Macro tussenringen (extension tubes)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
royke_115

Macro tussenringen (extension tubes)

Bericht door royke_115 » za okt 19 2013 11:37 am

Ik heb pas geleden voor het eerst een DSLR gekocht: een Nikon D3200 met een AF-S Nikkor 18-105,

Om eens uit te proberen of macro-fotografie iets voor mij is, heb ik een (heel goedkoop) setje tussenringen gekocht
(http://www.ebay.com/itm/280910911771?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;)

Maar ik krijg het geheel helaas niet werkend..
Ik dacht dat het eraan zou liggen dat de tussenringen geen signalen door kunnen geven naar het objectief, dus heb Vibration Reduction uitgezet en Manual Focus ingeschakeld op het objectief. Maar zoals op onderstaande foto te zien is, is het beeld erg donker en onscherp via liveview (ook al is de ruimte goed verlicht en heb ik handmatig scherp proberen te stellen).
Afbeelding

Op de tweede foto is te zien dat de diafragma-waarde niet kan veranderen, dus moet ik een hele lange sluitertijd gebruiken.
Afbeelding

Dit resulteert in een foto die niet meer zo donker is, maar de foto is wel totaal onscherp.
Afbeelding

Ik ben echt nog een leek op het gebied van fotografie en macro-fotografie, dus wat gaat er verkeerd?!?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Macro tussenringen (extension tubes)

Bericht door Léon Obers » za okt 19 2013 12:01 pm

Afhankelijk wat voor lens je gebruikt, kun je met dat setje niet goed of wel goed aan de gang.
Als je een lensje van het G-type hebt (de G van geen eigen diafragmaring) zoals je AF-S Nikkor 18-105 lensje wat je bij je camera hebt gekocht, is het diafragma volledig gesloten als je dat op die tussenringen zet. Is dan ook niet verder te bedienen.

Met een "omkeerring" zou je het lensje misschien nog omgedraaid kunnen gebruiken, en dan met elastiekjes of kartonnetjes het heveltje van het diafragma achter bij de bajonet van de lens op een bepaalde stand kunnen zetten dat het diafragma "ergens" halverwege is gesloten. Maar daar is de frontlens van je objectief te groot voor, met een standaard omkeerring. Dat past niet. Moet je weer andere verloopringen gebruiken. Het blijft behelpen.

Je kunt het beste dan ook van die oplossing afzien en beter een (oud) manueel lensje gebruiken met een eigen diafragmaring. Via een verloopring zou dat zelfs een erg goedkoop vergrotingslensje kunnen zijn wat uit een donkere kamer afkomstig is vanuit het analoge tijdperk.

Doe een zoekactie hier op het forum, en komt legio draadjes tegen met betrekking tot dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za okt 19 2013 12:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za okt 19 2013 12:03 pm

Beste Royke,
Welkom.
Tussenringen zijn er in soorten en maten.
De voors en tegens zijn op dit forum al vaker behandeld (zoekfunctie bovenin het scherm).
Ik vermoed dat jouw verschijnsel is dat de tussenringen niet de informatie doorgeven die jouw lens/kamera combinatie nodig heeft.
Ringen die dat wel doen kosten vaak ruim E100 per set.
Groetnen, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za okt 19 2013 1:25 pm

Zo als hier boven al aan gehaald je zal eerst een lens met diafragma ring op de kop moeten tikken en daar mee aan de slag gaan.
En ga niet meteen alle drie de ringen er tussen zetten.
Je krijgt met deze ringen geheel geen info door dus alles zal handmatig moeten ook scherpstellen [ groene bolletje of matglas] het enige wat je kan is bij regelen met je histogram en de ev waarde.

INFO
Genoeg te vinden hier vast een.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=30435" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 05#p665205" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=48864" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk eens bij deze Macro/micro objectieven
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=29" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: troost

Bericht door gijs sandberg » za okt 19 2013 2:23 pm

Royke

Een woord van troost
-Hordes zijn in dit soort advertenties gestonken (lees het maar na, er staat niets over de toepasbare lenzen)
Zoals Bert al aangeeft zijn niet alle lenzen toe te passen,
Nikon vermeldt het in het engelstalige kamera handboek als volgt
"Non-CPU lenses may only be used when the camera is in mode M. Selecting another mode disables the shutter release. Aperture must be adjusted manually via the lens aperture ring"
(en vele moderne lenzen hebben ide niet, zie onder)...

Als de NCN een tientje per geval zou krijgen: :)
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo okt 20 2013 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

oud0001

Bericht door oud0001 » zo okt 20 2013 12:03 am

Je zit er volgens mij ook n0g veel te ver van af, zeker met alle 3 de ringen er tussen.
Het setje wat jij hebt heeft geen AF mogelijkheden. Er zitten geen contacten in, als ik de ebay foto mag geloven.
Dat is geen enkel probleem. Als je macro doet met tussenringenj verkort je de afstand tussen object en frontlens.
Waar je normaal niet meer kunt scherpstellen kan het nu wel maar verder weg kun je dan niet meer scherp stellen.
Schuif je camera eens naar voren. Dan wordt het op een gegeven moment wel scherp.

idd als je een G objectief gebruikt kun je geen diafragma instellen.
Daarvoor heb je dan een objectief nodig met een diafragma ring. Een Ais Ai of later.
Scherpstellen doe je bij macro ook bijna niet met de scherpstelring maar door je camera en objectief in zijn geheel naar voren en naar achteren te bewegen.

Probeer het maar eens uit. :wink:

De goedkoopste oplossing is een 50mm El Nikkor voor 30 euro en een adapterring op je tussenringen schroeven en alles met de hand.

Verder wil ik je adviseren je goed in te lezen. Er zijn vele mogelijkheden als het om macrofotografie gaat.
Je moet er best wel het een en ander voor weten wil het lukken en dan nog de vaardigheid ontwikkelen.
Als je er de tijd voor neemt om dat goed te doen is het een hele mooie tak van fotografie.

Dit is een zeer goed begin: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4254,d.bGE

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”