Schrijversproblemen CF-kaart en/of body D70S

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Mathilda

Schrijversproblemen CF-kaart en/of body D70S

Bericht door Mathilda » za sep 21 2013 7:49 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een body D70S in 2007 of 2008 gekocht. Prima toestel.
In 2010 had ik al eens dat de foto niet goed werd weggeschreven op de cf-kaart.
Dit jaar zag ik in de vakantie dit frequenter voorkomen en de foto's zijn ook mislukt.
Van de week natuur foto's gemaakt, eerst zie je de foto's in het schempje verschijnen maar op een
bepaald monment zijn ze weg, geen data bestand wordt aangegeven. Ik naar de winkel waar ik deze heb gekocht.
Hij zegt dat het aan de body ligt en niet te repareren is, omdat ik bij een andere cf- kaart precies dezelfde problemen heb, en zal het daar niet aan liggen.
Wie heeft hier mee te maken gehad en is het op te lossen of moet ik echt een andere body kopen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: het op te lossen

Bericht door gijs sandberg » za sep 21 2013 8:39 pm

Mathilde
Welkom.
Een D70 is een kamera op leeftijd.
Indien er ergens op de wereld onderdelen zijn, is alles te repareren, maar...
Economisch gezien zal vrijwel iedere reparatie niet rendabel zijn.
Als je in de buurt van de Nikon specialsten in Beverwijk woont, kan je daar eens proberen.
Groeten, Gijs
PS als je een andere boyd overweegt (bij de lens/lenzen) die je bezit, adviseren we graag omtrent wat wel en niet past en werkt.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Schrijversproblemen CF-kaart en/of body D70S

Bericht door marcel.b » za sep 21 2013 9:44 pm

Probeer het eens met een 'niet eigen ' CF kaart..
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 21 2013 10:48 pm

Wat is de werkwijze met je CF-kaartjes.
Als je de foto's hebt overgezet naar PC, en je begint met nieuwe foto's, formatteer je de kaartjes dan ook, of gooi je de eerdere opnamen op de kaart weg om plaats te maken voor nieuwe?
Is de accu nog wel goed?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mathilda

Bericht door Mathilda » ma sep 30 2013 9:56 pm

Dank jullie wel voor de reactie, maar ik zie dat jullie die problemen niet hebben gehad.
Ik zie nu wel dat mijn card reader van de cf-kaart een puntje is beschadigd, zou het dan toch aan het kaartje kunnen liggen? ( Ik heb de kaartjes ook al geformatteerd hoewel ik dat in het verleden niet zo vaak heb gedaan)
Ik wil in ieder geval wel even een nieuw kaartje of van iemand anders testen.

Indien het toch niet aan het kaartje ligt moet ik een als laatste een beslissing nemen welke camara ik ga nemen.
Ik kon deze omruilen voor een D50 tegen € 150,00, dan heb je wel een tweedehands en ik weet niet of ik dat wil.
Misschien hebben jullie suggesties?

Mathilda

Bericht door Mathilda » ma sep 30 2013 9:58 pm

Oh ja ik heb een tamron lens van 18-200 mm. Nikon lens was toen niet in zoom en te duur, sorry de beurs is niet altijd goed gevuld.
0 62 mm. Ik hoor graag jullie suggesties.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 30 2013 10:23 pm

Mathilda schreef: Ik zie nu wel dat mijn card reader van de cf-kaart een puntje is beschadigd, zou het dan toch aan het kaartje kunnen liggen?
Als een gaatje van het CF-kaartje "verstopt" is door vuil of zand (?), zou het kunnen dat een pinnetje van een CF-cardreader wordt beschadigd, omdat die er niet goed meer inpast. Met dat kaartje kun je evengoed dan ook de pinnetjes in de camera beschadigen.

Bewaar je CF-kaartjes los in kleding of jaszakken? Dan zou er zich dus wel vuil in die gaatjes kunnen ophopen, waar je later in het ergste geval problemen krijgt met alle apparaten waar je zo'n kaartje dan in gebruikt, omdat een gaatje verstopt is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

bobbyr
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobbyr » di okt 01 2013 11:23 am

Ruim een jaar geleden heb ik het zelfde probleem gehad met mijn D70 uit 2005. Het bleek een verbogen aansluit-pennetje te zijn in de bodem van de sleuf waarin de CF-kaart gestoken wordt. Met behulp van goede verlichting, een loupe en een lange smalle pincet is het gelukt om dat pennetje weer recht te zetten. Daarmee was het probleem verholpen. Mogelijk heeft jouw probleem een vergelijkbare oorzaak.

Wat het geheugenkaartje betreft het volgende. Formatteren van het kaartje in de camera (!) voorkomt problemen met lezen en schrijven van en naar het kaartje. Als je vaak foto's wist en er weer nieuwe maakt moet voortdurend de interne 'boekhouding' van het kaartje bijgewerkt worden en daar kunnen fouten in voorkomen. Formatteren, met de camera dus, zorgt voor een schone lei waardoor de kans op problemen kleiner is.

succes!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”