Lichtkwaliteit AF-S Nikkor 18-135

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Micha

Lichtkwaliteit AF-S Nikkor 18-135

Bericht door Micha » do okt 04 2007 5:40 pm

Dag allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een Nikon D40X met een AF-S Nikkor 18-135mm lens. Een mooie veelzijdige lens met een groot bereik. Maar het nadeel is dat ik veel eerder een flits nodig heb dan wanneer ik fotografeer met een Canon EOS 350 (lens weet ik niet exact, maar max 55 mm, geloof ik).

Ik wilde laatst foto’s maken in een goed verlichte galerie. Toch moest ik me behelpen met ISO 1600 en een sluitertijd van 20-40 bij het grootst mogelijke diafragma f3,5 – f5,6! Ik houd niet zo van flitsen, dus ik vroeg me af of ik met een andere lens misschien beter uit de voeten kan.

Wanneer ik een 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor neem, heb ik in elk geval een groter diafragma, waardoor de sluitertijd oploopt. Het nadeel is wel dat de scherpte-diepte afneemt.

Mijn vraag: is het grotere diafragma het enige voordeel van zo’n lens t.o.v. mijn 18-135? Of hebben normale lenzen in tegenstelling tot zoomlenzen ook een betere lichtdoorlating in verband met het binnenwerk van zo’n objectief? De vraag is dus of zoomlens en normale lens bij gelijk diafragma en gelijke lensafstand ook gelijk presteren.

Heeft het zin deze lens in te ruilen?

Maakt de diameter van een lens uit voor de lichtgevoeligheid?

Wat zouden jullie mij adviseren? Lens inruilen? Of flitsapparaat kopen?

Groet!

Micha

Ps, ik heb dit verhaal nu een paar keer opnieuw moeten schrijven omdat de tekst zomaar verdwijnt al ik even niet typ.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

wekom

Bericht door George Fennes » do okt 04 2007 6:12 pm

Hallo Micha,

in de eerste plaats van harte welkom op ons forum, ik zag dat dit je eerste bericht is.

De 18-135 is inderdaad geen lichtsterk objectief, dat klopt.

De 17-55mm 2.8 van Nikkor is een perfect objectief die veel meer scherpte zal bieden en veel lichtsterker is dan de 18-135mm, maar de prijs is ook beduidend hoger.
Reken op zo'n 1300 tot 1400 euro.
Ik weet niet of dat een goede optie voor je is.
Ik zag dat je een D40x hebt.
Op zich een hele goede camera die mooie plaatjes aflevert.
Maar je opperde zelf dat je een 17-55mm 2.8 overweegt een hoop geld.
De D40x zal het moeten doen met AF-S objectieven, dat zijn Objectieven met een ingebouwde motor.
Dat is nodig omdat de D40(x) zelf geen ingebouwde motor heeft.
Ik wil je niet op kosten jagen, maar misschien het overwegen waard om de D40x te verkopen incl. objectief en hier voor terug te kopen een D80 met bijvoorbeel een Tamron 17-50mm 2.8 en als je tele wilt de 70-300mm VR van Nikkor.
Ik denk dat je dan even duur uitbent als met de D40x met 17-55mm 2.8.
De Tamron is kwalitatief (optisch gezien) niets slechter dan de Nikkor volgens een test van Chip Foto&Video.
Maar het voordeel is dat je meer keuze heb m.b.t. objectieven en makkelijker objectieven kan gebruiken die geen ingebouwde motor hebben.
Ik hoop dat je het een beetje kan volgen.
Mocht iets niet duidelijk zijn, laat maar horen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Micha

Bericht door Micha » do okt 04 2007 6:29 pm

He George!

Dank voor je snelle antwoord. 1300/1400 is inderdaad wel wat duur, ja. Zijn er ook alternatieven? Ik had ergens ook een objectief met ingebouwde motor van Sigma gezien, volgens de verkoper kon die ook op mijn D40x.

Kun je me wat suggesties doen van lenzen die rond de 400/500 euro kosten?

Met als belangrijkste criterium dat ze een beetje lichtsterk zijn.

Groet,

Micha

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » do okt 04 2007 6:31 pm

Ik ben zeer te spreken over de Tamron 28-75mm f2.8, deze koop je voor rond de 300 euro. Echt een heel fijn en lichtsterk objectief.

Micha

Bericht door Micha » do okt 04 2007 6:38 pm

Micha

Bericht door Micha » do okt 04 2007 6:40 pm

Wat ik eigenlijk bedoel: Hoe weet ik of een objectief lichtsterk is?

George Fennes
Clublid
Clublid

diafragma

Bericht door George Fennes » do okt 04 2007 7:08 pm

Dat zie je aan het diafragmagetal dus b.v. een Nikkor 50mm 1.4 heeft een hele grote diafragma opening.
Hoe lager het getal des te groter de lichtsterkte.
Lees anders het objectievenadvies van onze voorzitter Hans Braakhuis na.
Staat op de openingspagina van deze site.
Zal de link even opzoeken en dan toevoegen.

Dit is hem: http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... Advies.pdf

George Fennes
Clublid
Clublid

nee

Bericht door George Fennes » do okt 04 2007 7:14 pm

Paul schreef:

Code: Selecteer alles

Ik ben zeer te spreken over de Tamron 28-75mm f2.8, deze koop je voor rond de 300 euro. Echt een heel fijn en lichtsterk objectief.  
Paul ik denk dat dit objectief voor Micha niet het ideale objectief is ondanks dat hij erg goed scoort en erg scherp en lichtsterk is.
In de eerste plaats is dit geen AF-S objectief, dus als nadeel met de hand scherpstellen.
En ten tweede mist Micha aan de onderkant een behoorlijk stuk groothoek.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do okt 04 2007 8:01 pm

Op de site van Nikon onder het tabblad support kun je bij de zoekfunctie bijv. objectieven voor Nikon D40 intikken. Je komt dan op een pagina met een lijst objectieven voor de verschillende Nikon camera's. (PDF)
Daar staat de D40 ook bij.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

palone

Re: wekom

Bericht door palone » vr okt 05 2007 8:22 am

George Fennes schreef:Hallo Micha,

Ik wil je niet op kosten jagen, maar misschien het overwegen waard om de D40x te verkopen incl. objectief en hier voor terug te kopen een D80 met bijvoorbeel een Tamron 17-50mm 2.8
George,

Waar kun je de de D40X icm met de 18-135 dan inruilen maar ook zo dat je er een redelijke prijs voor krijgt ? Ik mag er toch niet vanuit gaan dat je dan ca 1300 euro bij moet betalen voor een D80 icm Tamron 18-50.

gr,

Patrick

George Fennes
Clublid
Clublid

D40(x) perikelen

Bericht door George Fennes » vr okt 05 2007 8:52 am

Hallo Patrick,

Inruilen vergeet het maar, op het moment dat jij met je camera de winkel uitloopt en 10 foto's gemaakt heb, de volgende dag terug gaat om in te ruilen heb je al 30% ingeleverd en misschien zelfs nog meer.

Maar op Marktplaats kan je goed handelen, daar zag ik een D40x met 18-55mm objectief voor 690 euro van eigenaar verwisselen.

Het 18-135mm objectief is iets duurder en nog meer gewild, dus dat moet zeker lukken.

Ga aan de veilige kant zitten en vang voor de D40x met 18-135mm ongeveer 650 euro.

Nieuwe body D80 rond de 800 euro gebruikt 650 euro doe daar de Tamron 17-50mm 2.8 bij voor 380 euro.

Dan heb je met een hele nieuwe set voor 1180 euro.
Trek daar die 650 euro van af, dan hoef je 530 euro bij te betalen.

Koop je een gebruikte D80, dan hoef je slechts 380 euro bij te betalen.

Hier blijkt maar weer uit dat als je tevreden ben met de 18-55mm en de 55-200mm objectief je relatief goedkoop uit ben met de D40(x).
Kan je hele mooie plaatjes mee maken.

Maar ga je de grenzen verleggen en wil je meer en lichtsterkere objectieven, koop dan a.u.b. geen D40(x), maar ga dan voor D50/D70s/D80 daar zal je op den duur veel meer plezier aan beleven en minder geld aan kwijt zijn.

Dit bovenstaande is absoluut niet denigrerend bedoeld betreffende de D40(x) het is een dijk van een camera en er kunnen perfecte plaatjes mee gemaakt worden, maar heeft zo zijn beperkingen en kan je daar mee leven o.k.
Maar weet je van te voren dat je er niet mee kan leven, koop dan a.u.b. een andere body.

George Fennes
Clublid
Clublid

Sigma

Bericht door George Fennes » vr okt 05 2007 9:00 am

Hoi Micha,

Om nog even terug te komen op jouw link naar de Sigma 17-70mm 2.8-4.5
Deze Sigma is een heel fijn objectief en is behoorlijk scherp.

Doch de lichtsterkte van 2.8 haalt hij op 17mm (dus groothoek)

Ga je een beetje inzoomen, loopt dit objectief al snel naar de lichtsterkte van 4.5

Ik heb dit objectief thuis op de plank staan en ga hem verkopen, heb hem vervangen voor de Tamron 17-50mm 2.8

Maar ook dit objectief heeft geen scherpstel motor dus op de D40x handmatig scherpstellen.

Nu komt Sigma wel met een scherpstel motor in dit objectief, maar is dan weer duurder.

George Fennes
Clublid
Clublid

bezint eer ge begint

Bericht door George Fennes » vr okt 05 2007 9:07 am

Wat mij wel opvalt is:

Ik heb onlangs 4 Nikon D70s body's verkocht die tussen de 1 en 2 jaar oud waren.

3 van de 4 nieuwe eigenaren van mijn D70s body's hadden een D40(x) en hebben deze D40(x) van de hand gedaan mede omdat er een te beperkte mogelijkheid aan glasservice is voor een betaalbare prijs.

Niet vanwege de kwaliteit van de plaatjes, maar te weinig lichtsterke objectieven voor redelijke prijs, als je tenminste de AF wil blijven gebruiken.

Dat zou toch tot nadenken moeten stemmen :wink:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr okt 05 2007 9:13 am

Ik vind de opmerking: Ik houd niet zo van flitsen een beetje een aanname die je doet op basis van wat ? Op basis van ervaring met Nikon apparatuur is het in ieder geval niet als ik de rest van je startpost zo doorlees.

Mij lijkt een SB600 de beste investering die je op dit moment kunt doen. Blijkt het toch niet echt een succes tussen jou en de D40X kun je altijd nog een ander body aanschaffen de SB600 werkt op alle andere camera's. en maakt je set in een keer zo veel veelzijdiger.

Flitsen is een techniek die je moet leren inzetten en waarvan je ook moet leren wanneer je die in kan zetten. Kom dan niet als beginner met een cliché opmerking als: ik houd niet zo van flitsen.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

palone

Bericht door palone » vr okt 05 2007 9:38 am

George,

Klopt, op dit moment is er een beperkte mogelijkheid aan glasservice voor een betaalbare prijs voor de D40X. Ikzelf heb vorige week de 18-70 gekocht icm de SB600 en ben er zeer tevreden mee. Ik denk wel dat als straks Sigma en Tamron ook objectieven gaan leveren met motor, dat de prijs voor de D40X objectieven nog wel zal gaan dalen.

gr,

Patrick

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”