leuke flitser voor mijn d3100?

Discussies over flitsers
angeliquekataiya

leuke flitser voor mijn d3100?

Bericht door angeliquekataiya » zo okt 20 2013 5:22 pm

Hoi allemaal
ik had een vraagje
ik ben nu langzaam een beetje aan het uitbreiden van mijn Nikon d3100.
ik heb een week geleden een nieuwe lens erbij gekocht na veel lenzen te hebben geprobeerd.
heb ik de lens 18-105 gekocht wat voor mij het meest geschikt leek omdat ik nog geen proff ben :)
maar wat is die schaduw super irritant zeg !! als je met deze lens op 18 mm schiet dan krijg je schaduw onderin de foto.
verder ben ik tevreden met de lens
(beetje jammer van de kromming in rechte lijnen) maar verder vind ik hem top
maar goed ik wil graag een externe flitser gaan gebruiken.
ik maak veel foto's binnen van mijn kleine meid dus flitsen moet wel met donkere ruimtes en bewegingen .

nu zag ik deze staan op internet

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... itser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

is dat wat?
dat is ook wat ik er ong voor uit wilt geven... een tientje meer of minder zou ook niet veel uitmaken.
maar het is een richtlijn.

ik denk zelf wel dat ik het bij nikon zelf wil houden.
als iemand nog ander advies of tips heeft hoor ik dat graag

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: leuke flitser voor mijn d3100?

Bericht door ben42 » zo okt 20 2013 5:48 pm

SB400

Lekker compact,
Goed geintergreerd met de Nikon camera's.
Volgens mij een goede aanvulling bij een D3100.

Bij vreemd merk flitsers is soms de intergratie met de camera wat minder.
Voor Nikon flitsers zou de volgende de SB700 zijn, een stuk duurder, maar daar zitten ook wat mogelijkheden bij die je op een D3100 niet kunt gebruiken.

Ik denk dat de SB400 een zeer goede keuze is bij de D3100.

Wat die schaduwen betref onderin de foto met de ingebouwde flitser, misschien heb je nog niet aan het volgende gedacht:
1. Verwijder de zonnekap. (Zonder zonnekap heb je een kleinere schaduw dan met).
2. Ga iets verder naar achteren van het te fotograferen object. (Dan valt het object misschien niet meer in de schaduw).
3. Zoom iets in dan wordt de schaduw van het 'beeld' 'afgesneden'.

(Is het wel de schaduw van de lens ? Kan ook nog zijn dat je een sluitertijd gebruikt die te kort is en dat daardoor de sluiter een schaduw veroorzaakt. Lijkt mij niet met de D3100 deze zet de sluitertijd dacht ik automatisch op langzaam genoeg).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » zo okt 20 2013 6:03 pm

ben42 schreef:SB400

Lekker compact,
Goed geintergreerd met de Nikon camera's.
Volgens mij een goede aanvulling bij een D3100.

Bij vreemd merk flitsers is soms de intergratie met de camera wat minder.
Voor Nikon flitsers zou de volgende de SB700 zijn, een stuk duurder, maar daar zitten ook wat mogelijkheden bij die je op een D3100 niet kunt gebruiken.

klopt dat had ik al gelezen, ik koop het liever van Nikon dan weet ik zeker dat het gewoon goed zit.

Ik denk dat de SB400 een zeer goede keuze is bij de D3100.

Wat die schaduwen betref onderin de foto met de ingebouwde flitser, misschien heb je nog niet aan het volgende gedacht:
1. Verwijder de zonnekap. (Zonder zonnekap heb je een kleinere schaduw dan met).
2. Ga iets verder naar achteren van het te fotograferen object. (Dan valt het object misschien niet meer in de schaduw).
3. Zoom iets in dan wordt de schaduw van het 'beeld' 'afgesneden'.

(Is het wel de schaduw van de lens ? Kan ook nog zijn dat je een sluitertijd gebruikt die te kort is en dat daardoor de sluiter een schaduw veroorzaakt. Lijkt mij niet met de D3100 deze zet de sluitertijd dacht ik automatisch op langzaam genoeg).

Ben

ja het is 100procent de lens
het is ook een bekend probleem bij deze lens namelijk
de zonnekap zit er niet op ik gebruik hem voor binnen
het maakt niet uit of ik meer naar voren of naar achteren ga staan.. met zoomen is het weg.
het is alleen bij 18 mm fotograferen en als ik de camera een beetje naar beneden hou om een foto te maken voor een onderwerp .
de lens zit dan als het ware een stukje voor de flitser, dit geldt ook als je de camera op zijn zijkant houdt met fotograferen

ik kan er wel een foto van maken en dan plaatsen maar moet ik wel weer even goed denken hoe ik die ook alweer plaats haha.

maar vandaar dus dat ik gewoon een externe flitser wilt gaan gebruiken.. en ook voor iets beter resultaat van mijn foto's
ik zal de flitser voornamelijk voor binnen gaan gebruiken dus ik denk dat de afstand goed genoeg is.

bedankt voor je reactie

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo okt 20 2013 6:12 pm

Overweeg de sb 700
Zou mijn keuze zijn.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo okt 20 2013 6:16 pm

Betreffende de kromme lijnen gebruik je vertekening correctie eens blz 161
Voor de schaduw die je vermeld hoe staat je camera ingesteld als je flitst op 18mm zie blz 170 en wat is je afstand.
Gebruik hem zelf ook maar heb er geen last van met de interne dan.

Ben was me net voor .Iedere externe flits is een goede aan vulling op de interne.
Wat is je budget kijk ook eens naar de mezt flitsers heb er zelf jaren mee gewerkt en nu nog af en toe maar heb er ook de sb900 bij.
sb700 is wel wat duurder
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotohulp.nl/flitssystemen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon.nl/nl_NL/products/cate ... ights.page" onclick="window.open(this.href);return false;?
http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niss ... 554_365684" onclick="window.open(this.href);return false;

edit plaats eens een foto met exif
http://imageshack.us/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

jwbokx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jwbokx » zo okt 20 2013 6:37 pm

Persoonlijk heb ik liever een flitser die kan kantelen, zodat je indirect kan flitsen.
Dat gaat met de sb300 niet....
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo okt 20 2013 6:46 pm

De SB400 zit verder naar voren en hoger dan de interne flitser van een D3100. Hierbij neem ik aan dat schaduwen van een 18-105 niet meer voorkomen. (Behalve bij een echte closeup).

Richtgetal
21 voor iso 100 (met diafragma 5.6 kom je tot ruim 3 meter of krap 4 meter flitsen).
60 voor iso 800 (met een diafragma van 5.6 kom je dan tot ongeveer 10 meter flitsen).

De SB400 kan indirect flitsen, maar dan heb je een wat hogere iso nodig omdat bij indirect flitsen je relatief veel licht op het onderwerp verliest. De SB400 kan alleen naar boven worden gedraaid.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo okt 20 2013 7:52 pm

Net wat Bert zei, kijk ook eens naar de SB700.

Ja, wel wat duurder, maar wel meer mogelijkheden.
Koop er dan later ook een bounce erbij, als die er al niet bij zit.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo okt 20 2013 8:33 pm

Heb bij de sb 900 een bounce er bij maar gebruik hem niet speel meer met de instellingen in de camera en de flits.
Dus denk dat hij er bij zit, maar als je een flits koopt kijk voor al naar de mogelijkheden de metz 44af-4in is nog een fijne flits maar vergeleken bij
sb 900 heeft hij veer meer mogelijkheden en kan hier zeker nog jaren mee voor uit.
Ook kijkende als er ooit een andere camera komt . :wink2:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » zo okt 20 2013 10:12 pm

hoi allemaal bedankt voor de reacties.
ja wat betreft het verschil kwa flitsers ken ik dus (nog ) niet.
ik heb een foto geüpload
http://imageshack.us/content_round.php? ... 0-LPmuPU3A" onclick="window.open(this.href);return false;
camera horizontaal
http://imageshack.us/content_round.php? ... OSb16fO5co" onclick="window.open(this.href);return false;
camera verticaal

hoop dat jullie wat kunnen zien... maar als je het op google opzoekt dan staat het er vol mee (wat betreft de schaduw bij 18 mm )
waar zou ik evt de handleiding door kunnen nemen? wellicht heb ik die nog wel ergens liggen maar via internet is het net even makkelijker.

maar goed even over de flitser.
het liefst hou ik het bij Nikon zelf.
tenzij iemand zegt ; je moet echt deze kopen want die is echt top :)
nogmaals mijn budget is ongeveer rond de 150 euro.

waar ik hem voor gebruik is dus echt voor binnen en binnen een bereik van max 2 a 3meter.
want vooral door het dichtbij schieten krijg je vaak schaduw plekken of donkere achtergronden
het liefst flits ik eigenlijk helemaal niet maar ik moet wel anders krijg ik veel te onscherpe foto's.
in de M modus moet je wel binnen flitsen toch? of ik doe iets fout
Laatst gewijzigd door angeliquekataiya op zo okt 20 2013 10:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » zo okt 20 2013 10:14 pm

Je doet niets fout, maar ik zou me eerst eens in de camera basis verdiepen, een flitser toevoegen maakt het nog iets ingewikkelder... Ik heb trouwens de Yongnuo YN-468II en die bevalt heel goed.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » zo okt 20 2013 10:21 pm

DannySan schreef:Je doet niets fout, maar ik zou me eerst eens in de camera basis verdiepen, een flitser toevoegen maakt het nog iets ingewikkelder...
nou de meeste basis dingen ken ik nu wel maar in de auto stand doet hij het ook.. het lijkt mij dat als ik een scherpe foto wilt maken binnen dat ik wel op 1/200 moet zitten.
en dan moet je de flitser gebruiken.
ga ik iets lager kan het ook wel maar ga ik verder dan worden de foto's veel te veel bewogen.

ik las dat het flitsen net even wat moeilijker maakt maar wat maakt het dan zo moeilijker
als ik vragen mag

p.s ik laat nu natuurlijk twee slechte foto's zien als voorbeeld he

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » zo okt 20 2013 10:53 pm

Ken je dan ook je belichtings driehoek? Als je zegt "op 1/200", hoe stel je dan je ISO en diafragma in?
Het feit dat je de flitser zou toevoegen maakt dat je geen belichtings driehoek maar een vijfhoek hebt. En een opzet flitser 'bam' recht in het gezicht van het onderwerp knallen maakt ook echt geen betere foto's. Dus je goochelt met NOG meer variabelen, daarom is het moeilijker.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo okt 20 2013 11:17 pm

Even helpen met plaatsen doe nog wel een pb sturen met wat je fout hebt gedaan. :wink2:
Kijk eens naar je exif gegevens je flits synchronisatie ligt te hoog
sluitertijd is 200 diafragma 9 bij foto1
sluitertijd is 200 diafragma 8 bij foto 2
1
Afbeelding
2
Afbeelding

Denk dat je de basis mist kijk eens wat hij op de auto -stand doet met flits en ga deze waarden is vergelijken met de s stand.
Maak eens een foto 1/60 op 5.6
en een op 1/125 op 5.6 wel binnen.
Een groot diafragma zorgt ook voor een snellere sluitertijd, dat is bij kinderen
ook altijd mooi meegenomen. Weet je niet precies hoe je het diafragma op
je camera instelt, kijk dan of je wellicht een scene voor keuze stand voor
portretten op je camera hebt zitten. Het helpt ook wanneer je dicht bij het
kind gaat staan en zo ver mogelijk inzoomt met je camera.

Hier wat tips
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it=flitsen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=13732url" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.maartenvandekamp.nl/tip-flit ... instellen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-574 ... your-dslr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagschaduw.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... de-flitser" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je toch besluiten een flits te kopen pak dan de sb700 waar om staat in het bovenstaande en vergelijk dit met sb400 ben je wel wat duurder uit maar heeft meer mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door a vgastel op ma okt 21 2013 7:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » zo okt 20 2013 11:50 pm

Haha ja ik heb eerder fotos geplaatst maar ben het zo snel weer ff kwijt.

Ja inmiddels ken ik de belichtings driehoek.en schiet nu alleen nog maar in de M.
Zo veel beter dan de auto knop haha eindelijk mooie egale fotos.ik hou mijn iso het liefst zo laag mogelijk .mits ik buiten ben en de sluitertijd op bijv 1/400 zet dan pas ik mijn iso daar op aan voor de juiste belichting.(sluitertijd nodig voor maken van rennende honden)
Diafragma heb ik meestal zo groot mogelijk.maar ook dat ligt eraan.
Je gelooft me zeker niet? :-)

maar dit alles heeft toch niks meer te maken met de schaduwen.die zitten der echt door de lens als je zo en foto maakt.dat zie je maar op de fotos.en andere sluitertijd kan ik in mij ogen niet gebruiken binnen voor bewegende voorwerpen :-)
Laatst gewijzigd door angeliquekataiya op zo okt 20 2013 11:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”