Bericht
door peterk » ma okt 07 2013 9:09 am
Bedankt voor de reacties.
Ik had nog wat oude spullen boven liggen. Een pentax 50mm 2.8 en nog wat oude lenzen met nikonvatting.
Ik heb van een oude sigma lens de vatting eraf gedraaid en deze past perfect op de uitgezoomde voorkant van de pentax lens. Een tyrap fixeerde het geheel. En toen kon het oefenen beginnen.
Camera op statief en wit A4 vel en een vlieg.
Ben begonnen met een sluitertijd van 200 en het diafragma op 2.8 iso 100. Single shot en centrum meting.
Na wat gehannes kwam dit niet echt uit. Er moest een externe lichtrbron bij want de sluitertijden werden te langzaam.
Flitser met defuser op camera en dan manuel wat spelen. Daar werd het al veel beter van.
Toch blijft het focussen heel lastig. Helemaal omdat de d3100 moeite had met focussen op het zwarte van de vlieg. Foccusen heb gedaan met het scherpstel lichtje in de zoeker. Dit deed ik op een pootje omdat ie dan wel scherp kon stellen vervolgens trok ik het a4 lichtjes dichterbij om zo het hoofdje of achterwerkje op het scherpstelvlak te krijgen. Dat werkte wel.
Efix van de eerste foto zijn sluitertijd 50 diafragma f22 iso 100 flitser 1/64 18 mm.
Exif van de tweede foto zijn sluitertijd 50 diafragma f11 iso 100 flitser 1/64 18mm.
Maar het blijft vooral heel veel spelen wat erg leuk is.