Mijn oefenmiddag in Aqua Zoo

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mijn oefenmiddag in Aqua Zoo

Bericht door Rita » zo sep 29 2013 10:06 pm

Dit is een klein deel al zijn het er misschien wel veel geworden.
Ik weet dat het nog niet volmaakt is, ik kon namelijk niet gelijk na de cursus gaan oefenen i.v.m. een ongeluk de andere dag.
Dus tips en hints zijn welkom.
Ik heb gefotografeerd met de D90 met de lens 55/300 van Nikon.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding

16
Afbeelding

17
Afbeelding

18
Afbeelding

19
Afbeelding

20
Afbeelding

21
Afbeelding

22
Afbeelding

23
Afbeelding

24
Afbeelding

25
Afbeelding
Groetjes Rita
D90

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Mijn oefenmiddag in Aqua Zoo

Bericht door Frans Heinsbroek » ma sep 30 2013 12:01 am

Zo, dat zijn er een heleboel Rita. Het valt me op dat veel foto's scherpte missen. Misschien komt dat door het verkleinen of ligt het wel aan mijn beeldscherm. Gewoon nog een paar keer oefenen en kritisch kijken naar de foto's dan komt het vanzelf goed.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » ma sep 30 2013 9:32 am

Rita,

2 Dingen vallen mij op;
- Veel foto's hebben onscherpte
- De meeste foto's vind ik te donker.

Als ik naar je exif data kijk valt me op dat je met een klein diafragma hebt gewerkt, lage iso waardoor je telkens rond de 1/200 sec uitkomt terwijl je een 300mm gefotografeerd hebt (450mm op de D90).
Was je sluitertijd sneller geweest (1/500 sec) dan was de kans op scherpere foto's al een stuk beter geweest. Deze snellere sluitertijd had je kunnen bereiken door een groter diafragma te nemen, in jou geval zal dat waarschijnlijk F5.6 maximaal geweest. Verder had je ook je ISO naar 400 kunnen opkrikken. Met deze 2 aanpassingen had je al een snellere sluitertijd kunnen realiseren.

Waarschijnlijk was mede door deze aanpassingen ook het probleem qua donkere foto's al een heel eind opgelost (ondanks de kortere sluitertijd).
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma sep 30 2013 9:56 am

ik sluit me aan bij Ruud.
Te lage sluitertijden.
Dit kan je inderdaad corrigeren door een hogere ISO waarde te kiezen, waardoor je de sluitertijd kan verkorten.
Zeker bij dieren zul je veel snellere sluitertijden moeten gebruiken,
Groetjes,
Jaap

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » ma sep 30 2013 10:25 am

Oké, dank jullie wel, daar kan ik wat mee.
Was mijzelf ook al opgevallen dat de foto's redelijk donker waren.
Tijdens de instap cursus hebben wij de iso op de laagste en hoogste stand moeten zetten en daarna op automatisch, vandaar dat ik daar nog mee werk.
Hoop dat er nog een vervolg cursus komt, want er valt nog veel te leren.

Voor nu ga ik aan de slag met jullie tips :D

Heb ook nog een vraag, je kan bv op S niet alles aanpassen zoals voorgesteld,
Op dit moment heb ik met de S en de P stand geleerd om mee om te gaan.
Hoe kan je het één en ander dan opvangen?
Op de A stand is het diafragma aan te passen, op de S en P niet, op de laatste is de sluitertijd dan weer aan te passen.
Ook heb ik de camera op de AF-C stand staan omdat ik meestal dieren fotografeer die dus niet stil staan of wachten.
Groetjes Rita
D90

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma sep 30 2013 10:53 pm

Ik zie dat je een D90 hebt.
Als je in mijn buurt woont wil ik wel een uurtje met je op pad om te oefenen. Soort herhaling van de instapcursus.
Ik heb ook een D90 en wat objectieven.
Ik heb de indruk dat je nog behoorlijk aan het zoeken bent naar de mogelijkheden van het toestel.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 01 2013 11:57 am

Jumpjiving schreef:Ik zie dat je een D90 hebt.
Als je in mijn buurt woont wil ik wel een uurtje met je op pad om te oefenen. Soort herhaling van de instapcursus.
Ik heb ook een D90 en wat objectieven.
Ik heb de indruk dat je nog behoorlijk aan het zoeken bent naar de mogelijkheden van het toestel.
Wij zitten heel ver uit elkaar, ik woon in Drachten Friesland.

Ja ik ben nog zoekende, maar het gaat met wat hulp best wel lukken, ben niet iemand van opgeven.
In het begin had ik geen idee waar jullie het over hadden, nu wel en dan is het een kwestie van opzoeken en puzzelen.
Ben al lang blij dat er foto's met iets herkenbaars uit de camera komen, heb dat ding helemaal in de hobbel gehad namelijk.
Maar ben weer onderweg en ga stug door, het gaat en zal mij lukken om mooie foto's te maken en een proff hoeven we niet allemaal te worden, het gaat mij voor al om het plezier, lekker op stap met de honden en de camera en dan leuke plaatjes schieten.

De cursus leider heeft op mijn camera iets meer verzadiging gegeven, ik kan dat niet meer terug vinden, iemand een tipje daarover?

Maar mocht er iemand in mijn omgeving wonen die een hulp wil geven, dan is dat zeker welkom.
Groetjes Rita
D90

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 01 2013 12:15 pm

Dit is juist het leuke van fotograferen. Leren en vooruitgang boeken. Elke sessie betere foto's maken. In je serie zijn sommige foto's beter gelukt dan de andere. Ze zijn inderdaad wat te donker en hier en daar onscherp. Nu is het ook niet de creme de la creme toplens die je gebruikt, ik denk dat daar ook wel wat aan te wijten valt. Ikzelf heb na drie maanden met gezwinde spoed mijn kitlens op Marktplaats gezet. De resultaten vielen me bar tegen en het verschil met mijn oude lensen was groot. Ook probeer ik tegenwoordig zoveel mogelijk met statief en draadontspanner te doen om zoveel mogelijk bewegingsonscherpte te voorkomen en dat helpt echt een stuk! Ik zoek alleen nog een vrijwilliger om mijn Manfrotto voor me mee te slepen want dat is geen lolletje.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » di okt 01 2013 12:51 pm

Verzadiging?
Kijk eens in het opname menu beeldinstellingen
Mogelijk staat hier levendig ingesteld.

Je kunt ook altijd terug naar de fabrieksinstellingen door de 2 knoppen met de groene stip tegelijk in te drukken.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 01 2013 3:07 pm

Jumpjiving schreef:Verzadiging?

Je kunt ook altijd terug naar de fabrieksinstellingen door de 2 knoppen met de groene stip tegelijk in te drukken.
Ja het groen was niet groen, de instructeur heeft de kleur iets meer verzadiging gegeven, ik zou het goed onthouden, maar weet het niet meer, kan het ook niet terug vinden.
Je kan ook met de kleuren rood, blauw en geel iets verbetering aan brengen, maar dat was het niet.
Ja, mijn camera staat op levendig.
Groetjes Rita
D90

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di okt 01 2013 3:41 pm

Rita schreef:
Jumpjiving schreef:Verzadiging?

Ja het groen was niet groen, de instructeur heeft de kleur iets meer verzadiging gegeven, ik zou het goed onthouden, maar weet het niet meer, kan het ook niet terug vinden.
Je kan ook met de kleuren rood, blauw en geel iets verbetering aan brengen, maar dat was het niet.
Ja, mijn camera staat op levendig.
Persoonlijk zou ik de verzadiging zeker niet in de camera aanpassen maar in de nabewerking doen zoals in Photoshop, Lightroom, Capture NX.
Verder heeft de instelling Levendig al een behoorlijke verzadiging en hoog contrast, ik kan je hierin adviseren om Standaard te kiezen, of als je al wat beter thuis bent in fotobewerkingsprogramma op de instelling Neutraal.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 01 2013 3:44 pm

Ik ben het helemaal eens met Ruud. Geen fratsen uithalen in de camera zelf. Dat is misschien leuk voor die ene fotoshoot, maar volkomen verkeerd bij een andere shoot onder andere omstandigheden. Tenzij je heel precies weet wat je doet en het aanpast aan de omstandigheden maar ik denk dat er weinigen zijn die dat zullen doen. Ook ik pas liever in de nabewerking wat dingen aan.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 01 2013 4:16 pm

Vandaar ik ook op zoek ben naar de verzadiging, om deze terug te zetten.
Ik weet dat de instructeur hem één stip heeft verhoogd, maar als ik het niet kan vinden, kan ik deze niet terug zetten.
Ook in het boekje kan ik het niet terug vinden namelijk.
Groetjes Rita
D90

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di okt 01 2013 4:38 pm

Rita schreef:Vandaar ik ook op zoek ben naar de verzadiging, om deze terug te zetten.
Ik weet dat de instructeur hem één stip heeft verhoogd, maar als ik het niet kan vinden, kan ik deze niet terug zetten.
Ook in het boekje kan ik het niet terug vinden namelijk.
Even op pagina 109 van de Nikon D90 Handleiding kijken :wink:
Groeten Ruud

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » di okt 01 2013 7:12 pm

Ik heb het niet erg op een instructeur die dit soort instellingen doet op een camera.
Ik zou zeggen druk de 2 groen gemerkte knopjes en ga uit van de fabrieksinstellingen.
Vervolgens elke verandering even noteren.
Verander je een instelling?
Schrijf even de bestaande instelling op.
Verander de instelling en probeer deze uit.
Schrijf je ervaring op en behoud de nieuwe instelling of ga terug naar de originele.
Als je dit bij elke poging doet krijg je de instellingen sneller onder de knie.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”