Close Up Filter

Discussies over filters
Plaats reactie
Lacsap
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Close Up Filter

Bericht door Lacsap » ma okt 07 2013 11:18 pm

Hallo,

Ik ben van plan om een Close Up filter kit te gaan halen maar zit te twijfelen tussen 2 kitten

http://www.camerashop.nl/product/84135/ ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.cameranu.nl/nl/filters/close ... se-up-sets" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is welke van deze 2 zou de betere keuze zijn? Lettend op merk en prijs-kwalitijt verhouding.

Alvast bedankt
Groetjes Pascal

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Re: Close Up Filter

Bericht door Lacsap » ma okt 07 2013 11:23 pm

Sorry voor de spam van 3x het zelfde posten.
Drukte per ongelijk 2x het verkeerde knopje, SORRY! :oops:
Groetjes Pascal

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma okt 07 2013 11:29 pm

Het eerste setje is geen close up filter set, maar wel een filter set, met UV-, polarisatie- en neutral density (grijs)-filter.

Ik ben zelf niet zo'n fan van close up filters, meestal is het centrum wel redelijk scherp, maar de hoeken zeker niet. En met een DSLR heb je betere opties: een macro-objectief, tussenringen of een omkeerring. Daar zijn al veel draadjes over geweest.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lacsap » di okt 08 2013 12:17 am

pveenstra schreef:Het eerste setje is geen close up filter set, maar wel een filter set, met UV-, polarisatie- en neutral density (grijs)-filter.

Ik ben zelf niet zo'n fan van close up filters, meestal is het centrum wel redelijk scherp, maar de hoeken zeker niet. En met een DSLR heb je betere opties: een macro-objectief, tussenringen of een omkeerring. Daar zijn al veel draadjes over geweest.
klopt verkeerde link dit is de juiste

http://www.camerashop.nl/product/83450/ ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;

en het klopt wat je zegt maar ik wil gewoon oefenen (beginnend amateur fotograaf) zonder gelijk honderden euro's uit te geven voor een macro objectief (ik ken geen tussenringen / omkeerringen weet ook nog niet wat ze doen), maar toch een beetje te kunnen proeven van het macro fotograferen.
Groetjes Pascal

Arend041
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arend041 » di okt 08 2013 12:43 am

zie hier voor de omkeerring-macro-techniek:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=51206
gr Arend

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lacsap » di okt 08 2013 7:47 am

Arend041 schreef:zie hier voor de omkeerring-macro-techniek:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=51206
Toevallig had ik die gelezen maar snap er niet veel van :0(
Groetjes Pascal

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Close Up Filter

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 08 2013 7:56 am

Maak zelf de keuze. Wil je onze economie weer aanjagen, ga dan voor de goedkope set. Er is een kans dat je binnen een jaar weer opnieuw een andere set gaat aanschaffen en daar heeft de economie (geld moet rollen) dan baat bij.

Als je goedkoop wilt zijn: ga voor een 77mm set en schaf voor een paar euro een verloopring aan.
Ben in 1968 begonnen met 52 en 62 en 72. Daarna alles op 72 en sinds vorig jaar alles op 77, dat was een dure omschakeling, had ik direct moeten doen.

Wil je goedkoop uit zijn, kijk eens naar de prijs van een B+W ND110, rond de 100 voor slechts één filter. Ben er een heel tevreden gebruiker van. Met die aanschaf ga ik nog 35 jaar lol hebben.

http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lacsap » di okt 08 2013 9:59 am

Hans Braakhuis schreef:Maak zelf de keuze. Wil je onze economie weer aanjagen, ga dan voor de goedkope set. Er is een kans dat je binnen een jaar weer opnieuw een andere set gaat aanschaffen en daar heeft de economie (geld moet rollen) dan baat bij.

Als je goedkoop wilt zijn: ga voor een 77mm set en schaf voor een paar euro een verloopring aan.
Ben in 1968 begonnen met 52 en 62 en 72. Daarna alles op 72 en sinds vorig jaar alles op 77, dat was een dure omschakeling, had ik direct moeten doen.

Wil je goedkoop uit zijn, kijk eens naar de prijs van een B+W ND110, rond de 100 voor slechts één filter. Ben er een heel tevreden gebruiker van. Met die aanschaf ga ik nog 35 jaar lol hebben.

http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankje voor de tip van de ND filter, maar ik wou een Close Up filter set halen en vraag me af welke beter zou zijn. Het merk Hoya ken ik wel maar Opteka ken ik niet.

Ik zie nu dat de link niet meer werkt hier een nieuwe

http://opteka.com/optekahighdefinitioni ... meras.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.camerashop.nl/product/83450/ ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Pascal

Arend041
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arend041 » di okt 08 2013 10:21 am

Lacsap schreef:Toevallig had ik die gelezen maar snap er niet veel van :0(
Misschien helpt je dit op weg?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Macrofotog ... lpmiddelen
De verschillende manieren om een macrofoto te maken.
gr Arend

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di okt 08 2013 2:58 pm

Close-up lens?
UV-, kleur-, polafilter?

En wat ik al vaker voorbij heb zien komen, de stelling als zou je beter één groot filter kunnen kopen met verschillende verloopringen... Ik vind het niet handig. Dus steeds dat filter overzetten, als je vaak van objectief wisselt? Met vaak de ellende dat je het filter losschroeft terwijl die verloopring op het objectief blijft zitten? En de zonnekap die bij het betreffende objectief hoort dan maar weglaten, juist terwijl je die met een extra glasvlak voor je objectief des te meer nodig hebt? Of op dat ene grote filter één groothoekzonnekap zodat je er met een tele-objectief minder aan hebt? Mwah....

Sorry hoor, doe mij maar gewoon het correcte filter of de correctie voorzetlens op ieder objectief, en daarop de enige correcte zonnekap.

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lacsap » di okt 08 2013 5:17 pm

emdeklerk schreef:Close-up lens?
UV-, kleur-, polafilter?

En wat ik al vaker voorbij heb zien komen, de stelling als zou je beter één groot filter kunnen kopen met verschillende verloopringen... Ik vind het niet handig. Dus steeds dat filter overzetten, als je vaak van objectief wisselt? Met vaak de ellende dat je het filter losschroeft terwijl die verloopring op het objectief blijft zitten? En de zonnekap die bij het betreffende objectief hoort dan maar weglaten, juist terwijl je die met een extra glasvlak voor je objectief des te meer nodig hebt? Of op dat ene grote filter één groothoekzonnekap zodat je er met een tele-objectief minder aan hebt? Mwah....

Sorry hoor, doe mij maar gewoon het correcte filter of de correctie voorzetlens op ieder objectief, en daarop de enige correcte zonnekap.
Ik voel toch ook wel meer voor de juiste maten dan te werken met andere hulpmiddelen.

maar weet iemand wat het verschil is tussen de 2 close up kitten behalve dat je er bij 1 een extra macro filter erbij krijgt en hoe zit het met dat merk?
Groetjes Pascal

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 09 2013 10:21 am

emdeklerk schreef:En wat ik al vaker voorbij heb zien komen, de stelling als zou je beter één groot filter kunnen kopen met verschillende verloopringen... Ik vind het niet handig.
Nu gebruik ik zelden een filter. Dus ben ik klaar met 3 filters: NC, CP en ND. Natuurlijk is het veel werk en mis ik de zonnekap.

Met close-up moet ik nog eens aan de gang. Ben dus op zoek naar die fatsoenlijke Canon 250 of 500D close up filters.

Afbeelding
m'n laatste testje, past net in de kofferbak van m'n auto. Het meeste van dit spul komt van de rommelmarkt.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 09 2013 5:39 pm

...en allemaal met multicoating?

Wat ook sublieme voorzetlenzen zijn: de Leitz Elpro's. Twee elementen in één groep.
Wel een zonnekap gebruiken, maar ja, dat moet je eigenlijk altijd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do okt 10 2013 10:26 am

oa drie voor €10 met +2, +3 en +10 (77mm), en natuurlijk zonder coating

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 10 2013 5:06 pm

Begin met je aan te wennen dat het gaat om Close-up Lenzen.
Ik had het al eerder aangegeven, maar door de verloopringen is het kennelijk ondergesneeuwd.
Laat je niet in de war brengen. Een filter is iets geheel anders dan een lens.
Het heeft wel een soortgelijke vatting, maar een lens is geen filter en een filter is geen lens.

De gebruikelijke naam was altijd "voorzetlens", daar zou je ook op kunnen zoeken:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... oorzetlens" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek met deze wetenschap even verder bij de fotohandelaren.

Enne, heer Braakhuis, ik had het over multicoating.
Alle optiek die je tegenwoordig koopt heeft een coating, maar dat is wat anders...

Plaats reactie

Terug naar “Filters”