SB-24 i.c.m. D3100
SB-24 i.c.m. D3100
Dag allemaal,
Korte introductie omdat ik hier nieuw ben. Sinds 1,5 jaar trotse eigenaar van een D3100. Hoofdzakelijk gebruik ik deze voor m'n werk (architect).
Veelal foto's van de buitenkant van gebouwen maar recentelijk leg ik iets meer de focus op interieurfoto's.
Nu heb ik een SB-24 flitser over kunnen nemen, en na wat research op internet gedacht dat deze wel compatibel zou zijn met m'n camera.
https://support.nikonusa.com/app/answer ... patibility" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik krijg het echter niet voor elkaar goede foto's met de flitser te maken. Ze zijn allen zwaar overbelicht.
Kan iemand mij wat tips geven?
Alvast bedankt,
Kouzy
Korte introductie omdat ik hier nieuw ben. Sinds 1,5 jaar trotse eigenaar van een D3100. Hoofdzakelijk gebruik ik deze voor m'n werk (architect).
Veelal foto's van de buitenkant van gebouwen maar recentelijk leg ik iets meer de focus op interieurfoto's.
Nu heb ik een SB-24 flitser over kunnen nemen, en na wat research op internet gedacht dat deze wel compatibel zou zijn met m'n camera.
https://support.nikonusa.com/app/answer ... patibility" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik krijg het echter niet voor elkaar goede foto's met de flitser te maken. Ze zijn allen zwaar overbelicht.
Kan iemand mij wat tips geven?
Alvast bedankt,
Kouzy
- ROLANDPHOTO
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: SB-24 i.c.m. D3100
Dat is geen i ttl flitser,de fltser op m zetten en zelf het vermogen instellen is mogelijk,maar niet autmatisch.
CLUBLID>
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste K,
Welkom.
Kijk eens op pg. 174 van het kamera-handboek, daar staat wat een D3100 kan icm. een SB-24.
Groeten, Gijs
Welkom.
Kijk eens op pg. 174 van het kamera-handboek, daar staat wat een D3100 kan icm. een SB-24.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo okt 16 2013 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Deze flitser de SB 24 is zowat 20 jaar oud.
Die zal zeker TTL werken op een Nikon F90 en F90X.
Die zal zeker TTL werken op een Nikon F90 en F90X.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb een sb24 op mijn D50 gebruikt.
Dat werkt alleen als je de flits het werk laat doen.
Dus toestel op A en de instellingen voor diafragma overnemen.
De D50 merkt de flitser wel op en past de sluitertjid daar op aan, het symbool van de flits licht ook normaal op.
Dan doet de sb24 de lichtmeting en zorgt voor voldoende licht.
Het mee zoomen van de flits met de lens werkt niet.
Ik vermoed dat dit bij de D3100 ook zo gaat.
Met de D7000 werkt het nog moeizamer, het toestel ziet de flitser helemaal niet (het flits symbool gaat niet aan)
Maar die heb ik nog zo kort, dat ik dat nog niet verder getest heb.
Nu ik in een aanbieding een Metz gekocht heb, is dat niet meer nodig.
Die wordt wel volledig ondersteund door de D7000.
Dat werkt alleen als je de flits het werk laat doen.
Dus toestel op A en de instellingen voor diafragma overnemen.
De D50 merkt de flitser wel op en past de sluitertjid daar op aan, het symbool van de flits licht ook normaal op.
Dan doet de sb24 de lichtmeting en zorgt voor voldoende licht.
Het mee zoomen van de flits met de lens werkt niet.
Ik vermoed dat dit bij de D3100 ook zo gaat.
Met de D7000 werkt het nog moeizamer, het toestel ziet de flitser helemaal niet (het flits symbool gaat niet aan)
Maar die heb ik nog zo kort, dat ik dat nog niet verder getest heb.
Nu ik in een aanbieding een Metz gekocht heb, is dat niet meer nodig.
Die wordt wel volledig ondersteund door de D7000.
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX
Dank voor de reacties,
Ik heb e.e.a. uitgeplozen, maar 't lukt me nog steeds niet om een goede foto met dat ding te maken.
Telkens veel te veel licht.
Misschien moet ik toch maar kijken naar een flitser die wel moeiteloos met m'n camera werkt.
Ik heb e.e.a. uitgeplozen, maar 't lukt me nog steeds niet om een goede foto met dat ding te maken.
Telkens veel te veel licht.
Misschien moet ik toch maar kijken naar een flitser die wel moeiteloos met m'n camera werkt.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wordt de flitser wel herkend, gaat het bliksemteken branden?
Nog een ander ding dat het kan zijn is de iso instelling.
Die kan je op de sb24 ook instellen, en moet natuurlijk ook overeenkomen met het toestel.
Als het toestel op auto iso staat, zal die als de flitser niet herkend word, de iso waarde erg hoog zetten.
Of als de flitser op een lage iso staat, te veel licht geven
Nog een ander ding dat het kan zijn is de iso instelling.
Die kan je op de sb24 ook instellen, en moet natuurlijk ook overeenkomen met het toestel.
Als het toestel op auto iso staat, zal die als de flitser niet herkend word, de iso waarde erg hoog zetten.
Of als de flitser op een lage iso staat, te veel licht geven
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX
- DannySan
- Clublid
Flitsen met de D3100 wil prima, 1e vraag is: wordt de flitser inderdaad herkent?
Zo ja, dan is er geen probleem.
Bedenk wel dat het toevoegen van een flitser een 'extra set variabelen' aan je belichtings-driehoek toevoegd.
Het kán zijn dat deze flitser in combi met de D3100 geen iTTL ondersteund, dat is - op zich - geen probleem hoor.
Lekker handmatig met de flitser gaan werken, maar ook bedenken dat een 'externe flitser' (t.o.v. van de opklapflitser) helemaal NIETS toevoegd aan het beter flitsen, als je hem gewoon 'BAM' recht vooruit in iemands 'toet' laat flitsen...
Flitsen is een redelijk gerichte bak extra licht; en mocht je buiten portretten maken dan kun je wellicht (met wat gas terug op de flitser) prima uit de voeten.
Maar - bijvoorbeeld - binnen dan moet je toch denken aan light-modifiers (softbox oid) of indirect flitsen.
Dan maak je het licht 'zachter' en zal het het resultaat gaan brengen waar je naar zoekt.
Onderstaand een foto gemaakt met mijn D3100 binnen in de woonkamer in redelijke schemer; met een Yongnuo YN-468II opzetflitser.
De flits heb ik hier naar links gericht (op de muur) en dat kaatst terug naar mijn dochter met een heerlijk zachte 'schijn'.

Ik heb voor deze foto ook gebruikt gemaakt van "The Black Foamy Thing", waarvan ik de werkwijze(s) vooral van de fotograaf Neil van Niekerk meeneem.
Hij is een 'goeroe' (voor mij dan) in het werken met on- en off-camera flash en indirect flash.
Zie ook zijn blog > klik of dit youtube-filmpje waarin hij zelf The BFT uitlegt > klik
Dit stukje foam zorgt dat er géén direct licht vanuit de flits op het onderwerp valt, en je dus niet dat harde licht krijgt.
Hoop dat dit wat duidelijker is, anders horen we het vast!
Groet Danny
Zo ja, dan is er geen probleem.
Bedenk wel dat het toevoegen van een flitser een 'extra set variabelen' aan je belichtings-driehoek toevoegd.
Het kán zijn dat deze flitser in combi met de D3100 geen iTTL ondersteund, dat is - op zich - geen probleem hoor.
Lekker handmatig met de flitser gaan werken, maar ook bedenken dat een 'externe flitser' (t.o.v. van de opklapflitser) helemaal NIETS toevoegd aan het beter flitsen, als je hem gewoon 'BAM' recht vooruit in iemands 'toet' laat flitsen...
Flitsen is een redelijk gerichte bak extra licht; en mocht je buiten portretten maken dan kun je wellicht (met wat gas terug op de flitser) prima uit de voeten.
Maar - bijvoorbeeld - binnen dan moet je toch denken aan light-modifiers (softbox oid) of indirect flitsen.
Dan maak je het licht 'zachter' en zal het het resultaat gaan brengen waar je naar zoekt.
Onderstaand een foto gemaakt met mijn D3100 binnen in de woonkamer in redelijke schemer; met een Yongnuo YN-468II opzetflitser.
De flits heb ik hier naar links gericht (op de muur) en dat kaatst terug naar mijn dochter met een heerlijk zachte 'schijn'.

Ik heb voor deze foto ook gebruikt gemaakt van "The Black Foamy Thing", waarvan ik de werkwijze(s) vooral van de fotograaf Neil van Niekerk meeneem.
Hij is een 'goeroe' (voor mij dan) in het werken met on- en off-camera flash en indirect flash.
Zie ook zijn blog > klik of dit youtube-filmpje waarin hij zelf The BFT uitlegt > klik
Dit stukje foam zorgt dat er géén direct licht vanuit de flits op het onderwerp valt, en je dus niet dat harde licht krijgt.
Hoop dat dit wat duidelijker is, anders horen we het vast!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik weet heel zeker dat die dat niet heeft.Het kán zijn dat deze flitser in combi met de D3100 geen iTTL ondersteund
Daar is de flitser te oud voor.
- DannySan
- Clublid
@jwbokx: zou heel goed kunnen, maar ik ben eerlijk dat ik die flitser verder niet ken.
Maar handmatig flitsen kan net zo goed, alleen bij snel wisselende omstandigheden is iTTL prettiger (bijvoorbeeld op een receptie o.i.d.)
Maar handmatig flitsen kan net zo goed, alleen bij snel wisselende omstandigheden is iTTL prettiger (bijvoorbeeld op een receptie o.i.d.)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
@DannySan,DannySan schreef:@jwbokx: zou heel goed kunnen, maar ik ben eerlijk dat ik die flitser verder niet ken.
De SB24 flitser is zekers 20 jaar oud.
Ja, ik heb hem toen gekocht bij de aanschaf van mijn Nikon F90X, wat toen de top body was voor de Amateurfotograaf.
- Fotomarius
- Forumlid
Beste Kouzy, mogelijk heb je er ook een gebruiksaanwijzing bij gekregen…
En zo niet kijk eens op google…
Lees dat eens, op je gemak door…
Er zijn instelkeuzen van A, M, Stoboflits, DDL-TTL mogelijk…
‘K gebruikte hem op de analoge F801s en op mijn F5 en zo voort en niet op mijn digitale camera’s…
Kijk eens hier... http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... lash/SB24/" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo niet kijk eens op google…
Lees dat eens, op je gemak door…
Er zijn instelkeuzen van A, M, Stoboflits, DDL-TTL mogelijk…
‘K gebruikte hem op de analoge F801s en op mijn F5 en zo voort en niet op mijn digitale camera’s…
Kijk eens hier... http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... lash/SB24/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met groet, Marius...
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Antwoord was eigenlijk al gegeven door Gijs (raadpleeg de bruksanvisning), maar bij dezen dus nogmaals: gebruiksaanwijzing D3100 zegt op blaz.174 dat een SB24 alleen in A of M kan worden gebruikt, stroboscoop kan flitsen (logisch, zit op de flitser zelf) en dat ie tweede gordijn ondersteunt. Oftewel GEEN TTL. Gewoon lekker ouderwets nadenken over je flitslicht want de flitser doet NIET aan samenwerking met de camera.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Beste Kouzy,
Als het niet lukt en je woont in de buurt van Pijnacker, kom eens langs.
Dan laat ik het wel zien.
Is wellicht duidelijker dan de handleiding.
Als het niet lukt en je woont in de buurt van Pijnacker, kom eens langs.
Dan laat ik het wel zien.
Is wellicht duidelijker dan de handleiding.