D800 USB3 probleem

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D800 USB3 probleem

Bericht door MarcB » ma okt 07 2013 9:24 pm

Bedankt voor jullie snelle reacties en die hebben me ook op de goede weg geholpen :)

Ik bedacht me net het volgende, de Nikon USB3.0 kabel had ik aangesloten aan de voorkant van mijn systeemkast. Nu heb ik een redelijk grote systeemkast waarbij ik gebruik heb gemaakt van een specifieke interne USB3.0 koppelkabel die rechtstreeks op het moederbord wordt aangesloten. Deze kabel wordt gekoppeld met de USB3.0 aansluitkabels van de systeemkast (voor de geïnteresseerden, meer hierover te lezen op Hardware.info / MarcB onder mijn naam "Broem").

In combinatie met de Nikon USB3.0 kabel krijg je zodoende wél een vier connectoren in de verbinding tussen camera en moederbord (camera -> systeemkast -> koppelkabel -> moederbord) en dit is waarschijnlijk nét teveel van het goede. Ik heb vervolgens de Nikon USB3.0 kabel rechtstreeks op het moederbord aangesloten aan de achterzijde van de systeemkast, meerdere malen getest en e.e.a. gaat nu als een zonnetje. Geen fouten meer kunnen vinden in de foto's :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 08 2013 2:58 am

MarcB schreef:Nu heb ik een redelijk grote systeemkast waarbij ik gebruik heb gemaakt van een specifieke interne USB3.0 koppelkabel die rechtstreeks op het moederbord wordt aangesloten. Deze kabel wordt gekoppeld met de USB3.0 aansluitkabels van de systeemkast
Kun je USB3.0 aansluitkabels van het frontpaneeltje van de systeemkast niet rechtstreeks op het moederbord prikken dan?
Zo heb ik ze tenminste aangesloten, met een vergelijkbare kast die weinig anders is. Aansluiting voorin of achterin van USB apparaten maakt bij mij geen verschil. (Zou ook niet moeten zijn).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 08 2013 9:05 am

Het is gangbaar dat je verschillende poorten hebt. De blauwe poorten zijn USB 3.0, de andere 2.0.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door MarcB » di okt 08 2013 4:48 pm

USB aansluitingen van de systeem kast worden vaak via een bij de kast geleverde kabel, door de kast, aan de achterzijde weer uitgevoerd. Vervolgens prik je de USB connectoren van de bij de kast geleverde kabel aan de achterzijde van de kast, buiten de kast dus, weer in het moederbord.

Echter, het Asus moederbord dat ik gebruik, heeft in het midden van het moederbord een tweetal aansluitingen voor USB3.0. Deze aansluitingen lijken niet op een USB aansluiting, dus de bij de kast geleverde kabel past hier niet op. Maar, ik heb hiervoor een verloop gebruikt zodat ik wél gebruik kan maken van deze interne connector op het moederbord wat tot op heden altijd goed heeft gewerkt. Nu blijkt echter dat deze combinatie toch niet zo'n succes is, waarschijnlijk door de extra koppeling in de kabel (je kan beter een USB3.0 kabel gebruiken van 3 meter in plaats van 3x USB3.0 kabels van 1 meter die aan elkaar zijn gekoppeld).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 08 2013 9:08 pm

MarcB schreef: Echter, het Asus moederbord dat ik gebruik, heeft in het midden van het moederbord een tweetal aansluitingen voor USB3.0.
Ik heb ook een Asus moederbord.
Eerder heb ik ook storingen gehad met het correct wegschrijven van data bij een frontpaneeltje met cardreader erbij. Achteraf denk dat het met de aansluiting van de stekker te maken kan hebben die rechtstreeks op een moederbord connector gestoken moest worden. Een mogelijk probleem daarmee viel mij namelijk sterker op bij een vervangend frontpaneel.

De stekker voor in de USB 3.0 moederbord connector bleek wat breed te zijn uitgevoerd. De plastic rand van zo'n stekker rust dan op een condensator langs zo'n connector. Je kunt dan als het ware de stekker er niet ver genoeg insteken, waardoor de verbinding niet stabiel is. Door het "teveel" aan plastic van de stekker links en rechts met een hobbymes wat smaller weg te snijden, vermijdt je de eventuele berusting van het stekkerhuis op zo'n condensator. De stekker ging er daarna dieper in, en klikt dan ook duidelijk meer "strak" in. De verbinding is beter gegarandeerd. Probleem opgelost.
Mogelijk dat je USB 3.0 verbindingsstukje hetzelfde probleem heeft.

Of je 2 of 3 kabels / koppelstukken aan elkaar klikt, bij een goed contact moet dat geen probleem opleveren tegenover een enkele kabel. Verbinding is verbinding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 09 2013 10:05 am

Doe hetzelfde eens met een ander kaartje, veelal is dit probleem dan opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”