Nieuwe laptop traag

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nieuw Langzaam oud Snel

Bericht door Christhaa » ma okt 07 2013 4:35 pm

PanzerFaustNL schreef:@Christaa, hoe voelt de laptop voor de rest aan? Die nieuwe.
Voor de rest doet die zijn ding... Alleen met Adobe bridge duurt het nu ook langer voor mijn foto's als ze zijn ingeladen scherp zijn. Mijn broertje zegt de hardeschrijf maar dat lijkt me sterk.. Omdat het "opeens" is..
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Re: Nieuwe laptop traag

Bericht door Roy Kersbergen » ma okt 07 2013 4:43 pm

Welke versies van Windows draai je? En wat voor laptops heb je? Het probleem kan hem in de USB controller zitten die bijv. met Windows update een nieuwere driver heeft geladen welke minder goed functioneert (Microsoft heeft een handje van dit soort dingen). Ook kan gewoon je Windows installatie om zeep geholpen zijn door meerdere factoren. Kortom, het probleem kan heel veel oorzaken hebben. Ook de hardeschijf zou kunnen, je auto kan ook opeens stil staan.

Edit: Nu ik hierboven lees dat je het ook met interne data verwerking hebt zou het best de hardeschijf kunnen zijn. Kan vol raken oid.

Ik weet niet waar je in de buurt woont maar als het in de buurt van Arnhem is wil ik er best naar kijken.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma okt 07 2013 4:47 pm

Beste Christa,

Zonder gedetailleerde configuratie informatie over beide laptops, de precieze instellingen, het gebruikte OS, geïnstalleerde s/w en de gebruikte externe harddisk, blijft het giswerk.

Probeer eerst eens wat simpele eliminatie diagnose te doen. Dus b.v.:

-Zijn de OS configuraties en AV-s/w configuraties op beide machines ECHT gelijk? Alles up-to-date qua s/w updates?
-Sluit eens een ander extern massaopslag device aan op beide laptops, met eenzelfde kabel, alsmede met een andere kabel. Vergelijk wat er gebeurt. Verhuist het probleem mee met het externe device, of juist niet?
Want misschien is er wel helemaal niks aan de hand met die externe harddisk (of juist wel...). :?:

Kortom, stap voor stap e.e.a. elimineren.
En ja, zoals iemand anders al zei, een computerforum is een meer geschikt medium hiervoor. Of een handige buurman/neefje/whatever. Want dit soort dingen zijn het snelst opgelost als je de machines en h/w configuratie daadwerkelijk kunt 'zien'. Hetzij d.m.v. fysieke aanwezigheid of d.m.v. remote diagnose (overnemen op afstand).

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » ma okt 07 2013 4:59 pm

om andere programma's uit te sluiten kan je eens tijdens het laden van foto's op de toetscombinatioe CTRL-SHIFT-ESCAPE drukken. Dan bij het tabje processen kijken of er tijdens het laden van foto's andere programma's die veel CPU gebruiken (vaak een redelijke indicator).
Want kan bijv nog steeds de virusscanner o.i.d. zijn (kan net andere configuratie hebben bijv, waardoor die zich anders gedraagd.).
Verder worden de bestanden wel direct wegeschreven op de externe disk? of wordt dit op eerst gebuferd/gecached op de lokale disk? Of wordt daar een libary op bijghouden. Met andere worden als daar dan iets niet lekker zit....
Dit laatste kan je controleren door een checkdisk te doen, start, uitvoeren, chkdsk c: /v/f, C: vervangen door eventuele andere driveletters indien nodig.
(om de c: schijf te controleren moet je dan alleen wel opnieuw opstarten) Let wel een checkdisk kan bij grote schijven wel erg lang duren.
Dit is wat ik zo snel even kan bedenken zonder je laptop te zien en verder onder de motorkap te kijken.
Dus een handige buurman, neef/nicht of vriend kan meer misschien meer uitkomst bieden.

Jan
Een berg Nikon spullen....

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma okt 07 2013 5:16 pm

Dan nog, het is iets wat je moet zien. Je moet op detail niveau de twee laptobs vergelijken.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » ma okt 07 2013 5:19 pm

PanzerFaustNL schreef:Dan nog, het is iets wat je moet zien. Je moet op detail niveau de twee laptobs vergelijken.
Deels mee eens, maar configuratie kan dermate (drivers, overige (bloat)software) anders zijn dat ze uberhaupt niet te vergelijken zijn.
Ik kijk vaak gewoon onder de motorkap, kom ik vaak sneller tot een conclusie/oplossing. Maar dan nog dat kan alleen als je je de patient ook kunt zien.
Diagnose op afstand is en blijft gewoon lastig ;-)

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » ma okt 07 2013 5:35 pm

Nmm is de eerste mogelijkheid wat jdegraaf in zijn voorlaatste post beschrijft: er draait een te groot aantal programma's op de achtergrond
Tweede optie is dat de laptop is gehackt en dat iemand er van buitenaf gebruik van maakt (is mij eens overkomen)
Derde optie is dat er een programma ergens blijft hangen en in een loop is geraakt waarbij veel van de werkcapaciteit in dat ene programma gaat zitten

Ik heb sinds een tijd geen Windows meer en weet niet meer hoe je dat kunt analyseren en oplossen, maar het is wel te doen

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » ma okt 07 2013 5:46 pm

Inderdaad kan ook nog een trojan o.i.d. zijn.
Scan daarop kan ook geen kwaad.

http://www.f-secure.com/en/web/home_glo ... ne-scanner" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma okt 07 2013 7:34 pm

Trojan is snel te zien.
Kijk of hij los van internet wel snel is.
Haal de pc van internet en schakel tijdelijk je virus scanner uit
Kijk of dat helpt.
In het algemeen komt het vaak voor dat 2 tegelijk werkende virusscanners oorzaak zijn van een trage pc.
Een geheugen probleem kan ook het probleem zijn.
Of een probleem in het register.
Heeft je ook een optie voor het opschonen van je pc?
En een optie je register na te kijken?

Zo maar wat opties.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » ma okt 07 2013 10:35 pm

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » ma okt 07 2013 11:53 pm

bjornc schreef:Klik Afbeelding
Ben ook fan van iMac we werken er op school ook mee.
Maar geld groeit me niet op de rug.. Net 1090 weer afgedragen voor studie geld...
Dus weer blut.. Ik heb wat programma's verwijderd van de laptop... Er stonden ook hele vage buitenlands zelf Chinese teksten tussen. Windows live externe ofzo ik werk met Windows 7
Ik heb even gegoogeld en daarop stond dat heel veel hadden en ook dat het een virus is..
Ik heb dat verwijderd dus zal straks weer testen....
Met vriendelijke Groet

Christha

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo okt 09 2013 9:27 am

Ik had zo ongeveer hetzelfde probleem, opslaan van 1 foto ca 60 seconden, voorheen ca 1 sec. en constant rammelende harde schijf.

Tweede computer geen probleem ( beiden windows 7)

Bleek uiteindelijk Windows defender te zijn die niet wilde samenwerken met mijn virusscanner.

Na uitschakeling van defender werkte alles weer als normaal.

Dat zou je eens, kunnen proberen

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » wo okt 09 2013 9:42 am

wat je ook zou kunnen uitvoeren, aangezien er niets behalve adobe software op je laptop staat ( kleine aanname )
is een systeemherstel uit te voeren.

je zet je laptop dat bijna fysiek terug naar de situatie en instellingen vanaf het eerste moment dat je hem gekocht hebt.

( extra aanname: er vanuit gaan dat je laptop minstens 1 systeemherstelpunt aangemaakt heeft )

http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... em-restore" onclick="window.open(this.href);return false;

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » wo okt 09 2013 9:03 pm

Ik heb vermoedelijke het probleem gevonden alleen weet niet de oplossing ervan.
als ik via een cardreader werkt is het snel. werk ik via de camera zelf dan is de laptop niet snel.
(ik heb nu ff een card reader gebruikt daarna de camera nog niet)

Of ik heb gewoon door die dingen te verwijderen opeens een snellere laptop dat kan ook...
want bridge werkt ook weer 'redelijk'
Met vriendelijke Groet

Christha

drumsix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door drumsix » do okt 10 2013 9:11 pm

Christaa,

staat op beide laptops hetzelfde OS? windows 7 of windows XP?
Kan me voorstellen dat op de 5 jaar oude win xp staat en op de nieuwe windows 7.
Als dit het geval is, ga dan eens (op de nieuwe laptop) naar config scherm - software verwijderen - windows onderdelen en verwijderd het laatst geïnstalleerde microsoft patch onderdeel.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”