Lichtmeter
- André van Driel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lichtmeter
Hallo,
Waarom kan ik in de A en P stand geen lichtmeter zien in de zoeker,wel in de M en S stand.
Dus dat je weet of de foto onder of overbelicht is.
Het zal wel een reden hebben hoor,kan het alleen niet vinden in de gebruiksaanwijzing..
Ik heb een D7000 met een 18-200 mm lens VrII.
m.vr.gr
André.
Waarom kan ik in de A en P stand geen lichtmeter zien in de zoeker,wel in de M en S stand.
Dus dat je weet of de foto onder of overbelicht is.
Het zal wel een reden hebben hoor,kan het alleen niet vinden in de gebruiksaanwijzing..
Ik heb een D7000 met een 18-200 mm lens VrII.
m.vr.gr
André.
D750
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Lichtmeter
Beste André,
Ik heb geen D7000 om dat te proberen, wellicht gewoon ruimtegebrek in de zoeker.
Uit het handboek blijkt dat je dat stukje zoeker ook voor andere aanduigingen kan gebruiken (bv tilt).
Voor de M (Manueel) stand is het normaal en nodig dat de -0+ reeks wel zichtbaar is, voor de overige standen lijkt het me niet zinvol.
Groeten, Gijs
Ik heb geen D7000 om dat te proberen, wellicht gewoon ruimtegebrek in de zoeker.
Uit het handboek blijkt dat je dat stukje zoeker ook voor andere aanduigingen kan gebruiken (bv tilt).
Voor de M (Manueel) stand is het normaal en nodig dat de -0+ reeks wel zichtbaar is, voor de overige standen lijkt het me niet zinvol.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ben42
- Moderator
In de A, P en S stand wordt er belicht op de hoeveelheid licht die door de meter wordt aangegeven. Er is dan in de meeste gevallen geen sprake van onder of overbelichting en dit wordt ook niet aangegeven.
Ik weet niet hoe het zit met de uiterste standen, maar zowel in A als P is het bereik nogal groot en zul je niet gemakkelijk in de uiterste standen terecht komen. Bij onderbelichting val je dan al uit de range van de lichtmeter. Overbelichting is bij een hoge ISO nog wel te bereiken.
De lichtmeter plus en min wordt wel zichtbaar als je een (externe) flitser gebruikt, dan zal in een aantal gevallen de lichtmeter onderbelichting aangeven. Hierbij wordt dan aangegeven dat als je flitst, het aanwezige licht niet voldoende is voor een 'normale' belichting. Oorzaak is dan dat de flitsinstelling een bepaalde sluitertijd afdwingt die niet voldoende is voor het aanwezige licht.
Ben
Ik weet niet hoe het zit met de uiterste standen, maar zowel in A als P is het bereik nogal groot en zul je niet gemakkelijk in de uiterste standen terecht komen. Bij onderbelichting val je dan al uit de range van de lichtmeter. Overbelichting is bij een hoge ISO nog wel te bereiken.
De lichtmeter plus en min wordt wel zichtbaar als je een (externe) flitser gebruikt, dan zal in een aantal gevallen de lichtmeter onderbelichting aangeven. Hierbij wordt dan aangegeven dat als je flitst, het aanwezige licht niet voldoende is voor een 'normale' belichting. Oorzaak is dan dat de flitsinstelling een bepaalde sluitertijd afdwingt die niet voldoende is voor het aanwezige licht.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Ik had een (bijna) identiek probleem met mijn D7100. Ik had in alle standen de belichtingsmeter in mijn zoeker, behalve in de U1 stand. Het bleek een verkeerde instelling te zijn in mijn menu. (let wel, niks mis met het menu, maar ik was degene die daar iets fout had gedaan) Na wat puzzelen en opnieuw proberen is het me uiteindelijk gelukt om de belichtingsmeter ook in de U1 stand te hebben.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Het antwoord lijkt mij toch tamelijk eenvoudig!
Stel dat je bij een bepaalde lichtwaarde in de A-stand (diafragma voorkeuze) bij f/4 zou uitkomen op een belichtingstijd van 1/15 sec. Indien je de camera nu zou instellen op sluitertijd-voorkeuze met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/125 sec, zou daarbij door de camera diafragma-waarde f/1.4 moeten worden ingesteld. Als echter het objectief minder lichtsterk is dan f/1.4, kan het diafragma slechts op de grootste lensopening van dat objectief worden ingesteld; bijvoorbeeld f/2.8. In dat geval zal de camera in de zoeker aangeven dat de foto dreigt te worden onderbelicht. In de A-stand beschikt de camera over een groot sluitertijden-bereik om onder- of overbelichting te voorkomen.
Bij een correcte belichting zal ook in de S-stand geen lichtmeter in de zoeker zichtbaar zijn.
Stel dat je bij een bepaalde lichtwaarde in de A-stand (diafragma voorkeuze) bij f/4 zou uitkomen op een belichtingstijd van 1/15 sec. Indien je de camera nu zou instellen op sluitertijd-voorkeuze met een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/125 sec, zou daarbij door de camera diafragma-waarde f/1.4 moeten worden ingesteld. Als echter het objectief minder lichtsterk is dan f/1.4, kan het diafragma slechts op de grootste lensopening van dat objectief worden ingesteld; bijvoorbeeld f/2.8. In dat geval zal de camera in de zoeker aangeven dat de foto dreigt te worden onderbelicht. In de A-stand beschikt de camera over een groot sluitertijden-bereik om onder- of overbelichting te voorkomen.
Bij een correcte belichting zal ook in de S-stand geen lichtmeter in de zoeker zichtbaar zijn.
Jur
Jur, helemaal juist maar volgens mij is dat niet de vraag van de TS. Of zie ik het verkeerd? Volgens mij wil hij de lichtmeter zien in zijn zoeker, ongeacht of dat op dat moment zinvol is of niet.Jur schreef:Het antwoord lijkt mij toch tamelijk eenvoudig!
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ton, dat lijkt mij niet zinvol. Bij een volgens de lichtmeter correcte belichting zie je in de zoeker al de waarden van zowel diafragma als sluitertijd. Een lichtmeter-aanduiding voegt daar niets aan toe, omdat die in principe altijd op 0 zal staan.Ton van de Wiel schreef:
Jur, helemaal juist maar volgens mij is dat niet de vraag van de TS. Of zie ik het verkeerd? Volgens mij wil hij de lichtmeter zien in zijn zoeker, ongeacht of dat op dat moment zinvol is of niet.
Bij een ingestelde EV-correctie (bijvoorbeeld + 0.7) wordt overigens wel een lichtmeter-aanduiding in de zoeker vertoond.
Jur
- André van Driel
- Forumlid
Dank voor het meedenken allemaal.
Ik begrijp dus dat wanneer de belichting juist is er geen lichtmeter vertoond wordt in de zoeker,omdat die dan overbodig is.(staat op 0, dus goed).
Heb nog even in de S stand van het ene uiterste naar het andere uiterste belicht en dan zie je inderdaad de lichtmeter verschijnen, dan is de belichting onjuist en zie je dit dus ook d.m.v je lichtmeter.
Dan snap ik het...
Ik begrijp dus dat wanneer de belichting juist is er geen lichtmeter vertoond wordt in de zoeker,omdat die dan overbodig is.(staat op 0, dus goed).
Heb nog even in de S stand van het ene uiterste naar het andere uiterste belicht en dan zie je inderdaad de lichtmeter verschijnen, dan is de belichting onjuist en zie je dit dus ook d.m.v je lichtmeter.
Dan snap ik het...
D750
- paulg
- Forumlid
- Contacteer:
je kan zelf kiezen wat je met de belichtingsmeter doet in het menu.
zie blz 212 van je handleiding.
ik heb'm op reset staan.
greetz Paul
ik heb'm op reset staan.
greetz Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
- ben42
- Moderator
Als je met de instelling, de instelling B3 bedoelt, geeft dit aan hoe de belichtingscompensatie instelling gebruikt moet worden, niet of de belichting zichtbaar wordt in de zoeker. Het is wel zo dat belichtingscompensatie zichtbaar wordt in de zoeker, maar dat heeft niets met deze instelling te maken. (Reset ON/On/Off laten alledrie de belichtingscompensatie zien).paulg schreef:je kan zelf kiezen wat je met de belichtingsmeter doet in het menu.
ik heb'm op reset staan.
greetz Paul
Ben
- paulg
- Forumlid
- Contacteer:
@ben, hoe laat jij hem verdwijnen dan?
greetz Paul
greetz Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
- ben42
- Moderator
Bij de stand A is de belichting normaal niet zichtbaar. Wel wordt de belichting zichtbaar als je voor belichtingscompensatie kiest, of als je buiten de ranges komt die de A aankan, b.v. bij teveel of te weinig licht.paulg schreef:@ben, hoe laat jij hem verdwijnen dan?
greetz Paul
Bij teveel licht kan de sluitertijd doorlopen tot 1/8000 van een seconde, dat komt dus niet veel voor. Bij te weinig licht, is het al snel zo dat het buiten het bereik van de lichtmeter valt, dan knippert de belichtings indicate.
Bij compensatie wordt de belichtings indicatie wel getoond. Maar alleen als je meer of minder belicht dan de lichtmeter aangeeft. (Zowel voor aanwezig licht als voor flitslicht).
De belichtingsindicatie wordt niet getoond als je de kunstmatige horizon functie hebt ingeschakeld.
Bij easy exposure compensation wordt de schaal ook getoond als die gelijk is aan nul. Dit is door de B3 functie op off wordt de null inderdaad niet getoond.
Omdat ik op het instelwiel dat niet gebruikt wordt altijd de ISO schaal heb zitten zie ik daarom een null indicatie nooit.
De enige manier die ik ken om de belichtingsschaal te laten verdwijnen is door de kunstmatige horizon te gebruiken.
Vriendelijke groet,
Ben