Hoi Hannah,
Welkom op dit leuke - en gezellige - forum!
Een setje in 'beoordelingen', altijd leuk!
Ik ben heel eerlijk dat ik het fijn vindt om een kleine soort 'introductie' bij foto's in dit hoekje te zien.
Bijvoorbeeld "Ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig, ik ben gek op mijn honden en probeer ze dan ook altijd op de meest spontane momenten vast te leggen; ik vind dat dat hier wel gelukt is maar wat vinden jullie?"
Dan hebben we iets van een 'houvast' op je foto's.
Daarnaast vindt ik het altijd heel fijn als de exif-informatie meegestuurd wordt, dat is de informatie vanuit je camera met alle instellingen zoals je per foto gebruikt hebt (objectief, ISO, sluitertijd enzovoorts).
Ik zie dat je al via Flickr plaatst, dus dan ben je al een heel eind onderweg :mrgreen:
Het maximale formaat op dit forum is 1024 hoog bij 1280 breed (heb jij ook al ingevuld in je profiel zag ik).
Als je nu zorgt dat je bij het exporteren van je foto's dit als maximum neemt, en bij het linken vanuit Flickr de 'BBCode' pakt en dan als formaat 'original' neemt dan komt de exif-informatie ook mee naar dit forum.
(ervan uitgaande dat je in jouw workflow niet ergens die data al hebt weggehaald natuurlijk.)
Okay, nu de foto's
1: Ik sluit me aan bij Jumpjiving en weimaraner, een heel donker oog. Al vind ik de uitsnede en de achtergrond (lekker helemaal vervaagd) hier ook mooi passen. Misschien is 'ie nóg sterker in zwart/wit?
2: Vind ik best wel een leuke plaat, de centrale plaatsing hier is niet zo erg; al was het leuker als de hond of naar 'rechts' of naar jou had gekeken (attentie-momentje)
3: Hier mag inderdaad de hond wel wat aan rechts 'minder' hebben; en volgens mij ligt de focus op de riem en niet op het oog?
4: Een wat minder plaatje qua hoek, en ik vind dat je ook wel eens een foto met béide ogen erop mag zetten
5: Op zich leuk, maar er is boven nog wat veel 'loze ruimte' en het állerleukst is dat we zouden zien wáár de hond naar keek; een vogeltje? Stok?
6: Een lekkere close-up; niets mis mee
7: Een mindere plaat, als het plaatje iets 'wijder' was geweest en we hadden gezien waarnaar de hond keek (dus een kleiner diafragma gebruiken) dan vond ik 'm geslaagder
8: Ook weer een close-up, maar dan nu zonder neus; al zijn de ogen SUPER sprekend natuurlijk; wellicht was het leuk geweest om bij deze pose de hele hond erop te zetten? Volgens mij - als hij/zij qua hondenras een tikkie enthousiast is zie je dat aan de complete lichaams-uitdrukking terug toch?
Je zegt zelf dat je ze nogal 'saai' vind?
Ik zeg: dat is dan natuurlijk jouw beleving, vandaar ook het stukje waar ik mee begon.
Als je 'spannende' foto's wilt maken die dat in jouw beleving ook zijn; moet je die situaties en composities ook zoeken.
Maar wat is spannend voor jou? Daar zijn we dan wel benieuwd naar natuurlijk.
Hoop dat je hier wat mee kunt, is ook maar gewoon mijn visie/mening.
Groet Danny