Lastige keus

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Lastige keus

Bericht door remoss » zo okt 20 2013 12:16 am

http://helpx.adobe.com/nl/photoshop-ele ... files.html" onclick="window.open(this.href);return false;
U kunt een Raw-bestand openen in Photoshop Elements
En dat kan al sinds vele versies. Alleen voegen nieuwe versies ondersteuning toe aan RAW bestanden van meer cameramodellen.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » zo okt 20 2013 12:42 am

remoss schreef:http://helpx.adobe.com/nl/photoshop-elements/using/processing-camera-raw-image-files.html
U kunt een Raw-bestand openen in Photoshop Elements
En dat kan al sinds vele versies. Alleen voegen nieuwe versies ondersteuning toe aan RAW bestanden van meer cameramodellen.
Op de aangehaalde site lees ik:
Nadat u het Raw-afbeeldingsbestand hebt verwerkt met de functies in het dialoogvenster Camera Raw, kunt u desgewenst een verwerkt Raw-bestand openen in Photoshop Elements.

Nadruk op Nadat heb ik toegevoegd.
Zoals het daar staat zo lees ik het ook, eerst met Camera Raw het bestand 'converteren' en daarna pas met Elements bewerken. Zelf zie ik Camera Raw als een voorbewerking en niet als 'onderdeel' van Elements. Maar ik begrijp dat andere mensen dit wel als onderdeel van Elements zien, mag ook.

ben
Laatst gewijzigd door ben42 op zo okt 20 2013 12:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 20 2013 12:45 am

Camera RAW wordt gewoon mee geïnstalleerd met PSE. Het is wel de eerste stap als je een RAW bestand opent, maar of het nou erin zit of ernaast staat maakt in principe natuurlijk niets uit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo okt 20 2013 12:46 am

Een raw bestand wordt geopend in in Camera Raw, dat is een apart deel van Photoshop Elements, net zoals bij Photoshop (de grotere broer) en daarna idd doorgestuurd naar de editor in Elements. Dus als zodanig heb je gelijk. Maar ik zie dat graag als een geheel. Het wordt ook als een geheel geïnstalleerd.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » zo okt 20 2013 1:09 am

remoss schreef:Een raw bestand wordt geopend in in Camera Raw, dat is een apart deel van Photoshop Elements, net zoals bij Photoshop (de grotere broer) en daarna idd doorgestuurd naar de editor in Elements. Dus als zodanig heb je gelijk. Maar ik zie dat graag als een geheel. Het wordt ook als een geheel geïnstalleerd.
Tuurlijk hebben jullie gelijk.

Voor mij staat Camera Raw echt los van Elements. Look and Feel is heel anders, binnen Elements kun je een stap terug doen (CTRL-Z), maar niet naarCamera Raw. In Camera Raw zitten een aantal functies die ook al in Elements zitten. Adobe heeft (nog) geen poging gedaan om de functies van Camera Raw binnen Elements te halen met dezelfde look and feel en waarbij de overlappende functies zijn verwijderd.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo okt 20 2013 1:12 am

Tja Ben, 't is net hoe je het ziet. Maar we hebben het in ieder geval over hetzelfde, dus iedereen heeft gelijk :) Ik snap wat je bedoeld!

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”