Nikon 1 vs D90

Discussies over fotografie met 1 serie.
joost

Nikon 1 vs D90

Bericht door joost » vr okt 18 2013 7:50 am

Beste forumleden,

Ik hecht veel waarde aan goede foto's.
In mooie steden, mooie landschappen en mooie momenten leg ik graag herinneringen vast (bijv vakanties).
Twee jaar geleden heb ik een Nikon D90 met 18-105mm standaard lens gekocht. Hier heb ik tot op de dag
van vandaag plezier van, want hij schiet ontzettend mooie plaatjes.

Ik ben student en kom er steeds meer achter dat ik van reizen houd. Vaak is dit een korte citytrip in mooie
steden binnen Europa. Mijn grote droom na mijn studie is het maken van een wereldreis die ik zeer waarschijnlijk
(Begin 2015) zal gaan verwezenlijken. Ik merk dat de D90 (ondanks zijn kwaliteit) steeds minder meegenomen wordt en dat mijn iPhone 5 (met een veel lagere kwaliteit) steeds belangrijker wordt. Deze is namelijk klein en makkelijk mee te nemen.

Ik zit te denken om mijn D90 in te ruilen voor een Nikon 1. De nieuwe(AW1) is ook nog eens stof en water bestendig wat helemaal goed uitkomt voor het reizen. Daarnaast bewerk ik mijn raw foto's altijd na in cs5 wat mij ook prima bevalt en ook met deze nikon 1 mogelijk is.

Mijn vraag is: ga ik spijt krijgen van deze keuze? Ga ik er op achteruit als ik een D90 gewend ben? Zo nee; welke lensen zijn aan te bevelen? Passen Nikkor Dslr lensen er ook op? Kan ik er goed mee filmen (in verhouding met bijvoorbeeld een GoPro)? Zijn er alternatieven voor een kleine camera die tegen een stootje kan maar toch de goede kwaliteit waarborgd?

Hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid geven, ik vind het een lastige keuze.
Alvast bedankt!

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 1 vs D90

Bericht door R3MCO » vr okt 18 2013 9:00 am

Ik ken de AW1 niet maar ik heb een V1 gehad en hier heb ik (al vind ik het zelf) prachtige foto's mee gemaakt (op mijn flickr account staan nog wel wat voorbeelden)
Je hebt zeker gelijk dat zo'n compactere camera een prima reisgenoot is. Voor de V1 had ik de 10-30 en 30-110 lens, dit zijn lenzen met een kleinere vatting als de DX formaten. Deze kun je er dus niet op gebruiken.
Ik weet niet precies wat jij verstaat onder 'achteruitgang' maar als je het niet erg vind om iets meer te moeten wroeten in menu's voor je instellingen dan lijkt mij de overstap geen probleem.
Er zijn nu meer lenzen te verkrijgen voor de Nikon 1 serie waaronder ook een bv 6,5mm en diverse lichtsterke lenzen.
Als je echt klein wil gaan dan lijkt mij een GoPro DE keuze maar dan ga je er denk ik wel op achteruit...

Succes met je keuze
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr okt 18 2013 9:01 am

zelf geen ervaring met de Nikon 1, maar er is wel een adapter te koop (de FT1 volgens mij) waardoor je DSLR lenzen kan gebruiken op de nikon1.
Groetjes,
Jaap

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » vr okt 18 2013 9:04 am

JvdKooij schreef:zelf geen ervaring met de Nikon 1, maar er is wel een adapter te koop (de FT1 volgens mij) waardoor je DSLR lenzen kan gebruiken op de nikon1.
Sorry, dit was ik even vergeten te vermelden. Let er wel op dat de adapter nog wel aardig wat kost...
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 18 2013 9:05 am

joost schreef:Ik hecht veel waarde aan goede foto's.
De keuze is dan heel gemakkelijk: de grootste sensor wint.

http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon%20dat ... ra%27s.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » vr okt 18 2013 9:19 am

Hans Braakhuis schreef:
De keuze is dan heel gemakkelijk: de grootste sensor wint.
Uiteraard is dit voor het beste resultaat de juiste beredenering maar er word vermeld door TS dat er nu ook vaak met een IPhone gefotografeerd wordt dus dit lijkt me erg kort door de bocht(?).

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr okt 18 2013 9:22 am

Tja, je kan een prachtige camera hebben, maar als die altijd thuis ligt heb je er ook weinig aan.

Kijk ook eens naar de Fuji X20.
Lekker kleine camera, RAW ondersteuning, leuk zoom bereik, en geen gedoe met lenzen wisselen, een veel betere resultaten dan je Iphone

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 18 2013 10:16 am

Eigenlijk vind ik het geen vergelijk. De 1 serie is heel handig, maar de sensor is dusdanig veel kleiner...

Ik zou eerder naar iets als een micro 4/3 camera kijken. Of iets met een APS-C sensor erin. Als je een volwaardige vervanging zoekt. Als aanvulling voldoet de 1 serie wel als je echt iets heel compacts met wisselbare objectiefjes zoekt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » vr okt 18 2013 12:13 pm

Op welke stand fotografeer je het meeste op de D90 Joost?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

joost

Bericht door joost » vr okt 18 2013 3:31 pm

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wel wat mee.
Ik ga er op achter uit, maar uiteraard niet als ik kijk naar mijn iphone. Dit dacht ik al.

@Tien, ik fotografeer het meest op de A stand (waarbij ik met het diafragma bezig ben en de sluitertijd zich automatisch aanpast). Daarnaast gebruik ik uit gemakzucht ook wel de Auto stand (een paar snelle vakantiefoto's bijv.).

Ik snap trouwens dat deze modellen moeilijk met elkaar te vergelijken zijn.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » vr okt 18 2013 9:56 pm

Ik zit nog eens te lezen over die AW1 maar ik wist dus niet dat hij ook water en weerbestendig is. Dan is dit DE camera voor op reis is (Kan overal mee, is klein en licht).
Het is alleen wel een stuk simpeler als je D90 maar misschien vind je dat niet erg...

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr okt 18 2013 10:54 pm

joost schreef: Ga ik er op achteruit als ik een D90 gewend ben?
Ik heb even de sensoren van de D70 de D90 en de Nikon 1 V2 vergeleken.
Wat dynamic range en gevoeligheid liggen de D70 en de Nikon 1 V2 aardig bij elkaar in de buurt.
De D90 is een aardige verbetering op de D70 wat beiden betreft.

Met andere woorden de Nikon 1 V2 is evengoed als een DSLR van nogal wat jaren geleden.
Verder heb je met de Nikon 1 V2 een kleinere sensor, dus meer scherptediepte, een mooie onscherpe achtergrond wordt dan een stuk lastiger of is niet meer mogelijk.

Een camera die je bij je hebt is natuurlijk beter dan een camera die thuis ligt.
En met een Nikon 1 V2 heb je dezelfde kwaliteit als een DSLR van een paar jaar geleden.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » za okt 19 2013 9:08 am

joost schreef:
@Tien, ik fotografeer het meest op de A stand (waarbij ik met het diafragma bezig ben en de sluitertijd zich automatisch aanpast). Daarnaast gebruik ik uit gemakzucht ook wel de Auto stand (een paar snelle vakantiefoto's bijv.).
dan zou ik lekker voor de kleine gaan. Misschien heb ik het mis, maar ik begreep dat deze ook nog sneller is (bijv. aantal foto's per seconden)
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Olliepippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Olliepippie » za okt 19 2013 9:22 am

Als je er niet op achteruit wil gaan moet je eens kijken naar de Fuji X serie. De Pro1, XE-1, A1 en M1 hebben allen een 16 Mp APSC sensor en de verwisselbare lenzen van Fuji schijnen ook erg goed te zijn. Prijs is daarentegen wel stevig... Zit er zelf ook al een tijdje naar te loeren!
Groet,

Michel.

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » za okt 19 2013 10:20 am

Hallo,
ik heb beide kamera's gebruikt deze vakantie. Natuurlijk heeft de ene een grotere sensor dan de ander. Maar het gaat uiteindelijk om de foto. En als ik de foto's van de 1J1 plus 10-30 mm vergelijk met die van de D90 plus 24-120 mm, dan kan ik maar een conclusie trekken: als ik ze niet groter dan op mijn laptop bekijk zie geen verschil.

Daarom heb ik onlangs nog een 1J1 (met 10 mm) aangeschaft en ben van plan ook nog een 18,5 mm aan te schaffen voor mijn andere 1J1, want als reiskamera's vind ik ze geweldig. De D90 blijft thuis. John.

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”