Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
HannahV
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto?

Bericht door HannahV » ma okt 21 2013 5:25 pm

Een vraag die ongetwijfeld heel simpel te beantwoorden is door de fotografen hier, maar goed :)

Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto? Je kunt op iedere foto gewoon een zwart-wit effect zetten met een bewerkingsprogramma, maar wanneer voegt het effect iets toe?

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Voegt het effect iets toe, of had het origineel beter geweest?

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding (Vogel staat misschien iets te centraal)

Sorry, ben nog maar een groentje op het gebied van fotografie :D
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto?

Bericht door Patrick » ma okt 21 2013 5:32 pm

HannahV schreef:Een vraag die ongetwijfeld heel simpel te beantwoorden is door de fotografen hier, maar goed :)
Juist niet. Er is niet zoiets als "als je dit doet, dan zit je altijd goed". Net als dat een Porsche 911 geen betere auto is dan een busje. Het ligt er helemaal aan wat je wilt doen of bereiken. In het geval van een verhuizing is het busje echt de betere keus. :wink:

Wat mij betreft is er geen absolute waarheid, maar over het algemeen vind ik zwart-wit een verbetering als daardoor het onderwerp duidelijker naar voren komt. Wanneer kleuren bijvoorbeeld teveel afleiden. Of doordat door de omzetting stucturen beter naar voren komen.

Een zwart-wit foto is géén kleurenfoto waar de verzadiging op 0 is gezet. Een goede omzetting doe je door een kleurenfoto te nemen en deze veelal per kleur te zoeken naar de beste grijswaardeschaal. In Capture NX en Lightroom kan dat prima. Ik ben zelf een grote fan van Nik Silver Efex. Daar kan je echt geweldige omzettingen mee doen. Aanrader!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » ma okt 21 2013 5:42 pm

Patrick schreef:
HannahV schreef:Een vraag die ongetwijfeld heel simpel te beantwoorden is door de fotografen hier, maar goed :)
Juist niet. Er is niet zoiets als "als je dit doet, dan zit je altijd goed". Net als dat een Porsche 911 geen betere auto is dan een busje. Het ligt er helemaal aan wat je wilt doen of bereiken. In het geval van een verhuizing is het busje echt de betere keus. :wink:

Wat mij betreft is er geen absolute waarheid, maar over het algemeen vind ik zwart-wit een verbetering als daardoor het onderwerp duidelijker naar voren komt. Wanneer kleuren bijvoorbeeld teveel afleiden. Of doordat door de omzetting stucturen beter naar voren komen.

Een zwart-wit foto is géén kleurenfoto waar de verzadiging op 0 is gezet. Een goede omzetting doe je door een kleurenfoto te nemen en deze veelal per kleur te zoeken naar de beste grijswaardeschaal. In Capture NX en Lightroom kan dat prima. Ik ben zelf een grote fan van Nik Silver Efex. Daar kan je echt geweldige omzettingen mee doen. Aanrader!
Aha, vandaar..

Ik hoor goede dingen over Lightroom, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan doen!

En bedankt voor uw antwoord! :)
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma okt 21 2013 5:46 pm

[off-topicmode aan]

Hé, Patrick, je wordt zomaar met 'u' aangesproken! :mryellow:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 21 2013 5:52 pm

Ik ben oud genoeg voor een u-schap... 8)

[off-topicmode uit]

P.s. Ik heb je uit tag even gepikt uit jouw reactie Cees. :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 21 2013 5:52 pm

Je kan een testversie downloaden Hannah. Die is meen ik 30 dagen bruikbaar.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma okt 21 2013 5:53 pm

Luiwammes! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 22 2013 11:12 am

Kort door de bocht:
Een goede zwartwit foto is een foto waarin doortekend diep zwart en doortekend helder wit zit maar is geen kleurenfoto waarvan de kleurverzadiging op nul is gezet noch een kleurenfoto waarvan de kleurinformatie gewijzigd is met Silver Efex Pro of Lightroom.

Een zwartwit beeld vraagt een andere manier van kijken.
Je moet veel meer letten op lichtval, schaduwen en vormen.
Google maar eens op beelden van Cartier-Bresson, vdr Elsken, Lartigue, Mapplethorpe, Adams etc.

Silver Efex en Lightroom kunnen wel heel veel details uit kleurenbeelden omzetten. In feite zijn dit heel geavanceerde contrastfilters.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Rikietje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rikietje » di okt 22 2013 3:21 pm

Goede vraag Hannah, dit vroeg ik me onbewust ook al een tijd af!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » di okt 22 2013 5:11 pm

ArjanL schreef:Kort door de bocht:
Een goede zwartwit foto is een foto waarin doortekend diep zwart en doortekend helder wit zit maar is geen kleurenfoto waarvan de kleurverzadiging op nul is gezet noch een kleurenfoto waarvan de kleurinformatie gewijzigd is met Silver Efex Pro of Lightroom.

Een zwartwit beeld vraagt een andere manier van kijken.
Je moet veel meer letten op lichtval, schaduwen en vormen.
Google maar eens op beelden van Cartier-Bresson, vdr Elsken, Lartigue, Mapplethorpe, Adams etc.

Silver Efex en Lightroom kunnen wel heel veel details uit kleurenbeelden omzetten. In feite zijn dit heel geavanceerde contrastfilters.
Haha aha, ik vat 'm. Ik ben trouwens bezig met het downloaden van Lightroom dus ik zal zo eens proberen wat te gaan doen met dat programma.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di okt 22 2013 8:36 pm

Lightroom is al een goed begin om foto's om te zetten naar zwart/wit. Maar ook daar geldt: druk niet alleen maar op de "zwart/wit knop" rechtsboven in het ontwikkelmenu maar ga verder met experimenteren. Scroll bijvoorbeeld iets naar beneden in datzelfde ontwikkelmenu naar het item "HSL / Kleur / Zwart-wit", klik op zwart-wit en ga dan eens met de zwart-wit mix schuifjes spelen - je zult zien dat je alleen daarmee al sterkere zwart-wit beelden kunt maken.
Als je je er dan nog verder in gaat verdiepen en technieken als tegenhouden en doordrukken gaat gebruiken kun je nog veel sterkere zwart/wit platen maken.
Ter illustratie een paar voorbeelden: de eerste van elke set (a) is slechts omgezet met behulp van de zwart/wit knop in Lightroom, met slechts 1 klik dus, de tweede versie (b) is verder onder handen genomen in Lightroom en Photoshop:

1a
Afbeelding

1b
Afbeelding

2a
Afbeelding

2b
Afbeelding

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » di okt 22 2013 9:01 pm

@Weimaraner:

Wow, da's inderdaad een wereld van verschil..!!

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di okt 22 2013 9:06 pm

Wat echt een mooie zwart wit foto is?

- hij is zwart wit
- en
- en
- en ............... JIJ vind hem mooi.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 22 2013 9:18 pm

Voor het eerst moet ik zeggen dat ik het met de meeste sprekers niet eens ben! Meestal kan ik me 100% vinden in de adviezen of meningen. Dit keer echter niet.
De meeste reacties gaan over software die gebruikt kan worden om van een kleurenfoto naar een zwart-wit foto te gaan. Dat is op zich prima en werkt goed, maar ik ben van mening dat je een zwart-wit foto bewust moet maken. Later van een kleurenfoto een zwart-wit foto maken komt op mij een beetje over als, hhmmmm, in kleur is de foto niet interessant, laat ik eens kijken wat er gebeurt als ik hem via software zwart-wit maak. Dan is er bij het maken van de foto niet bewust gekozen voor zwart-wit. Het vraagt een andere manier van kijken en denken. Contrasten en vormen zien.
Ik heb op mijn camera de U1 knop zo ingesteld dat ik met een "push of the button" zwart-wit fotografeer. Soms fotografeer ik in kleur en opeens zie ik iets dat ik denk, nee, deze moet in zwart wit en dan hoef ik alleen naar de U1 stand te gaan.
Het is dus absoluut geen kritiek op gebruik van software, ook ik doe dat af en toe, maar als je je echt in zwart-wit fotografie wilt verdiepen denk ik dat je ook zwart-wit moet schieten, kijken en denken.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di okt 22 2013 9:43 pm

@Ton,
Helemaal mee eens - maar het een sluit het ander dan ook niet uit.
Bij de bovenstaande foto's ben ik bij de eerste (het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht) speciaal gegaan om zwart/wit platen te schieten. Daarom ben ik dus ook op een half bewolkte dag gegaan; witte wolken tegen een blauwe lucht geven in zwart/wit een mooi contrast.
Bij nummer twee zag ik achteraf pas dat de foto in zwart/wit veel sterker was dan in kleur.

En software blijft gewoon nodig voor een sterke zwart/wit omzetting. Technieken zoals tegenhouden en doordrukken kun je nu eenmaal niet in de camera doen. Dat doe ik dus in de nabewerking, net als dit vroeger in de analoge tijd in de doka gedaan werd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”