D5300
- Geert Huizing
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D5300
Ik ben trouwens heel benieuwd hoe snel de D5300 dan een gpsfix heeft, ik heb nog een compactcamera met ingebouwde gps, het duurt toch al gauw 45 sec. voordat de camera weet waar hij is. Ik gebruik de gps dan ook niet om deze reden.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mijn ervaringen met GPS.Geert Huizing schreef:Ik ben trouwens heel benieuwd hoe snel de D5300 dan een gpsfix heeft, ik heb nog een compactcamera met ingebouwde gps, het duurt toch al gauw 45 sec. voordat de camera weet waar hij is. Ik gebruik de gps dan ook niet om deze reden.
Een Garmin handmodel, groot maar over het algemeen een goede fix.
Een Gisteq 'sleutel'hanger, goede en snelle fix, achteraf synchroniseren, slechte batterijsluiting. Betere ontvangst dan de Garmin, maar minder nauwkeurige positionering.
Een compact met ingebouwde GPS, meer batterijverbruik, zeer slechte fix indien ik de camera aan een riem draag.
Bij de compact camera duurt het heel lang voordat de camera een fix heeft, verder is de camera slecht in het vasthouden van de fix. Het batterijverbruik is meer, maar dat hebben ze redelijk in de hand weten te houden.
Mijn verwachtings niveau voor de GPS was voor deze camera te hoog. Verder heeft diezelfde camera een aantal verwachtingen flink overtroffen.
Zou ik een Nikon met een ingebouwde GPS kopen dan zou mijn hoop hoog zijn maar mijn verwachtingen zouden getemperd zijn (wat betreft de GPS). Voor mij misschien de D7200 of de D7300

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Super de GPS en WiFi toevoeging. Nu inderdaad alleen nog op de andere modellen.Gertjan1988 schreef:Werd tijd dat ze gps en wifi gingen inbouwen dus ben heel blij hiermee.... nu afwachten op andere modellen die gaan komen met deze mogelijkheden.
Al kan er vast nog veel verbeterd worden aan de wifi mogelijkheden.
D7200 met GPS en WiFi dan koop ik een nieuwe camera ^^
Nikon D90, Nikkor AF-S 16-85 f/3.5-5.6G ED VR DX, Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 50mm f1.8G, Nikkor AF-S 35mm f1.8G, SB-600
Ik heb de D5300 even in de handen gehad bij de Saturn. Een heel ander soort camera, zeker als je de D5000 hebt. De vorm is anders, daarbij had ik zo'n body met een chique kleur.
Jammer dat er geen Nikon camera is met kantelraam hoger in het budget.

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
De D5300 is marginaal kleiner dan de D5000 en iets lichter, maar heeft inderdaad een duidelijk andere vorm, wordt hier mooi vergeleken:
http://camerasize.com/compare/#214,490
En een draaibaar LCD scherm op de D7200 zou mooi zijn, maar gaat niet gebeuren denk ik.
En een draaibaar LCD scherm op de D7200 zou mooi zijn, maar gaat niet gebeuren denk ik.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Daarom ga ik ook niet meer heel lang wachten, het is nu alleen nog de 'beredeneerde beslissing' of 'gevoelsbeslissing' :mrgreen:ArendV schreef:Als je lang genoeg wacht Danny kun je de perfecte Nikon DSLR kopen........
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De ingesloten gps is handig, soms weet ik niet meer waar ik iets gemaakt heb. De prijs vind ik wat hoog.
Heb zelf een D5100, sinds een jaar of anderhalf en die kostte met kitlens nog geen €500,- Wat ik daar vooral mis is een knopje waarmee je direct de iso kan instellen. Ja, je kan de Fn toets daarvoor gebruiken, maar die heb ik al op ontspanmethode. Die grote ronde draaiknop is toch eigenlijk een erfenis uit het analoge tijdperk, die voorkeurs instelling zou ik liever via de menus doen (hij staat toch altijd op M).
Het liefst zou ik gewoon 3 draaiknoppen hebben, één voor het diafragma, één voor de sluitertijd en één voor de iso... ...e basta. Eentje onder de duim, eentje onder de vinger en eentje onder de lens waar je je toestel met je andere hand beet pakt. Nu alles electronisch is, vraag ik me af waarom dat niet gemaakt wordt. Ook vraag ik me af waarom de scherpte diepte niet meer wordt aangegeven op de lenzen, en als dat dan niet wordt aangegeven op de lenzen, waarom dan niet op het beeldscherm, dit is makkelijk te berekenen (het mooiste zou zijn om de software zelf te tweaken zodat de scherptediepte op het schempje komt te staan
Hoe moet je anders hyperfocaal scherpstellen?).
Maar goed, ik ga wel heel erg off-topic nu, dit is koffie praat. Ik blijf voorlopig bij mijn D5100, gps,wifi en wat meer pixels is niet genoeg voor een overstap naar mijn idee.
Heb zelf een D5100, sinds een jaar of anderhalf en die kostte met kitlens nog geen €500,- Wat ik daar vooral mis is een knopje waarmee je direct de iso kan instellen. Ja, je kan de Fn toets daarvoor gebruiken, maar die heb ik al op ontspanmethode. Die grote ronde draaiknop is toch eigenlijk een erfenis uit het analoge tijdperk, die voorkeurs instelling zou ik liever via de menus doen (hij staat toch altijd op M).
Het liefst zou ik gewoon 3 draaiknoppen hebben, één voor het diafragma, één voor de sluitertijd en één voor de iso... ...e basta. Eentje onder de duim, eentje onder de vinger en eentje onder de lens waar je je toestel met je andere hand beet pakt. Nu alles electronisch is, vraag ik me af waarom dat niet gemaakt wordt. Ook vraag ik me af waarom de scherpte diepte niet meer wordt aangegeven op de lenzen, en als dat dan niet wordt aangegeven op de lenzen, waarom dan niet op het beeldscherm, dit is makkelijk te berekenen (het mooiste zou zijn om de software zelf te tweaken zodat de scherptediepte op het schempje komt te staan

Maar goed, ik ga wel heel erg off-topic nu, dit is koffie praat. Ik blijf voorlopig bij mijn D5100, gps,wifi en wat meer pixels is niet genoeg voor een overstap naar mijn idee.
Als het niet echt hoeft.
Ja, met name de handgreep viel me op van de D5300, veel spitser. Een D7200 lijkt me wel wat met kantelraam, een beest van een camera in je hand, die D7100.ArendV schreef:De D5300 is marginaal kleiner dan de D5000 en iets lichter, maar heeft inderdaad een duidelijk andere vorm, wordt hier mooi vergeleken:
Ja, dat is wel jammer dat dat niet meer op lenzen staat de scherptediepte. Tja naast die knoppen en voor mij de 4 instellingen, inclusief automatic, dat blijft toch wel handig, heb je niet meer nodig.Rik Rollinga schreef:Heb zelf een D5100, sinds een jaar of anderhalf en die kostte met kitlens nog geen €500,- Wat ik daar vooral mis is een knopje waarmee je direct de iso kan instellen. Ja, je kan de Fn toets daarvoor gebruiken, maar die heb ik al op ontspanmethode. Die grote ronde draaiknop is toch eigenlijk een erfenis uit het analoge tijdperk, die voorkeurs instelling zou ik liever via de menus doen (hij staat toch altijd op M).
Het liefst zou ik gewoon 3 draaiknoppen hebben, één voor het diafragma, één voor de sluitertijd en één voor de iso. [...] Ook vraag ik me af waarom de scherpte diepte niet meer wordt aangegeven op de lenzen, en als dat dan niet wordt aangegeven op de lenzen, waarom dan niet op het beeldscherm, dit is makkelijk te berekenen (het mooiste zou zijn om de software zelf te tweaken zodat de scherptediepte op het schermpje komt te staan