AF-fijnafstelling techniek (lens calibratie)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
avanoostende
Forumlid
Forumlid

AF-fijnafstelling techniek (lens calibratie)

Bericht door avanoostende » wo okt 09 2013 12:38 pm

Nadat ik vorig jaar mijn eerste DSLR had gekocht (D7000) en gedurende het afgelopen jaar enkele lenzen daarbij heb aangeschaft ontstond de wens om meer te begrijpen waarom sommige foto´s net die gewenste scherpte missen. Vandaar dat ik het internet ben gaan afstropen en in eerste instantie stuitte op AF-fijnafstelling technieken die uitgevoerd moesten worden mbv een lineaal en een focus-chart. Dit was een naar mijn idee misschien een goede methode maar erg lastig uit te voeren. Op dit forum ben ik ook enkele berichten omtrent dit onderwerp tegengekomen.

Totdat ik vorige week een simpele techniek tegenkwam die ik graag met jullie wil delen. Het duurde even voordat ik bedoeling van de verschillende engelse teksten goed begreep. Zo simpel was ik het nog niet tegengekomen en besloot e.e.a. toe te passen. Of de resultaten met deze techniek een ieder tot de verbeelding zullen spreken is natuurlijk persoonlijk. Toch heb ik deze techniek in het Nederlands bescheven en wil dat graag via dit forum delen.
Misschien levert het niet het gewenste resultaat op, maar het was leuk om te doen en ben zeker meer gaan begrijpen van de techniek.

Methode voor het fijn afstellen (calibreren) van je camera.
Soms heb je het idee dat je foto´s onscherp zijn en kun je de vinger niet op de zere plek leggen. Dit kan natuurlijk veroorzaakt worden door de fotograaf (beweging) of verkeerde instellingen van de camera (langzame sluitertijd). Maar ook front- of back-focus van het scherpstelpunt kan een rol spelen. De hieronder beschreven methode zal dit niet volledig gaan uitsluiten, maar je zeker inzicht gaan geven waar de scherpstelgrenzen van je camera in combinatie met een bepaalde lens liggen.
Er worden op internet methodes beschreven waarbij gebruik wordt gemaakt van een schuin geplaatste lineaal in combinatie met afbeeldingen. Ook Nikon hanteert deze methode op haar support pagina´s.
(https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... afstelling" onclick="window.open(this.href);return false;).

De hieronder beschreven methode maakt in principe gebruik van de camera eigen mogelijkheden. Hierbij speelt Liveview een grote rol. Met deze methode kun je op een eenvoudige manier de fijnafstelling (calibratie) van je camera ten behoeve van je lenzen uitvoeren. Deze methode werkt alleen op camera´s die de mogelijkheid tot AF-fijnafstelling hebben in het Setup Menu (vanaf D7000 en hoger).

Deze methode heb ik niet zelf uitgevonden, maar door te Googlen op diverse fora op verschillende wijze beschrijvingen gevonden en deze gebundeld en vertaald naar het nederlands.

Indien bij het gebruik van Liveview wordt scherpgesteld gebeurt dat met een opgeklapte spiegel en wordt het meten van de scherpstelling (Autofocus) direct op de sensor uitgevoerd. Bij het normale scherpstellen, via de zoeker met spiegel naar beneden, wordt er door de camera een calculatie uitgevoerd waarbij het scherpstelpunt wordt berekend. Hierdoor kan front- of back-focus ontstaan.
De methode hieronder beschreven zal aantonen dat er een verschil in scherpstelling zit tussen scherpstellen mbv Liveview of via de zoeker. Daarbij gaan we op zoek naar de hoogste en laagste waarde waarbij de camera nog in-focus is.

Als voorbeeld neem ik de populaire Nikon 18-200mm 1:3.5-5.6 GII ED DX VR lens. Waarbij opgemerkt dat zoomlenzen altijd een compromis zijn.

Ik gebruik hierbij de brandpuntafstanden 18mm, 35mm, 55mm, 80mm, 135mm en 200mm. Een vuistregel hierbij is dat de afstand tot het scherp te stellen object minimaal 50x de brandpuntafstand is. Hiervoor heb ik onderstaande tabel gebruikt.

Rekenvoorbeeld: 18mm x 50 = 90 cm (0,9m)

Brandpuntafstand Afstand tot het scherpstel object
18mm 0,9 meter
35mm 1,75 meter
55mm 2,75 meter
80mm 4 meter
135mm 6,75 meter
200mm 10 meter

Bij alle metingen dient de lens vol open te staan. Dit zal bij 18mm f/3.5 zijn en bij 200mm f/5.6. Voor de overige afstanden zal de waarde tussen f/3.5 en f/5.6 liggen.
De methode maakt gebruik van de scherpstelaanduidingen die in de zoeker worden getoond dmv een groen bolletje als de lens in-focus is en de pijltjes links en rechts van het bolletje als het out-of-focus is. In de handleiding van je camera vindt je onder Scherpstelaanduiding verdere uitleg. De scherpstelaanduiding zie je in de zoeker links onderin >o<.
>= frontfocus (focus ligt voor het object)
O= in focus
<= backfocus (focus ligt achter het object)

Stel de camera voordat je begint als volgt in:
• Zet de camera of AF-S en single point autofocus
• In het Persoonlijk instellingen menu bij Autofocus de optie Selectie AF-S prioriteit op Scherpstelling
• In het Persoonlijk instellingen menu bij Bediening de optie AE-L/AF-L knop toewijzen op AF-ON
• Zet in het Setup menu de AF-fijnafstelling op ON
• Sla daarna deze instellingen op in het Setup menu voor Instellingen opslaan/laden (Instellingen opslaan)

Zet je camera in Liveview mode en zorg dat de camera in AF-S mode staat met een Norm(al) focuspunt. Die doe je dmv de AF-M knop aan de linkerkant van de camera naast de lens in te drukken en met de draaiknoppen de juiste standen te kiezen.

Plaats daarna het object waarop je wil scherpstellen op een vast punt en zorg dat het goed belicht is en blijft. Het is belangrijk de calibratie onder zoveel mogelijk gelijkblijvende licht condities uit te voeren. Tevens is het van belang dat het object over voldoende contrast beschikt. Hiervoor kun je een zgn. chart gebruiken.
Deze is te downloaden op: http://www.bobatkins.com/photography/te ... schart.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitvoeren van de metingen:
Op de camera bevindt zich boven op de body rechts naast het display een teken rondje met streepje erdoor. Houdt dit teken aan om de juiste afstand van de camera tot het scherpstelobject te bepalen.

Plaats je camera vervolgens op een statief.

1. Stel de lens in op 18mm en plaats de camera op 90cm van het scherpstelobject.
2. Zet je camera in Liveview
3. Zorg dat de lens op de kleinst mogelijke diafragma staat (lens wijd open).
Ik heb mijn camera ingesteld op A(perture).
4. Druk op de AE-L/AF-L knop totdat de camera is scherpgesteld. Het kader in Liveview wordt dan groen.
5. Zet je camera in de normale stand door Liveview te deactiveren.
Pas op dat je de camera/statief niet verplaatst.
6. Kijk door de zoeker en druk de afdrukknop HALF in om scherp te stellen.
Houd de afdrukknop minimaal 5 seconden HALF ingedrukt en merk daarbij op of de camera constant in-focus blijft of niet.
De camera zal nu in de zoeker aangeven of het object in-focus is (o) of niet (><).
Bij de geringste twijfel van het autofocus systeem (afwisselend wel/niet in-focus) kun je ervan uitgaan dat het out-of-focus is.
7. Ga je naar het Setup Menu/AF-fijnafstelling en wijzig de Opgeslagen waarde naar beneden of boven. Gebruik hier nadrukkelijk de OK-knop om de wijziging te activeren.
8. Herhaal de stappen 2 t/m 7 totdat de camera aangeeft dat het object in-focus is en noteer deze waarde.
Je hebt nu 1 van de benodigde waardes bepaalt. Laten we aannemen dat je nu de positieve (hoge) waarde hebt bepaald. (dit kan ook een negatieve waarde in de instelling zijn).
9. Verlaag de gevonden waarde met 10 stappen en herhaal de stappen 2 t/m 7 totdat je weer een waarde hebt gevonden die in-focus blijft.
Het kan zijn dat je hierbij de waarde moet ophogen of verlagen. Dit stel je proefondervindelijk vast.

Je hebt nu zowel de bovenwaarde als de onderwaarde bepaalt waarbij de camera met de gemonteerde lens op 18mm in-focus is. Dit kan +2 en -6 zijn. De middenwaarde (Midpoint) van deze waardes is dan -2. Als het hier nu een 18mm lens betrof zou je deze waarde in kunnen stellen in je camera. Omdat we in het voorbeeld de 18-200mm gebruiken zul je ook op de andere brandpuntafstanden metingen willen verrichten. Dit kun je doen met behulp van de tabel die ik eerder in dit stuk heb gemaakt.
Stel daarbij:
• de gewenste brandpuntafstand in op de lens
• zo klein mogelijk diafragma en
• het statief met camera op een afstand die 50x de gekozen brandpuntafstand is
• Focus bij iedere meting op hetzelfde punt van de chart

Als je klaar bent met de metingen herstel je de standaard instellingen weer voor het scherpstellen en afdrukken van de camera door in het Persoonlijk instellingen menu bij Bediening de optie AE-L/AF-L knop weer op AE-L/AF-L in te stellen.
Vergeet ze niet op te slaan in het Setup menu voor Instellingen opslaan/laden (Instellingen opslaan).

Nadat je alle metingen en waardes hebt uitgevoerd en genoteerd kun je deze in een spreadsheet invoeren.
Voorbeeld:
Afbeelding

Je ziet dat de waardes bij de verschillende afstanden nogal uiteenlopen. Ik heb een kolom opgenomen met een gemiddelde van alle waardes (3e kolom) die ik heb ingesteld in mijn camera voor deze lens. Helaas is het nog niet mogelijk om meerdere brandpunt-afstanden van 1 lens in de camera in te stellen. Ook hier is weer sprake van een compromis.

Rekenformule gemiddelde per brandpuntafstand:
((Hoogste waarde – Laagste waarde)/2)+Laagste waarde)

In geval van de 18-200mm bij 18mm met de D7100:
((1--3)/2)+-3 = -1

Rekenformule voor berekenen van het gemiddelde (Gem):
Som van alle gemiddelden per brandpuntafstand : aantal metingen

In geval van de 18-200mm:
(-1 + -3 + -2,5 + -8 + -11):5 = -6

Een andere aanpak kan zijn dat je nagaat welke brandpuntafstand je het meeste gebruikt en de waarde daarvan instelt.
In mijn fototas heb ik een kopie van deze gegevens bij me zodat ik onderweg eventueel op maat aanpassingen in mijn camera kan aanbrengen.

Klaar…..

Bronnen:

Uitleg in het engels over deze methode
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1187638" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/post/50774257" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Midpoint calculator
http://www.testcams.com/DotTune/CalcMidPoint.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Focus-chart
http://www.bobatkins.com/photography/te ... schart.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

drumsix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: AF-fijnafstelling techniek (lens calibratie)

Bericht door drumsix » do okt 10 2013 8:55 pm

Beste a,

Dank voor deze duidelijke uitleg. Ikzelf was deze ook tegengekomen op internet. Na vele andere te hebben geprobeerd via de bekende charts.
Voor mij werkt het heel goed. vooral op prime lenzen. Mijn 35 1.8 is nu gewoon in focus. (D7000)
Met zoom lenzen vind ik het nog wel wat lastiger. De gemiddelde waarde is geen heilige graal blijkt vaak.

Mijn Engels is goed maar voor mensen waar het wat lastiger voor is zeker een welkome aanvulling!
Sjappo.

Groet,

Bas
Laatst gewijzigd door drumsix op zo okt 13 2013 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr

Thor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Thor » zo okt 13 2013 3:10 pm

Zie er een goed verhaal in hartelijk dank! :idea:
maar eens proberen voor een aantal van mijn objectieven. Zeker de 16-85 en de Siggie 70-200 maar 's testen.
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem v D » zo okt 13 2013 3:26 pm

Super verhaal wat ik ook ga testen.
Maar 1 vraag, hoe zit dit met de cropfactor van dx vs fx met de afstanden of hoef je daar geen rekening mee te houden?

Thor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Thor » zo okt 13 2013 4:00 pm

Nadat ik vorig jaar mijn eerste DSLR had gekocht (D7000) en gedurende...
is het begin van dit verhaal en dus op DX gericht, lijkt mij. :D
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

avanoostende
Forumlid
Forumlid

Bericht door avanoostende » ma okt 14 2013 12:09 pm

Deze techniek werkt op iedere Nikon camera die over de mogelijkheid beschikt van "AF-fijnafstelling" en LiveView.
Hierbij hoef je m.i. geen rekening te houden met DX of FX. Althans de bronnen die ik hiervoor heb geraadpleegd maken hier geen onderscheid in. Hier werd een D800(E) gebruikt.
In hoeverre een crop-factor dus invloed heeft op Autofocus weet ik niet. Persoonlijk denk ik van niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 14 2013 1:43 pm

avanoostende schreef: Bij alle metingen dient de lens vol open te staan.
[.....]
Je hebt nu zowel de bovenwaarde als de onderwaarde bepaalt waarbij de camera met de gemonteerde lens op 18mm in-focus is. Dit kan +2 en -6 zijn. De middenwaarde (Midpoint) van deze waardes is dan -2.
[.....]
Helaas is het nog niet mogelijk om meerdere brandpunt-afstanden van 1 lens in de camera in te stellen. Ook hier is weer sprake van een compromis.
Goed en door de bank genomen helder en duidelijk beschreven methode.

Alleen is me niet helemaal duidelijk de wijze met dat groene bolletje als je van LiveView weer naar de normale zoekerbeeld mode gaat. Zo ver ik het kan nagaan, gebruik je daarbij NIET de AF-methode via de zoeker (fase-detectie), in die zin dat je de lens opnieuw laat scherpstellen. In dat geval zou de AF-namelijk zich direct weer opnieuw zetten via die methode.
Ik neem aan dat je de normale AF hebt uitgeschakeld, en vanuit de eerdere "LiveView" positie met activatie van de AF via de AF-on knop erna via de de zoeker-methode enkel de scherpte controleert via dat groene bolletje, in hoeverre die gevonden "vaste" stand overeenkomt met die eerder gevonden scherpte in LiveView?

Verder enkele aanvullingen erbij. Je geeft aan om de volle diafragma-opening te gebruiken.
Bedenk dat afhankelijk van het gekozen diafragma, de AF-scherpte fijnafregeling kan afwijken van die volle opening. (Focus-shift afhankelijk van het diafragma).
Indien je in de praktijk juist veel werkt met een meer gesloten diafragmawaarde, is het zinvoller de AF-fijnafregeling in LiveView met die waarde te kiezen. Ondanks dat bij meer gesloten diafragma een eventuele afwijking minder gaat opvallen door de toenemende scherptediepte.

Focus-shift en AF-fijnafregeling is zoals je schrijft afhankelijk van de afstand. Een aantal vaste afstanden in die afregeling lijkt me praktisch gezien overzichtelijker en meer aansluiten op die praktijk, dan een keuze voor 50x de brandpunt, waarbij je telkens variabelen hebt in die afstand.
Dat sluit overigens ook aan zoals Sigma de problematiek in zijn nieuwe lijn lenzen heeft ingevoerd. Daarbij kun je een AF-fijnafregeling doen via een dockingstation en dat in de firmware van de lens zelf wegschrijven, op diverse brandpunten en afstanden. Wat dat betreft gaat die fijn-afregeling dus een stuk verder als bij Nikon in de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

avanoostende
Forumlid
Forumlid

Bericht door avanoostende » ma okt 14 2013 4:00 pm

Ik neem aan dat je de normale AF hebt uitgeschakeld, en vanuit de eerdere "LiveView" positie met activatie van de AF via de AF-on knop erna via de de zoeker-methode enkel de scherpte controleert via dat groene bolletje, in hoeverre die gevonden "vaste" stand overeenkomt met die eerder gevonden scherpte in LiveView?
Nadat je uit Liveview komt gebruik je alleen de afdrukknop. Op het moment dat je die HALF indrukt zie je links in je zoeker een bolletje of een > of < als er sprake is van Front- of Back-focus.
Bij Front- of Backfocus verzet je de AF-fijnafstelling in het menu 1 stap hoger of lager. Daarna herhaal je de methode.
Zeker niet opnieuw scherpstellen via de AF-ON knop. Daarmee haal je de methode onderuit.

Suc6

Olliepippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Olliepippie » ma okt 14 2013 6:38 pm

Mooie methode, ga hem eens uitproberen. Wat betreft zoom objectieven calibreren; de kleinste scherpte-diepte krijg bij het langste brandpunt, in het voorbeeld 200 mm. Vanwege de geringe scherpte-diepte is daar goede calibratie het belangrijkst. Bij 18 mm is al snel alles in focus.
Groet,

Michel.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door R3MCO » ma okt 14 2013 8:28 pm

Deze methode heb ik ook gevonden na wat research over de mogelijke problemen mbt backfocussing van mijn D7000.

Ik heb het geprobeerd maar kwam eigenlijk steeds weer op een andere fijnafstelling terecht. Misschien kwam dit omdat ik dit in kunstlicht heb getest(?).

Bedankt dat je het duidelijk hebt uitgelegd in het Nederlands, ik ga deze test nogmaals met voldoende zonlicht proberen!
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » za nov 16 2013 4:55 pm

R3MCO schreef:Deze methode heb ik ook gevonden na wat research over de mogelijke problemen mbt backfocussing van mijn D7000.

Ik heb het geprobeerd maar kwam eigenlijk steeds weer op een andere fijnafstelling terecht. Misschien kwam dit omdat ik dit in kunstlicht heb getest(?).

Bedankt dat je het duidelijk hebt uitgelegd in het Nederlands, ik ga deze test nogmaals met voldoende zonlicht proberen!
Dit probleem heb ik ook reeds ervaren met mijn 35mm 1.8. Ik kwam er achter dat het uitmaakte of je begon met lens die voor of achter het onderwerp out of focus staat. Heb er alleen niet bij nagedacht het de kunstlicht omstandigheden ook een oorzaak zouden kunnen zijn, maar licht is toch licht in deze??

Tot op heden heb ik mijn 35mm nog niet perfect kunnen fine tunen.

Jan
Een berg Nikon spullen....

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » ma nov 18 2013 9:33 am

Bijzonder dat een body als de D7000 gewoon niet kan scherpstellen.

Het is een kwestie van paardenstaartjes (synonym voor programmeurs) om eens een fatsoenlijke auto-calibratie procedure te schrijven.
Zo lastig is het niet, om de AF fine, automatisch te corrigeren voor wat de sensor in Liveview als scherpste beoordeeld. Matrix eraan vast en klaar.
Misschien, moet de firmware ook maar toegankelijk worden zoals Canon dat doet....
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di nov 19 2013 1:12 am

jdgraaf schreef:Heb er alleen niet bij nagedacht het de kunstlicht omstandigheden ook een oorzaak zouden kunnen zijn, maar licht is toch licht in deze?
Ik heb ook al eens eerder aangegeven dat veel licht en veel contrast cruciaal is voor een goede AF-finetune.
Kunstlicht mag wel, maar dan wel heel veel (je moet bij wijze van spreke met 1/100s f/8 iso100 een goed belichte foto kunnen maken)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » wo sep 24 2014 10:14 pm

Beetje "verlopen" topic (2013), maar ik heb er toch nog een vraagje over.

Ik heb het verhaal gelezen en dan komt de vraag bij mij op of het scherpstellen met liveview geen afwijking kan hebben?
Of heb ik het verhaal verkeerd gelezen?

"Indien bij het gebruik van Liveview wordt scherpgesteld gebeurt dat met een opgeklapte spiegel en wordt het meten van de scherpstelling (Autofocus) direct op de sensor uitgevoerd. Bij het normale scherpstellen, via de zoeker met spiegel naar beneden, wordt er door de camera een calculatie uitgevoerd waarbij het scherpstelpunt wordt berekend. Hierdoor kan front- of back-focus ontstaan."

Dat is me wel duidelijk, maar wat ik hier niet uit kan halen is of er wel of geen afwijking zit in het scherpstellen met liveview?
Volgens mij gaan we er in dit verhaal vanuit dat er GEEN afwijking inzit.

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 24 2014 10:19 pm

In de aard van de functie met LiveView "kan er geen afwijking" zitten in die scherpstelmethode. Immers LiveView en de scherpstelling ermee gebeurt met de sensor waar de opname mee gemaakt wordt. Zie je het scherp, is het dus exact wat er op de sensor gebeurt. You get what you see / you see what you get.

Dat is ook het grote voordeel van spiegelloze systeemcamera's. Heel de problematiek van front- of backfocus is daar niet van toepassing, in de zin dat er verschil is met scherpstellen met wat je ziet, en wat er daadwerkelijk wordt vastgelegd.
Er kan mogelijk wel verschil zijn in een verlopende scherpte bij volle opening of gediafragmeerd door de aard van lensfouten (sferische aberratie), maar omdat de scherpstelling bij die camera's doorgaans bij "gesloten diafragma" plaatsvindt (bij de opening die je daadwerkelijk gebruikt), merk je dat dus niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”