Wijzigingen van RAW foto's worden niet opgeslagen
Wijzigingen van RAW foto's worden niet opgeslagen
Al een maand ben ik bezig om een oplossing te vinden voor het volgende probleem:
Wanneer ik een foto (RAW) bewerk, zoals rechtzetten, belichting corrigeren enz.) dan worden de wijzigingen niet opgeslagen ook wordt er geen nieuwe map aangemaakt niets .
Gebruikte versie,: 020800WF 64 bit , ook met de vorige versie had ik het zelfde probleem en op advies van Nikon support heb ik de nieuwste versie geïnstalleerd, maar ook dat was niet de oplossing.
Systeemgegevens
Win 8 64 bit
Intel Core i7-2860QM CPU @ 2.50GHz
Geheugen
Type DDR3
Grootte 16384 MBytes
Moederbord
Fabrikant CLEVO
Model P170EM (SOCKET 0)
NVIDIA GeForce GTX 675M
Fabrikant NVIDIA
Model GeForce GTX 675M
Harde schijven
INTEL SSDSC2CW240A3
Fabrikant Intel
Koppen 16
Cilinders 16.383
SATA type SATA-III 6.0GB/s
Ook op mijn oude Pentium IV PS's een met XP en de andere met Win 8, 32 Bit, heb ik hetzelfde probleem.
De wijzigingen kan ik niet opslaan.
Programma is onbruikbaar en voorlopig heb ik het programma maar verwijderd
Wie herkent dit probleem??
Wanneer ik een foto (RAW) bewerk, zoals rechtzetten, belichting corrigeren enz.) dan worden de wijzigingen niet opgeslagen ook wordt er geen nieuwe map aangemaakt niets .
Gebruikte versie,: 020800WF 64 bit , ook met de vorige versie had ik het zelfde probleem en op advies van Nikon support heb ik de nieuwste versie geïnstalleerd, maar ook dat was niet de oplossing.
Systeemgegevens
Win 8 64 bit
Intel Core i7-2860QM CPU @ 2.50GHz
Geheugen
Type DDR3
Grootte 16384 MBytes
Moederbord
Fabrikant CLEVO
Model P170EM (SOCKET 0)
NVIDIA GeForce GTX 675M
Fabrikant NVIDIA
Model GeForce GTX 675M
Harde schijven
INTEL SSDSC2CW240A3
Fabrikant Intel
Koppen 16
Cilinders 16.383
SATA type SATA-III 6.0GB/s
Ook op mijn oude Pentium IV PS's een met XP en de andere met Win 8, 32 Bit, heb ik hetzelfde probleem.
De wijzigingen kan ik niet opslaan.
Programma is onbruikbaar en voorlopig heb ik het programma maar verwijderd
Wie herkent dit probleem??
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wijzigingen van RAW foto's worden niet opgeslagen
twee vraagjes:
1. welk programma heb je het over?
2. al eens geprobeerd om "opslaan als" te gebruiken en het bestand een andere naam te geven. vervolgens dit nieuwe bestand te openen?
2. al eens geprobeerd om "opslaan als" te gebruiken en het bestand een andere naam te geven. vervolgens dit nieuwe bestand te openen?
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je bewerkingen op een RAW file doet dan blijft de RAW file zelf onaangetast. De bewerkingen worden in de database (library) opgeslagen en je zult deRAW file (na bewerken) moeten exporteren/opslaan als JPEG/BMP?of een ander formaat voordat je een bewerkte foto hebt...
Fin.
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb de vraag even verplaatst naar de juiste sectie van ons forum.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste J,
Als ik tussen de regels lees gebruik je ViewNX2 van NIkon, op NEF's van een D7000.
Heb je op Ctr-S gedrukt om wijzigingen op te slaan?
Hoe constateer je dat evt. wijzigingen niet werden opgeslagen?
Groeten, Gijs
Als ik tussen de regels lees gebruik je ViewNX2 van NIkon, op NEF's van een D7000.
Heb je op Ctr-S gedrukt om wijzigingen op te slaan?
Hoe constateer je dat evt. wijzigingen niet werden opgeslagen?
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma okt 14 2013 2:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Het is maar net in welke software je de RAW-bestanden bewerkt. In Nikon Capture NX2 worden alle veranderingen naast de originele RAW-data in het NEF-bestand zelf bewaard. Bij externe RAW-converters kan dat via xmp "sidecar" bestanden zitten, of in een elders op de HD opgeslagen Catalogus.djunclesam schreef:Als je bewerkingen op een RAW file doet dan blijft de RAW file zelf onaangetast. De bewerkingen worden in de database (library) opgeslagen en je zult deRAW file (na bewerken) moeten exporteren/opslaan als JPEG/BMP?of een ander formaat voordat je een bewerkte foto hebt...
Het is voor mij niet bekend welke software de TS gebruikt. Zijn opgave is voor mij te onduidelijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Als je zoekt op "020800WF 64 bit" vindt je uit dat TS ViewNX Ver. 2.8.0 gebruikt.
De nieuwste versie is 2.8.1., dus i.i.g. even upgraden
Een stapsgewijze omschrijving hoe en wanneer het probleem optreedt, zou helpen.
Gezien de informatie over zijn systeem zou e.e.a. gewoon moeten werken.
Rinus
De nieuwste versie is 2.8.1., dus i.i.g. even upgraden
Een stapsgewijze omschrijving hoe en wanneer het probleem optreedt, zou helpen.
Gezien de informatie over zijn systeem zou e.e.a. gewoon moeten werken.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- Léon Obers
- Forumlid
.......en bestanden niet op "read only" zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
JvdKooij schreef:twee vraagjes:
1 Ik heb het over het Nikon programma "Vieuw NX2" laatste en voorlaatste versie resp. 020800WF ------020.706WF
ja, dat heb ik!!!
djunclesam schreef:Als je bewerkingen op een RAW file doet dan blijft de RAW file zelf onaangetast. De bewerkingen worden in de database (library) opgeslagen en je zult deRAW file (na bewerken) moeten exporteren/opslaan als JPEG/BMP?of een ander formaat voordat je een bewerkte foto hebt...
@ djunclesam
Dat is de oplossing, werkt prima
Hartelijk dank voor je hulp
mvg
julier
@djunclesam
Dat is de oplossing, werkt nu prima
mvg
julier
Dat is de oplossing, werkt nu prima
mvg
julier
Bij het gebruik van Nikon's ViewNX2 worden de wijzigingen IN het .NEF file opgeslagen, echt niet in een database ofzo. Want er is niet eens een database die ViewNX2 gebruikt... 

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
@julier
Ik vind de zgn. "oplossing" maar een raar verhaal. Als je in ViewNX2 een nog niet eerder in NX2 bewerkte NEF voorzien hebt van aanpassingen, krijg je bijvoorbeeld bij het kiezen van een ander bestand altijd de melding "Een of meer beelden zijn gewijzigd. Wilt u de wijzigingen opslaan? nee/ja".
Het is onzin dat de aanpassingen alleen zouden worden toegepast indien hiervoor een ander bestandsformaat (JPEG, TIFF) zou worden gekozen.
Ik vind de zgn. "oplossing" maar een raar verhaal. Als je in ViewNX2 een nog niet eerder in NX2 bewerkte NEF voorzien hebt van aanpassingen, krijg je bijvoorbeeld bij het kiezen van een ander bestand altijd de melding "Een of meer beelden zijn gewijzigd. Wilt u de wijzigingen opslaan? nee/ja".
Het is onzin dat de aanpassingen alleen zouden worden toegepast indien hiervoor een ander bestandsformaat (JPEG, TIFF) zou worden gekozen.
Jur
Jur schreef:@julier
@ Jur,
Jur, Je kunt het wel een raar verhaal vinden, maar de gewijzigde foto's worden niet, ik zeg niet opgeslagen.
Ook de vraag: "Wilt u de wijzigingen opslaan? heb ik nog niet langs zien komen.
Bewerkte foto wordt zelfs niet opgeslagen als ik zelf: "opslaan als" kies ook niet als ik een andere bestandsnaam kies.
Zeg mij dan maar hoe het dan moet, bij Nikon Support zijn ze ook al drie weken bezig? om een antwoord te vinden.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
@ julier
Ik geloof onmiddellijk dat het probleem bij jou wel degelijk bestaat, alleen de beschreven "oplossing" heft dat probleem niet fundamenteel op.
Mogelijk is er ergens een mismatch tussen WIN8 en ViewNX2. Wellicht bevinden zich ergens nog restbestanden van een oudere versie van ViewNX2. Heb je Regsweeper2 al eens gebruikt om alle oude bestanden te verwijderen voordat je de nieuwste versie installeert?
Ik geloof onmiddellijk dat het probleem bij jou wel degelijk bestaat, alleen de beschreven "oplossing" heft dat probleem niet fundamenteel op.
Mogelijk is er ergens een mismatch tussen WIN8 en ViewNX2. Wellicht bevinden zich ergens nog restbestanden van een oudere versie van ViewNX2. Heb je Regsweeper2 al eens gebruikt om alle oude bestanden te verwijderen voordat je de nieuwste versie installeert?
Jur