Fish-eye hemi (programma)

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Fish-eye hemi (programma)

Bericht door joebat » ma okt 14 2013 8:57 am

Hallo,

Bij het lezen van een topic op Dpreview (http://www.dpreview.com/forums/post/52161758" onclick="window.open(this.href);return false;) kwam ik een vraag tegen op dit programma. Heeft iemand dit al gebruikt en wat zijn de bevindingen ?

Het zou de vertekening van een fish-eye (tussen 8 en 17) verbeteren en kan gebruikt worden als plug-in in o.a. PSE.

Aangezien ik nog steeds speel met de gedachte van de aankoop van een Samyang 14 mm of de 8mm, lijkt dit misschien interessant.

Graag jullie mening.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Fish-eye hemi (programma)

Bericht door emdeklerk » ma okt 14 2013 9:30 am

De Samyang 14mm is geen fish-eye, maar een supergroothoek.

Ik snap ook niet wat met die kop bedoeld wordt:
"A stunningly sharp and optically well-behaved "fisheye" that's not a fisheye".

Die Rokinon/Samyang/Vivitar 8mm is wel degelijk een fish-eye, dus waarom het in die kop tussen aanhalingstekens staat en er dan ook nog staat "that's not a fish-eye"...
Maar ik zal het wel eens tot me gaan nemen, als ik de tijd heb.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma okt 14 2013 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 14 2013 9:33 am

Er zijn veel progamma’s om dat mee te doen. Het kan ook in CS6 zonder extra plugin..
Maar je moet wel beseffen, dat er bij het rechtzetten veel beeld verloren gaat, en daarmee ook een hoop van het nut van een fisheye.

Kijk maar naar deze post in het door jouw genoemde topic:
http://www.dpreview.com/forums/post/52310850" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk eens wat voor enorm deel langs de randen wordt weggesneden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 14 2013 9:43 am

Ik weet niet welk fish-eye hemi programma je bedoelt, maar er zijn meerdere programma's welke de fish-eye vertekening kunnen corrigeren, zoals PTLens

Zie: http://www.epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish-eye wat naar beneden scrollen: http://www.epaperpress.com/ptlens/example.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dat voorbeeld onderaan bekijkt van de correctie van fish-eye zal het mogelijk wel duidelijk worden dat beeld flink wordt vervormd en na de crop je veel data verliest. De algemene scherpte zal er flink mee achteruit gaan. Het is geen wondermiddel om daarmee "rechte" beelden te krijgen. Hoe sterker de correctie, hoe meer je verliest van de oorspronkelijke beeldkwaliteit. Wil je extreme groothoek opnamen van redelijke kwaliteit, is de methode om de camera op een panaramakop te zetten, rond te draaien en beelden met software aan elkaar te plakken een betere methode.

Overigens is de Samyang 14mm geen fish-eye lens, maar een extreme groothoek voor full frame. Met in het centrum relatief een sterke vervorming. Na correctie nog steeds een heel aardig alternatief, als je dat afzet tegenover de kosten van andere 14mm lenzen die standaard minder vertekening hebben, maar een veelvoud kosten van de Samyang lens.

Zie een specifiek draadje over de Samyang 14mm en de correctie ervan:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 08#p445608" onclick="window.open(this.href);return false;
en volgende pagina's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » ma okt 14 2013 10:31 am

Bedankt voor de reacties.

Dat je na gebruik van Hemi moet croppen is normaal, moet ook na PTlens gebruikt te hebben. Maar je houdt nog altijd meer over dan het beeld genomen met bv de 18-105 op 18 mm.

Dat de 14 mm geen fish-eye wist ik al hoor :P

Léon : dat draadje heb ik al doorgenomen.

yzf1kr : ik gebruik PSE9, dus heb ik een plug-in nodig. Heb PTlens al eens gebruikt, maar wou de mening over dit.

Nu is de 8mm wel extreem voor mij (12 mm op DX) : geeft vooral problemen als je bv. een landschap hebt zonder "vertikale lijken". Dan zou Hemi niet werken. Zal dan wel de 14mm worden en dan eventueel uitzoeken wat de beste resultaten geeft : PTlens of Hemi.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 14 2013 10:42 am

joebat schreef: ........geeft vooral problemen als je bv. een landschap hebt zonder "vertikale lijken".
Lijken liggen meestal ook onder de grond "horizontaal". :lol: :P
(Sorry, kon de gelegenheid niet voorbij laten gaan). :wink:

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 14 2013 11:15 am

Weet iemand of er eigenlijk voordelen zitten aan plyugins als Hemi, PTlens, etc tov de lenscorrectie die in Lightroom zit ingebouwd? Die gebruik ik namelijk altijd als ik een fisheye of grootheo correctie doe. Als er nu veel voordelen aan andere tools zitten dan is het wellicht de moeite daar ook eens naar te kijken. Zo niet dan houd ik het gewoon bij Lightroom ;)
Fin.

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » ma okt 14 2013 11:31 am

Geen probeem Léon, hou van een beetje humor. :D

J.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 14 2013 12:54 pm

djunclesam schreef:Weet iemand of er eigenlijk voordelen zitten aan plyugins als Hemi, PTlens, etc tov de lenscorrectie die in Lightroom zit ingebouwd?
Die plugins dateren reeds vanuit een tijd dat de standaard beeldbewerkingspakketten en RAW-converters daar nog geen afdoende goede tools voor hadden. Met het steeds meer inclusief zijn van dit soort correcties, hebben extra plugins mogelijk weinig meerwaarde meer.

Je zou dan nog kunnen kijken of de gebruikte algoritmen van de ene of de andere RAW-converter met die mogelijkheden om een goede correctie te maken waarbij de scherpte zo goed mogelijk blijft gewaarborgd, daar nog voor- of nadelen heeft met een aparte plugin. Bijv. de PTLens plugin geeft een beter resultaat by correctie van een fish-eye dan hetzelfde bestand in bijv. Nikon Capture NX2 waar een dergelijke correctie ook te vinden is.

Van Nikon camera's met in de camera reeds een ingebouwde correctie is bekend, dat als je die meteen op JPG-bestanden laat uitvoeren in de camera zelf, dat de algehele scherpte daar teveel onder te lijden heeft. Dus beter achteraf doen (vanuit RAW als basis), en dan in ieder geval nog met PTlens voor wat betreft fish-eye.
Verder geldt voor de Nikon camera's en software dat enkele voor Nikon lenzen profielen in de database zitten, niet van andere merken en types lenzen.

Bij Adobe is dat wellicht wel ruimer in hun profielen-database. Maar hoe het met de kwaliteit van die standaard Adobe correctiemogelijkheden zit, is mij niet bekend.
Kwestie van een keer uitproberen.

Een ander punt van mogelijk vergelijk zou kunnen zijn hoe het zit met zoom-lenzen? Wordt bij de correctie rekening gehouden op welke brandpunt de zoomlens staat, of kent het slechts een 'gemiddelde' correctie van het totale zoombereik? PTLens maakt daar in ieder geval verschil in. Tevens zijn profielen opgenomen van "exotische" lenscombinaties, zoals met Leitz-objectieven via een Leitax adapter, en zelfs van Mamiya Sekor middenformaat objectieven via een adapter op een Nikon camera.

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo nov 13 2013 8:20 am

Deze gevonden op Dpreview.

http://www.dpreview.com/forums/post/50064023" onclick="window.open(this.href);return false;

J.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”