Overbelichten in stand auto door D40
Overbelichten in stand auto door D40
Hallo Heren/Dames
Mijn eerste berichtje op dit forum:
Ik heb sinds 6 weken een D40 en ben daar niet zo blij mee:
Op bewolkte dagen ( een wittige bewolking) snapt de belichting er niks meer van.
Ik gebruik de stand auto.
De foto van een boom die ik maakte ik zo overbelicht dat er bladeren
ontbreken.
Bij kasteel Neuschwanstein heb ik tegelijk met een D70 foto's gemaakt bij mij was de bewolking 1 wit vlak bij de D70 zat er de tekening in die er hoorde.
Ook een foto van een witte muur met daarin een poort ( donker) gaat de mist in...
Het toestel is al terug geweest naar Nikon en is daar "gejusteerd". Maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Herkend iemand dit verschijnsel of is dit exemplarisch?
Op deze site http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm wordt er gesproken over dat de automatische belichting die het donkerste punt in de foto toch goed maakt waardoor de foto's erg licht worden
Ik ben heel benieuwd naaar jullie ervaringen.
Han
Mijn eerste berichtje op dit forum:
Ik heb sinds 6 weken een D40 en ben daar niet zo blij mee:
Op bewolkte dagen ( een wittige bewolking) snapt de belichting er niks meer van.
Ik gebruik de stand auto.
De foto van een boom die ik maakte ik zo overbelicht dat er bladeren
ontbreken.
Bij kasteel Neuschwanstein heb ik tegelijk met een D70 foto's gemaakt bij mij was de bewolking 1 wit vlak bij de D70 zat er de tekening in die er hoorde.
Ook een foto van een witte muur met daarin een poort ( donker) gaat de mist in...
Het toestel is al terug geweest naar Nikon en is daar "gejusteerd". Maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Herkend iemand dit verschijnsel of is dit exemplarisch?
Op deze site http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm wordt er gesproken over dat de automatische belichting die het donkerste punt in de foto toch goed maakt waardoor de foto's erg licht worden
Ik ben heel benieuwd naaar jullie ervaringen.
Han
Dank voor je reactieMaerlant schreef:Hallo Han,
Welkom op het forum. Zelf heb ik een aantal maanden een D40 in gebruik, en de belichting heeft te neiging om over te belichten. Een tip is om de belichtingscorrectie (EV) op -0,7 te zetten.
Experimenteer hier eens mee,
Groet
Inderdaad kan ik door op de stand P en + - te gebruiken de belichting goed krijgen. In de stand auto werkt + en - Ev niet (volgens mij).
Maar in de stand auto mag het toch niet zo fout gaan dat ik de camera in die stand eigenlijk niet kan vertrouwen.
Ik weet niet of ik een foto kan meesturen dan zou je kunnen zien hoe fout het gaat.
Groet Han
Laatst gewijzigd door Han2 op wo okt 03 2007 2:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hallo Han,
Beelden spreken natuurlijk
Zelf maak ik afhankelijk van de situatie gebruik van P, A of S (en zelfs M). En ik merk dat het zeker helpt om de belichting 'te sturen' met een correctie.
Ome Ken heeft hier in een ander artikel (zie Exposure Compensation) ook aandacht aan besteed:
Ome Ken weet raad met een D40
Groet
Beelden spreken natuurlijk

Zelf maak ik afhankelijk van de situatie gebruik van P, A of S (en zelfs M). En ik merk dat het zeker helpt om de belichting 'te sturen' met een correctie.
Ome Ken heeft hier in een ander artikel (zie Exposure Compensation) ook aandacht aan besteed:
Ome Ken weet raad met een D40
Groet
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Han,
Welkom op het forum.
Welke belichtingsmodus gebruik je op de D40: matrix, centrum gewogen of spotmeting?
Als je spotmeting doet met een donker onderwerp, terwijl de achtergrond licht is, dan krijg je inderdaad een overbelichte foto. Volgens mij kijkt de D40 ook in 'auto' nog naar de ingestelde belichtingsmodus.
Welkom op het forum.
Welke belichtingsmodus gebruik je op de D40: matrix, centrum gewogen of spotmeting?
Als je spotmeting doet met een donker onderwerp, terwijl de achtergrond licht is, dan krijg je inderdaad een overbelichte foto. Volgens mij kijkt de D40 ook in 'auto' nog naar de ingestelde belichtingsmodus.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welkom
Hallo Han, welkom op ons forum en zoals je ziet worden je vragen sneller dan het licht beantwoord.
Een fijne tijd toegewenst.
Groetjes George
Een fijne tijd toegewenst.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Volgens mij gebruikt ie in Auto mode standaard de Matrix meting..Roelof schreef:Han,
Welkom op het forum.
Hallo Han,
Ik heb sinds kort ook een D40 en had zo'n beetje dezelfde problemen als jij nu aangeeft.
Ik heb inmiddels veel geexperimenteerd en ben voor mezelf tot een aantal oplossingen gekomen.
Bij erg helder weer is een belichtingscompensatie van -0,3 of zelfs 0,7 af en toe noodzakelijk. Gelukkig is dit ook op de D40 erg snel en gemakkelijk aan te passen.
In normale lichtomstandigheden is compensatie niet nodig.
Ook het gebruik van spotmeting kan in veel situaties dit probleem opheffen. De op de website van Ken Rockwell voorgestelde standaard belichtingscompensatie van -0,7 werkt in ieder geval niet altijd is mijn ervaring.
Experimenteer een beetje met deze instellingen en dan krijg je gewoon erg goeie foto's uit deze camera.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes Garp1966
P.S. Kijk ook eens naar de foto's van de brug in Amsterdam op deze pagina http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_7.html de bovenste is met matrixmeting en de onderste met spotmeting. Dit als voorbeeld!
Ik heb sinds kort ook een D40 en had zo'n beetje dezelfde problemen als jij nu aangeeft.
Ik heb inmiddels veel geexperimenteerd en ben voor mezelf tot een aantal oplossingen gekomen.
Bij erg helder weer is een belichtingscompensatie van -0,3 of zelfs 0,7 af en toe noodzakelijk. Gelukkig is dit ook op de D40 erg snel en gemakkelijk aan te passen.
In normale lichtomstandigheden is compensatie niet nodig.
Ook het gebruik van spotmeting kan in veel situaties dit probleem opheffen. De op de website van Ken Rockwell voorgestelde standaard belichtingscompensatie van -0,7 werkt in ieder geval niet altijd is mijn ervaring.
Experimenteer een beetje met deze instellingen en dan krijg je gewoon erg goeie foto's uit deze camera.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes Garp1966
P.S. Kijk ook eens naar de foto's van de brug in Amsterdam op deze pagina http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_7.html de bovenste is met matrixmeting en de onderste met spotmeting. Dit als voorbeeld!
Wat een antwoorden zeg erg snel allemaal!
Dank jullie wel!
Ik was zelf al bezig om met de P stand te experimenteren, maar ik had verwacht dat er met de auto stand minder fout zou gaan dan wat er nu gebeurt.
De D40 maakt ook erg mooie foto's maar deze fouten zijn wel heel erg fout.
Hiervoor had ik een coolpix 995 en die maakte niet zulke missers
Ordeel zelf, ik ben benieuwd naar jullie commentaar
Ik heb de foute foto op mijn website gezet :
www.radio-pagina.nl/plaatjes/DSC_0935.JPG
Ik hoop dat de rechtstreekse link zo werkt
Groet Han
Dank jullie wel!
Ik was zelf al bezig om met de P stand te experimenteren, maar ik had verwacht dat er met de auto stand minder fout zou gaan dan wat er nu gebeurt.
De D40 maakt ook erg mooie foto's maar deze fouten zijn wel heel erg fout.
Hiervoor had ik een coolpix 995 en die maakte niet zulke missers
Ordeel zelf, ik ben benieuwd naar jullie commentaar
Ik heb de foute foto op mijn website gezet :
www.radio-pagina.nl/plaatjes/DSC_0935.JPG
Ik hoop dat de rechtstreekse link zo werkt
Groet Han
Kijk eens o.a. op dit draadje. Deze drie foto's zijn ook genomen met een D40, EV op -0,3. Dit zijn dus perfect belichte foto's, niet mis mee met zo'n D40. Ik zou inderdaad eens gaan experimenteren met je belichtingsmeter zoals Garp1966 reeds schreef.
Heb exact hetzelfde probleem gehad (althans dat hoop ik) met mijn D80 waar het overduidelijk aan mij lag. Afgelopen zondag in A'dam kreeg ik een paar tips van Remos om eens met center-meting te werken en voila, probleem weg. Hier zeg ik dus expliciet niet mee dat spot- of center meting altijd je problemen oplost, het is afhankelijk van vele factoren. Ook kun je nog eens dit dit artikeltjedoorlezen, rechts naast de tekst kun je verder met keuzes maken
Blijven experimenteren en ook jij maakt perfect belichte foto's.
Good luck,
ALE
Heb exact hetzelfde probleem gehad (althans dat hoop ik) met mijn D80 waar het overduidelijk aan mij lag. Afgelopen zondag in A'dam kreeg ik een paar tips van Remos om eens met center-meting te werken en voila, probleem weg. Hier zeg ik dus expliciet niet mee dat spot- of center meting altijd je problemen oplost, het is afhankelijk van vele factoren. Ook kun je nog eens dit dit artikeltjedoorlezen, rechts naast de tekst kun je verder met keuzes maken
Blijven experimenteren en ook jij maakt perfect belichte foto's.
Good luck,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo okt 03 2007 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Han,
Ik heb een D40 en ik pas de volgende trucs toe:
- meestal fotografeer ik in de stand A (diafragmavoorkeur)
- bij helder weer, standaard op -/-0,3 zetten.
- bij grote verschillen in licht/donker in één foto spotmeting of centrumgericht
- het werkt ook nog wel eens om scherp te stellen op een heel licht deel van de foto, (knop half indrukken en vasthouden), dan de compositie bepalen en dan afdrukken. Vaak wordt dan de belichting ook anders en beter.
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar de meest eenvoudige manier om de D40 in te stellen is: info (scherm met instellingen verschijnt). Zoomknop linksonder geeft je meteen toegang tot deze instellingen, die je dan heel snel kunt aanpassen. Wat ik in deze modus fijn vind, is dat bij de belichtingsinstellingen voorbeeldfoto's ziet die duidelijk maken in welke situaties deze instellingen geadviseerd worden. Vooral in het begin gooide ik de definities van de verschillende instellingen makkelijk door elkaar.
Ik heb een D40 en ik pas de volgende trucs toe:
- meestal fotografeer ik in de stand A (diafragmavoorkeur)
- bij helder weer, standaard op -/-0,3 zetten.
- bij grote verschillen in licht/donker in één foto spotmeting of centrumgericht
- het werkt ook nog wel eens om scherp te stellen op een heel licht deel van de foto, (knop half indrukken en vasthouden), dan de compositie bepalen en dan afdrukken. Vaak wordt dan de belichting ook anders en beter.
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar de meest eenvoudige manier om de D40 in te stellen is: info (scherm met instellingen verschijnt). Zoomknop linksonder geeft je meteen toegang tot deze instellingen, die je dan heel snel kunt aanpassen. Wat ik in deze modus fijn vind, is dat bij de belichtingsinstellingen voorbeeldfoto's ziet die duidelijk maken in welke situaties deze instellingen geadviseerd worden. Vooral in het begin gooide ik de definities van de verschillende instellingen makkelijk door elkaar.
Even geheel terzijde, maar wel relevant:
Je schrijft:
"Ik was zelf al bezig om met de P stand te experimenteren, maar ik had verwacht dat er met de auto stand minder fout zou gaan dan wat er nu gebeurt."
Zoals zoveel mensen kennelijk denken: de "A" staat niet voor automaat, maar voor "Aperture" = diafragma. Het is wel één van de standen waarin je automatisch belicht, maar het gaat om diafragma-voorkeuze.
P = Programmastand: camera kiest sluitertijd en diafragma
S = Shutter: camera kiest diafragma bij een door jou ingestelde sluitertijd
A = Aperture: camera kiest sluitertijd bij een door jou ingesteld diafragma
M = Manual: camera belicht naar door jou ingesteld diafragma en sluitertijd. Dus zelf zorgen dat een en ander goed ingesteld is.
Bij niet zeker weten: handleiding!
E.M. de Klerk
Je schrijft:
"Ik was zelf al bezig om met de P stand te experimenteren, maar ik had verwacht dat er met de auto stand minder fout zou gaan dan wat er nu gebeurt."
Zoals zoveel mensen kennelijk denken: de "A" staat niet voor automaat, maar voor "Aperture" = diafragma. Het is wel één van de standen waarin je automatisch belicht, maar het gaat om diafragma-voorkeuze.
P = Programmastand: camera kiest sluitertijd en diafragma
S = Shutter: camera kiest diafragma bij een door jou ingestelde sluitertijd
A = Aperture: camera kiest sluitertijd bij een door jou ingesteld diafragma
M = Manual: camera belicht naar door jou ingesteld diafragma en sluitertijd. Dus zelf zorgen dat een en ander goed ingesteld is.
Bij niet zeker weten: handleiding!
E.M. de Klerk