet Nikon) werken niet meer TTL, nog wel automaat. Ik heb zitten dubben om weer een Metz te kopen, voor de zekerheid toch maar voor Nikon gegaan.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Een externe flitser hoort bij een serieuze foto uitrusting.
Ik persoonlijk zou het houden bij een Nikon flitser.
Soms worden gebruikte flitsers aangeboden, hier of op marktplaats.
Alles vanaf de SB600 is goed.
De SB700 is een aanrader.
De flitser doet veel automatisch.
Toch is creatief flitsen een kunst.
Dat leer je door te doen.
Neem af e toe de tijd om het resultaat te bekijken.
Ik persoonlijk zou het houden bij een Nikon flitser.
Soms worden gebruikte flitsers aangeboden, hier of op marktplaats.
Alles vanaf de SB600 is goed.
De SB700 is een aanrader.
De flitser doet veel automatisch.
Toch is creatief flitsen een kunst.
Dat leer je door te doen.
Neem af e toe de tijd om het resultaat te bekijken.
-
- Forumlid
Dank je wel voor jullie reacties! De bijeenkomsten gaan niet door. De bijeenkomsten wel maar ik hoef geen foto's te maken. Ergens ben ik er wel blij om. Geeft me iets meer tijd om te sparen en om me te oriënteren. Dus ik ben nog steeds blij met jullie raad en ervaringen