Beoordeling hondenfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
HannahV
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beoordeling hondenfotografie

Bericht door HannahV » za okt 19 2013 9:32 pm

Een aantal van mijn hondenfoto's.. Wat kan ik verbeteren?
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

Ik vind sommige foto's nogal.. saai.. Ik heb geen idee wat voor leuke dingen ik de honden kan laten doen (de Bull terriër is van mij, die wordt dus het vaakst gefotografeerd). Hij loopt buiten de tuin nooit los, dus het is vaak lastig om buiten de tuin mooie plaatjes te schieten..

Iemand misschien wat tips? :D
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Beoordeling hondenfotografie

Bericht door Jumpjiving » za okt 19 2013 9:55 pm

Foto's even nummeren, dan is het gemakkelijker om te reageren.
Gebruik je een bewerkingsprogramma?
Stoei dan eens met uitsnedes

ik achtervolg je niet hoor, al lijkt het erop.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za okt 19 2013 10:02 pm

Even een paar dingen die me opvallen:

1. Probeer altijd een lichtpuntje in het oog te krijgen. Bij de meeste foto's is dat gelukt maar bij de eerste niet. Vooral bij de donkere ogen van honden worden ogen zonder zo'n "catchlight" al gauw zwarte vlekken waar weinig leven in zit.

2. Probeer ook eens wat minder centrale composities bij portretten. Bij foto's 2, 3 en 4 staat de hond in het midden van de foto. Iets meer ruimte houden aan de kant waar de hond heen kijkt maakt de compositie vaak net iets sterker.

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » za okt 19 2013 10:23 pm

weimaraner schreef:Even een paar dingen die me opvallen:

1. Probeer altijd een lichtpuntje in het oog te krijgen. Bij de meeste foto's is dat gelukt maar bij de eerste niet. Vooral bij de donkere ogen van honden worden ogen zonder zo'n "catchlight" al gauw zwarte vlekken waar weinig leven in zit.

2. Probeer ook eens wat minder centrale composities bij portretten. Bij foto's 2, 3 en 4 staat de hond in het midden van de foto. Iets meer ruimte houden aan de kant waar de hond heen kijkt maakt de compositie vaak net iets sterker.

Oh dankje, ik zal ermee aan de slag gaan! :D

@Jumpjiving;

Ohja, nummeren, even onthouden ;) Ik probeer wel eens wat met bewerkingsprogramma's ja haha, dus ik zal eens kijken..
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za okt 19 2013 10:40 pm

foto's door mij even voorzien van een nummer

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » za okt 19 2013 11:24 pm

Peter schreef:foto's door mij even voorzien van een nummer
Ah top, dankje!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo okt 20 2013 8:06 am

Hoi Hannah,

Welkom op dit leuke - en gezellige - forum!

Een setje in 'beoordelingen', altijd leuk!

Ik ben heel eerlijk dat ik het fijn vindt om een kleine soort 'introductie' bij foto's in dit hoekje te zien.
Bijvoorbeeld "Ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig, ik ben gek op mijn honden en probeer ze dan ook altijd op de meest spontane momenten vast te leggen; ik vind dat dat hier wel gelukt is maar wat vinden jullie?"
Dan hebben we iets van een 'houvast' op je foto's.

Daarnaast vindt ik het altijd heel fijn als de exif-informatie meegestuurd wordt, dat is de informatie vanuit je camera met alle instellingen zoals je per foto gebruikt hebt (objectief, ISO, sluitertijd enzovoorts).
Ik zie dat je al via Flickr plaatst, dus dan ben je al een heel eind onderweg :mrgreen:
Het maximale formaat op dit forum is 1024 hoog bij 1280 breed (heb jij ook al ingevuld in je profiel zag ik).
Als je nu zorgt dat je bij het exporteren van je foto's dit als maximum neemt, en bij het linken vanuit Flickr de 'BBCode' pakt en dan als formaat 'original' neemt dan komt de exif-informatie ook mee naar dit forum.
(ervan uitgaande dat je in jouw workflow niet ergens die data al hebt weggehaald natuurlijk.)

Okay, nu de foto's :mryellow:

1: Ik sluit me aan bij Jumpjiving en weimaraner, een heel donker oog. Al vind ik de uitsnede en de achtergrond (lekker helemaal vervaagd) hier ook mooi passen. Misschien is 'ie nóg sterker in zwart/wit?

2: Vind ik best wel een leuke plaat, de centrale plaatsing hier is niet zo erg; al was het leuker als de hond of naar 'rechts' of naar jou had gekeken (attentie-momentje)

3: Hier mag inderdaad de hond wel wat aan rechts 'minder' hebben; en volgens mij ligt de focus op de riem en niet op het oog?

4: Een wat minder plaatje qua hoek, en ik vind dat je ook wel eens een foto met béide ogen erop mag zetten :wink2:

5: Op zich leuk, maar er is boven nog wat veel 'loze ruimte' en het állerleukst is dat we zouden zien wáár de hond naar keek; een vogeltje? Stok?

6: Een lekkere close-up; niets mis mee

7: Een mindere plaat, als het plaatje iets 'wijder' was geweest en we hadden gezien waarnaar de hond keek (dus een kleiner diafragma gebruiken) dan vond ik 'm geslaagder

8: Ook weer een close-up, maar dan nu zonder neus; al zijn de ogen SUPER sprekend natuurlijk; wellicht was het leuk geweest om bij deze pose de hele hond erop te zetten? Volgens mij - als hij/zij qua hondenras een tikkie enthousiast is zie je dat aan de complete lichaams-uitdrukking terug toch?

Je zegt zelf dat je ze nogal 'saai' vind?
Ik zeg: dat is dan natuurlijk jouw beleving, vandaar ook het stukje waar ik mee begon.
Als je 'spannende' foto's wilt maken die dat in jouw beleving ook zijn; moet je die situaties en composities ook zoeken.
Maar wat is spannend voor jou? Daar zijn we dan wel benieuwd naar natuurlijk.

Hoop dat je hier wat mee kunt, is ook maar gewoon mijn visie/mening.
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » zo okt 20 2013 8:29 pm

DannySan schreef:Hoi Hannah,

Welkom op dit leuke - en gezellige - forum!

Een setje in 'beoordelingen', altijd leuk!

Ik ben heel eerlijk dat ik het fijn vindt om een kleine soort 'introductie' bij foto's in dit hoekje te zien.
Bijvoorbeeld "Ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig, ik ben gek op mijn honden en probeer ze dan ook altijd op de meest spontane momenten vast te leggen; ik vind dat dat hier wel gelukt is maar wat vinden jullie?"
Dan hebben we iets van een 'houvast' op je foto's.

Daarnaast vindt ik het altijd heel fijn als de exif-informatie meegestuurd wordt, dat is de informatie vanuit je camera met alle instellingen zoals je per foto gebruikt hebt (objectief, ISO, sluitertijd enzovoorts).
Ik zie dat je al via Flickr plaatst, dus dan ben je al een heel eind onderweg :mrgreen:
Het maximale formaat op dit forum is 1024 hoog bij 1280 breed (heb jij ook al ingevuld in je profiel zag ik).
Als je nu zorgt dat je bij het exporteren van je foto's dit als maximum neemt, en bij het linken vanuit Flickr de 'BBCode' pakt en dan als formaat 'original' neemt dan komt de exif-informatie ook mee naar dit forum.
(ervan uitgaande dat je in jouw workflow niet ergens die data al hebt weggehaald natuurlijk.)

Okay, nu de foto's :mryellow:

1: Ik sluit me aan bij Jumpjiving en weimaraner, een heel donker oog. Al vind ik de uitsnede en de achtergrond (lekker helemaal vervaagd) hier ook mooi passen. Misschien is 'ie nóg sterker in zwart/wit?

2: Vind ik best wel een leuke plaat, de centrale plaatsing hier is niet zo erg; al was het leuker als de hond of naar 'rechts' of naar jou had gekeken (attentie-momentje)

3: Hier mag inderdaad de hond wel wat aan rechts 'minder' hebben; en volgens mij ligt de focus op de riem en niet op het oog?

4: Een wat minder plaatje qua hoek, en ik vind dat je ook wel eens een foto met béide ogen erop mag zetten :wink2:

5: Op zich leuk, maar er is boven nog wat veel 'loze ruimte' en het állerleukst is dat we zouden zien wáár de hond naar keek; een vogeltje? Stok?

6: Een lekkere close-up; niets mis mee

7: Een mindere plaat, als het plaatje iets 'wijder' was geweest en we hadden gezien waarnaar de hond keek (dus een kleiner diafragma gebruiken) dan vond ik 'm geslaagder

8: Ook weer een close-up, maar dan nu zonder neus; al zijn de ogen SUPER sprekend natuurlijk; wellicht was het leuk geweest om bij deze pose de hele hond erop te zetten? Volgens mij - als hij/zij qua hondenras een tikkie enthousiast is zie je dat aan de complete lichaams-uitdrukking terug toch?

Je zegt zelf dat je ze nogal 'saai' vind?
Ik zeg: dat is dan natuurlijk jouw beleving, vandaar ook het stukje waar ik mee begon.
Als je 'spannende' foto's wilt maken die dat in jouw beleving ook zijn; moet je die situaties en composities ook zoeken.
Maar wat is spannend voor jou? Daar zijn we dan wel benieuwd naar natuurlijk.

Hoop dat je hier wat mee kunt, is ook maar gewoon mijn visie/mening.
Groet Danny
Wauw, kijk hier kan ik nog eens wat mee! :D bedankt voor je antwoord, ik zal er zeker wat mee gaan doen (met alle antwoorden/tips trouwens hoor!).
Ik vind het mooi om karakter/mooie/simpele momenten juist zo mooi mogelijk vast te leggen, maar ik vraag me af hoe ik dat moet doen.. Bepaalde blikken van mijn of andere hond(en) zijn zo herkenbaar en ik vind het mooi als ik dat kan vastleggen op een foto. En het probleem is alleen dat dat soms niet wil lukken omdat ik nog niet zo veel snap van belichting, instellingen en composities etc.

Lens: Tamron 70-300 mm telemacro
Camera: Nikon D3100

Beeldkwaliteit: RAW (geen idee of het van belang is)
ISO: Auto
Sluitertijd: 1/200

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » zo okt 20 2013 8:54 pm

Ik heb nog wat foto's op m'n flickr toegevoegd, dus mocht er iemand nieuwsgierig zijn...

http://www.flickr.com/photos/102625014@N04/

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » zo okt 20 2013 9:17 pm

En hoe zit het bij deze foto's?

1
Afbeelding

Foto 1 is misschien te ver ingezoomd?

2
Afbeelding

Misschien links meer ruimte over moeten houden?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo okt 20 2013 9:22 pm

Hoi Hannah,

fijn om te horen dat je de opmerkingen (niet alleen die van mij, maar ook van anderen) waardeert.
Wat je leuk vindt om vast te leggen, dat bepaal jij; hóe je dat doet... daar zijn wel bepaalde 'stelregels' voor.
Het is ook van belang om je camera goed te leren kennen, zodat je de benodigde instellingen snel kunt maken.
Verdiep je eens in de 'belichtings-driehoek', dat is verhouding tussen diafragma, sluitertijd en ISO.

Fotograferen in RAW kán beter zijn, omdat je dan in de nabewerking meer mogelijkheden hebt om je foto te verbeteren/aan te passen.
Heel eerlijk gezegd: het objectief waar je dat mee doet maakt in 1e instantie niet zo heel veel uit (al is de 70-300 wat minder handig voor binnen).
ISO op auto? Kan prima, zolang je weet hoe en waarom.
Sluitertijd 1/200? Waarom? Waarom geen... 1/100? Of 1/1000?

En ik ben zeker nieuwsgierig en heb dus al even op je Flickr-pagina gekeken, zitten wel leuke foto's tussen.
Al vind ik het niet altijd 'mooi' als de hondjes er niet helemaal op staan (soms wel leuk hoor, maar niet te vaak).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo okt 20 2013 9:34 pm

Danny heeft mooi uitgelegd hoe je de foto's kunt verbeteren.
Foto 1 is goed.
Iets meer ruimt boven het oor was mooier.
Er zit alleen een raar vlekje voor zijn neus.
Zulke zaken zijn met 2 klikjes te verwijderen met een bewerkingsprogramma.
Ik heb het als voorbeeld even gedaan.

Afbeelding

Bij foto 2 zou inderdaad wat meer ruimte aan de kijkrichting van de hond mooier zijn.

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » zo okt 20 2013 9:49 pm

DannySan schreef:Hoi Hannah,

fijn om te horen dat je de opmerkingen (niet alleen die van mij, maar ook van anderen) waardeert.
Wat je leuk vindt om vast te leggen, dat bepaal jij; hóe je dat doet... daar zijn wel bepaalde 'stelregels' voor.
Het is ook van belang om je camera goed te leren kennen, zodat je de benodigde instellingen snel kunt maken.
Verdiep je eens in de 'belichtings-driehoek', dat is verhouding tussen diafragma, sluitertijd en ISO.

Fotograferen in RAW kán beter zijn, omdat je dan in de nabewerking meer mogelijkheden hebt om je foto te verbeteren/aan te passen.
Heel eerlijk gezegd: het objectief waar je dat mee doet maakt in 1e instantie niet zo heel veel uit (al is de 70-300 wat minder handig voor binnen).
ISO op auto? Kan prima, zolang je weet hoe en waarom.
Sluitertijd 1/200? Waarom? Waarom geen... 1/100? Of 1/1000?

En ik ben zeker nieuwsgierig en heb dus al even op je Flickr-pagina gekeken, zitten wel leuke foto's tussen.
Al vind ik het niet altijd 'mooi' als de hondjes er niet helemaal op staan (soms wel leuk hoor, maar niet te vaak).
Daar zal ik me dan inderdaad eens in gaan verdiepen :)

De sluitertijd staat op 1/200 omdat bepaalde bewegingen dan beter vast te leggen zijn......althans, dat dacht ik zelf.. of heb ik dat echt helemaal verkeerd?

@Jumpjiving:

Ah, bedankt! Is inderdaad beter, dat vliegje leidt een beetje af van de hond..

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » zo okt 20 2013 9:51 pm

Jumpjiving schreef:Er zit alleen een raar vlekje voor zijn neus.

Een insect :shock:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » wo okt 23 2013 6:12 pm

Sinds vandaag een nieuwe lens.. Nikkor 55-300 mm. De eerste resultaten..
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Laatst gewijzigd door HannahV op wo okt 23 2013 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”