Product fotografie witbalans instellen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
rkoebrugge

Product fotografie witbalans instellen

Bericht door rkoebrugge » zo okt 20 2013 1:41 pm

Ik wil voor product fotografie even duidelijk welke instellingen ik het beste kan gebruiken. Er staan tal van video filmpjes met uitleg over de instellingen, maar deze verschillen met gebruik op witbalans. Sommigen geven aan dat je een grijskaart gebruikt, anders maken gebruik van de handmatige PRE witbalans instelling meting. Weer andere gebruiken de 'M' mode en gebruiken de lichtmeting.

De situatie welke ik gebruik is dat ik in een hoekje van een schuine kant twee (halogeen) bouwlampen heb gemonteerd. Deze geven mij altijd een goede licht opbrengst.
Zie foto:
Afbeelding

De vraag die ik nu heb is: is het beter om de handmatige PRE witbalans te gebruiken? Of de grijskaart?
Als ik het niet mis heb dan de handmatige PRE witbalans, want de grijskaart zou voor nabewerking op de PC gebruikt kunnen worden. Of is dit in theorie weer niet nodig bij de PRE instelling?

Welke instelling op de camera moet ik hierbij gebruiken? De objecten die ik wil fotograferen zijn slabbetjes. Deze liggen op het witte papier, dus hebben weinig diepte.
Is de 'M' mode dan het beste? Maar hoe kan ik kijken welke sluitertijd/diafragma ik dan moet gebruiken??

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Product fotografie witbalans instellen

Bericht door gijs sandberg » zo okt 20 2013 1:58 pm

Beste R,
Welkom.
Als je het kamera-handboek goed leest betekent de Pre optie dat je zelf een meting uitvoert.
Zoals het gezegde luidt: meten is weten.
Investeringen zijn veelal amper nodig.
Een velletje wit papier met niet teveel witmakers is een goed begin.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo okt 20 2013 2:05 pm

Een (kleurzweem vrije) grijskaart kan je gebruiken voor zowel pre-witbalansmeting als voor handmatige lichtmeting.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

rkoebrugge

Bericht door rkoebrugge » ma okt 21 2013 7:30 pm

Dankjewel voor de reacties! Het wordt dan dus sowieso een handmatige lichtmeting voor de witbalans.

Ik had het er niet bij gezet, maar de grijskaart heb ik al. Hier doe ik op de achterkant dan ook de witmeting.

Klopt het dat ik dan met de 'M' mode foto's maak, een hoog diafragma (F22) kies en dan de lichtmeting op de camera gebruik? Ik heb ergens (http://forum.belgiumdigital.com/f9/came ... ost1540856" onclick="window.open(this.href);return false;) gelezen om 2 punten te hoog foto's te maken, maar waarom is mij niet duidelijk geworden?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 22 2013 11:01 am

Op dat forum gaan ze uit van een half automatische belichting (T; wat wij Sluitertijdvoorkeuze zouden noemen). En gaan dan twee stoppen overbelichten; +2.
Als je het licht meet op een grijskaart meet je de hoeveelheid licht die op je onderwerp valt. Dit is anders dan op het onderwerp meten omdat je bij het gebruik van een grijskaart geen rekening hoeft te houden met onderwerpscontrasten. Zet je camera op M; zet je grijskaart bij het onderwerp en meet het licht. Zorg dat je geen schaduw op de grijskaart laat valeen.
Diafragmeren tot f22 is eigenlijk nooit een goed idee omdat de kwaliteit van de opname niet toeneemt.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”