Familiefoto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Martijn
Forumlid
Forumlid

Familiefoto

Bericht door Martijn » vr okt 11 2013 8:16 pm

Pas vroeg een kennis aan mij of ik een een familiefoto of reportage zou kunnen maken, aangezien hun ouders binnenkort zoveel jaar getrouwd zijn en ze dit als cadeau willen aanbieden. Ze willen met alle kinderen en kleinkinderen op de foto (ongeveer 15 in totaal). Het is binnen of buiten, dat weet ik nog niet precies.
Ik heb zelf met m'n zusje en familieleden wel eens fotoshoots gedaan, maar niet zo'n opdracht als nu.

Hebben jullie hiervoor nog goede tips over instellingen, gebruik flitser en compositie?
Leuke ideeën zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Gr. Martijn
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Familiefoto

Bericht door jettiny » vr okt 11 2013 11:12 pm

Ja, dat zijn weer hele aparte dingen die groepsfoto's.
Ik heb er laatst ook een paar gedaan.
Natuurlijk is er een wezelijk verschil in binnen of buiten.
Binnen heb ik gekozen voor de instellingen S 1/100, A F8 en ISO 400.
Links en rechts de groep belicht met opzetflitsers met plu.
Ongeveer op 45 graden tov de groep en dan 30 graden van boven naar beneden op de groep,
Maak je foto's vanaf statief en gebruik een draadontspanner of draadloos natuurlijk.
Als je de mensen zo positioneerd dat de voorste rij wat zit of in de hurkpositie zit hoef je niet zoveel van bovenaf te fotograferen, maar een beetje is aan te raden, dan fotografeer je in de groep.
Zorg ervoor dat je de leiding pakt en niet meer afgeeft.
Let erop dat er altijd mensen blijken te zijn die een beetje wegduiken, ik maak het steeds weer mee.
Zelf zorg ik ervoor dat de langste mensen in het midden staan en dan steeds kleiner naar buiten toe.
Het objectief wat ik gebruik is de 17-50 mm 2.8 van tamron, en ik weet dat wanneer je de hoofden in de hoeken plaatst met je compo dat de hoofden scheef trekken, is erg lelijk.
Vandaar de langste mensen dus in het midden.
Zorg er ook voor dat je voldoende ruimte hebt om de groep heen dat je diverse formaten van afdruks kunt maken, en de afwijkingen van het objectief omzeilt.
Probeer de mensen voor een rustige omgeving te zetten of een omgeving die een toegevoegde waarde heeft aan het geheel.
Een vijver, een mooie boom oid is altijd mooi.
Nu ben ik al buiten en dan gaan er andere dingen spelen qua licht.
Zonlicht moet altijd van achter de groep uitkomen of schuin van achteren om te voorkomen dat mensen
hun ogen dichtknijpen.
Ook hier de foto's maken vanaf statief om later eventuele koppen te verplakken te vergemakkelijken in de nabewerking.
Werk snel want de groep is het heel snel beu, vooral de mannen zijn het snel zat, om over de kinderen maar niet te spreken :D
Gebruik indien nodig een invulflits.
De instellingen die ik gebruik voor buiten is in ieder geval diafragma F8, afhankelijk van het weer de ISO aanpassen, maar hou het zo laag mogelijk, en de sluitertijd zou ik proberen te zetten op ongeveer 1/200 sec.
Je kunt diafragmavoorkeuze kiezen en kijken hoe de sluitertijd zich gaat aanpassen.
Dan tot slot de scherpstelling.
Als je besluit er twee rijen van te maken, wat me in dit geval wel de juiste zou kunnen zijn, dan stel je scherp op de buitenste persoon op de voorste rij.
Zet je de camera in juiste positie om de foto te maken dan valt de scherpte tussen de voorste en achterste rij, met als gevolg dat je alles even scherp hebt.
Wil je drie rijen dan moet je op de middelste persoon van de tweede rij scherp stellen, ook dan krijg je iedereen scherp erop.
Het is nog te overwegen dan voor diafragma F11 te gaan, meer scherptediepte.

Zo een lap tekst zie ik, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes.
Vrgr
Tiny

Oberonald

Bericht door Oberonald » za okt 12 2013 1:00 am

Dat zijn tips waar je wat mee kunt. Kan ik ook mijn voordeel mee doen! Mijn dank :-)

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JW17 » za okt 12 2013 7:39 am

Tiny heeft het (uiteraard!) prima beschreven, de leiding nemen is zeker belangrijk maar blijven praten met/tegen de groep vind ik ook belangrijk. Die 15 personen staan daar maar en wanneer de fotograaf alleen bezig is met z'n statief en de camera-instellingen wordt het allemaal saai voor de gefotografeerden....
Blijf wat mij betreft dus kletsen tegen de groep, over het feit dat het nooit leuk is om op de foto te moeten, maar dat oma de foto wel heeeeeel leuk zal vinden, dat het zo snel mogelijk klaar is, etc.etc.
Je kunt de groep ook vragen de ogen dicht te doen en tot drie tellen, op drie mogen de ogen weer open. Gaat meestal wel goed... :wink2:
Wanneer het mogelijk is, kun je een assistent(e) meenemen die oplet of iedereen goed staat, of alle jasjes en dasjes en sjaaltjes goedzitten. Ook handig om te helpen de groep op te stellen zoals Tiny al beschreef, dan heb jij jouw handen vrij om de camera op te stellen en in te stellen!
En denk inderdaad na over een binnenlocatie, zolang je de achtergrond kan vervagen maakt het in principe niet uit waar je naar toe gaat zolang de achtergrond maar niet afleidt.
Succes en laat even weten hoe het gegaan is?
Groet,
JW

Martijn
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martijn » wo okt 16 2013 8:30 pm

Super bedankt voor de tips!
Helaas ging het niet door, aangezien één van de familieleden afwezig was.

Maar des te meer tijd heb ik om me nog even voor te bereiden.
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”