Meerdere scherpstelpunten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
henedu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Meerdere scherpstelpunten

Bericht door henedu » do okt 03 2013 12:18 pm

Ik begrijp het nut niet van 4, 9, 11 of meer scherpstelpunten.
Krijg je dan soms een 'gemiddelde' scherpte ? ... dus eigenlijk alles onscherp?
In mijn ogen stel je scherp op 1 bepaald punt en de scherpte van de omgeving is een secundaire gevolg.
Wie kan mij dat op een eenvoudige manier uitleggen?

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Meerdere scherpstelpunten

Bericht door ben42 » do okt 03 2013 12:28 pm

henedu schreef:Ik begrijp het nut niet van 4, 9, 11 of meer scherpstelpunten.
Krijg je dan soms een 'gemiddelde' scherpte ? ... dus eigenlijk alles onscherp?
In mijn ogen stel je scherp op 1 bepaald punt en de scherpte van de omgeving is een secundaire gevolg.
Wie kan mij dat op een eenvoudige manier uitleggen?
Ik zal een poging wagen:

Je hebt gelijk, je stelt op 1 vlak scherp alles ervoor en erachter licht niet in het scherptevlak en is dus minder scherp.
Bij Nikon is het zo dat begonnen wordt met een aantal scherpstelpunten, op deze punten wordt een 'poging' gedaan om scherp te stellen.
Daarna word een selectie gedaan om het punten of de punten te selecteren, waarop vervolgens wordt scherpgesteld.

Er zijn dus meerdere scherpstelpunten, maar er kan maar gekozen worden voor 1 scherpstelvlak.
Afhankelijk van de camera en de instellingen is het mogelijk de punten die scherp zijn met rode vakjes af te beelden.

Volgens mij is het zo dat een Nikon camera altijd probeert op tenminste 1 punt echt scherp te stellen en is er geen mogelijkheid om een 'gemiddelde' te kiezen.
Er zijn camera merken die dat 'wel' doen, voor zover ik weet door 'handmatig' een voorste en achterste instelpunt aan te wijzen, deze twee punten moeten dan binnen een acceptabele scherpte vallen het scherpstelvlak wordt dan zo neergelegd dat beide punten nog net binnen een bepaalde acceptabele scherpte vallen, het diafragma wordt dan zo gekozen dat de twee punten binnen de scherptediepte vallen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: het nut niet

Bericht door gijs sandberg » do okt 03 2013 12:32 pm

Beste H,
Despereert niet.
Zelfs sommige ervaren Nikon gebruikers hebben toegegeven dat de moderne AF systemen uitgebreide studie vereisen.
Een deel van de extra informatie wordt gebruikt om de automatische scherpstelling, inclusief zaken als follow-focus en gezichtsherkenning, te optimaliseren.
Enige troost: in vele situaties is het nut beperkt, maar in grensgevallen, zoals weinig licht of snel bewegende objecten, kan alle extra techniek nuttig zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 03 2013 12:34 pm

henedu
Forumlid
Forumlid

Bericht door henedu » do okt 03 2013 12:36 pm

wauww .. dat is nog es duidelijk en to-the-point !! :) ... bedankt !, hier heb ik veel aan ...

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do okt 03 2013 5:55 pm

Aardig artikel dat Marten aangeeft. Wat ik daar mis is dat bij automatisch veld de camera vaak meer dan 1 punt aangeeft waarop wordt scherpgesteld. Dat maakt die stand nogal onvoorspelbaar. M.i. een afrader voor iedereen die controle wil houden over wat de camera doet.

Mijn voorkeur is 51 velden dynamisch veld met 3d tracking, met het start-scherpstelveld 1 onder het midden gelocked. Dat mik ik dan op het punt waar ik de foto scherp wil hebben, vervolgens herkader ik het beeld en het scherpstelveld beweegt (meestal) gewoon mee.
3D tracking heeft nog wel meer nut zoals bij bewegende onderwerpen.

Het vergt even oefenen maar eenmaal onder de knie, is het een prachtig systeem!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”