Welke telezoomlens ?
- Ludo
- Socialmedia
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Welke telezoomlens ?
Heb sinds kort een D3100 aangeschaft voorzien van een kitlens: de Nikon AF-S 18-105 mm - f/3.5-5.6 VR DX.
Nu wil ik nog een tweede lens aanschaffen, net als de kitlens te gebruiken voor algemene onderwerpen zoals gebouwen, (stilstaande) treinen en vrachtwagens, en macro-opnamen: bloemen, spinnetjes, enz.
Met mijn nog beperkte kennis van zaken heb ik twee lenzen op het oog:
Nikon AF-S 55-200 mm - f/4-5.6G ED VR DX
Nikon AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR (DX)
Heb ik hiermee een goede keus gemaakt als ik deze ter aanvulling op de huidige lens, aan zou schaffen ?
De 55-200 mm kan ik tweedehands en z.g.a.n. aanschaffen voor € 119,-
Of misschien wat meer geld opzij leggen en voor de 55-300 mm gaan ?
(edit: de laatste zie ik bij het Nikon Service Centre tweedehands met garantie voor € 179,-
Deze heeft echter niet de toevoeging DX, kan ik die dan toch op mijn 3100 gebruiken ?)
Ik lees graag jullie mening !
Nu wil ik nog een tweede lens aanschaffen, net als de kitlens te gebruiken voor algemene onderwerpen zoals gebouwen, (stilstaande) treinen en vrachtwagens, en macro-opnamen: bloemen, spinnetjes, enz.
Met mijn nog beperkte kennis van zaken heb ik twee lenzen op het oog:
Nikon AF-S 55-200 mm - f/4-5.6G ED VR DX
Nikon AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR (DX)
Heb ik hiermee een goede keus gemaakt als ik deze ter aanvulling op de huidige lens, aan zou schaffen ?
De 55-200 mm kan ik tweedehands en z.g.a.n. aanschaffen voor € 119,-
Of misschien wat meer geld opzij leggen en voor de 55-300 mm gaan ?
(edit: de laatste zie ik bij het Nikon Service Centre tweedehands met garantie voor € 179,-
Deze heeft echter niet de toevoeging DX, kan ik die dan toch op mijn 3100 gebruiken ?)
Ik lees graag jullie mening !
Re: Welke telezoomlens ?
Deze zoom lenzen kan je dus niet gebruiken voor wat je aangeef.
Voor macro heb je dus echt een macro objectief nodig.
Voor gebouwen, (stilstaande) treinen en vrachtwagens kan je die 18-105mm objectief mooi voor gebruiken.
Wil je dan toch nog een objectief aanschaffen, kijk dan eens naar een AF S 70-300mm objectief.
De reden is, met dit objectief heb je dan een mooie tele bereik.
Heb je dan later wat meer ervaring, dan kan je altijd kijken naar objectieven met een vaste opening over het hele bereik.
O ja, een tweedehands AF S 70-300mm kost rond de € 325,00, maar wel goed onderhandelen over de prijs.
Hier een tip.
Niet bieden op Marktplaats, maar sta er een telefoonnummer er bij, dan een directe bieding via telefoon.
Voor macro heb je dus echt een macro objectief nodig.
Voor gebouwen, (stilstaande) treinen en vrachtwagens kan je die 18-105mm objectief mooi voor gebruiken.
Wil je dan toch nog een objectief aanschaffen, kijk dan eens naar een AF S 70-300mm objectief.
De reden is, met dit objectief heb je dan een mooie tele bereik.
Heb je dan later wat meer ervaring, dan kan je altijd kijken naar objectieven met een vaste opening over het hele bereik.
O ja, een tweedehands AF S 70-300mm kost rond de € 325,00, maar wel goed onderhandelen over de prijs.
Hier een tip.
Niet bieden op Marktplaats, maar sta er een telefoonnummer er bij, dan een directe bieding via telefoon.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Ludo,
Welkom,
In dit gedeelte ven het NCN forum staan vele discussies over diverse zoomlenzen, doe er jouw voordeel mee.
Mijn algemene opmerkingen:
-alle waar is naar zijn geld
-meer zoom betekent meer progblemen (dus hogere prijs of lagere kwaliteit).
re: toevoeging DX,
Lees het handboek van jouw kamera, daat staat in welke lenzen passen.
Groeten, Gijs
Welkom,
In dit gedeelte ven het NCN forum staan vele discussies over diverse zoomlenzen, doe er jouw voordeel mee.
Mijn algemene opmerkingen:
-alle waar is naar zijn geld
-meer zoom betekent meer progblemen (dus hogere prijs of lagere kwaliteit).
re: toevoeging DX,
Lees het handboek van jouw kamera, daat staat in welke lenzen passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Ludo
- Socialmedia
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties.
De vraag is inderdaad wat ad hoc gesteld, heb mezelf nog weinig tijd gegeven om me
te verdiepen in de materie.
Bovendien moet ik nog een beetje wennen aan het kiezen m.b.t. de lenzen: voorheen had
ik een Fujifilm HS 10 (weliswaar geen spiegelreflex), en met een vaste lens: 24-720 mm.
Met deze camera heb ik dan ook prima ervaringen, ook wat betreft macro opnamen: maar
uiteindelijk wil je meer, en beter.....
De vraag is inderdaad wat ad hoc gesteld, heb mezelf nog weinig tijd gegeven om me
te verdiepen in de materie.
Bovendien moet ik nog een beetje wennen aan het kiezen m.b.t. de lenzen: voorheen had
ik een Fujifilm HS 10 (weliswaar geen spiegelreflex), en met een vaste lens: 24-720 mm.
Met deze camera heb ik dan ook prima ervaringen, ook wat betreft macro opnamen: maar
uiteindelijk wil je meer, en beter.....
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dit is inderdaad een DX objectief. Klik maar op het plaatje en je ziet het staan. Dit objectief past prima op je D3100. Ik heb'm ook gehad en was best tevreden met het resultaat.Ludo schreef:Of misschien wat meer geld opzij leggen en voor de 55-300 mm gaan ?
Ik heb HIER nog enkele afbeeldingen staan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Ludo
- Socialmedia
- Contacteer:
Had het plaatje al aangeklikt, maar omdat de term DX ontbrak in de omschrijving, was ik in verwarring gebracht.
Kan er deze week natuurlijk wel even over bellen, zodat ik het zeker weet.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wanneer je bij het objectief op "vergroten" klikt dan zie je groot in beeld "Nikon DX etc."Ludo schreef:Had het plaatje al aangeklikt, maar omdat de term DX ontbrak in de omschrijving, was ik in verwarring gebracht.
Jan
- Ludo
- Socialmedia
- Contacteer:
Klopt, maar dit is hoe het omschreven staat...
''AF-S 55-300/4.5-5.6G ED VR'' (incl 6 maanden garantie)
Ik mis dus de term 'DX'.
Vaak willen afbeeldingen nog wel eens afwijken van de omschrijving, of andersom.
''AF-S 55-300/4.5-5.6G ED VR'' (incl 6 maanden garantie)
Ik mis dus de term 'DX'.
Vaak willen afbeeldingen nog wel eens afwijken van de omschrijving, of andersom.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Of er nu wel of niet DX op of bij een objectief staat, hij past altijd op een DX-camera.
Waar je wel op moet letten, is of een objectief van het type AF-S is, want alleen dan heb je op jouw camera auto-focus.
Als je meer telebereik wil dan de 105mm die je nu hebt, zou een 70-300mm een mooie aanvulling zijn. Zoek je daarentegen iets voor gebouwen en algemene foto's, dan zou je ook kunnen denken aan een groothoek zoom als bijvoorbeeld 12-24 mm
Waar je wel op moet letten, is of een objectief van het type AF-S is, want alleen dan heb je op jouw camera auto-focus.
Als je meer telebereik wil dan de 105mm die je nu hebt, zou een 70-300mm een mooie aanvulling zijn. Zoek je daarentegen iets voor gebouwen en algemene foto's, dan zou je ook kunnen denken aan een groothoek zoom als bijvoorbeeld 12-24 mm
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- Ludo
- Socialmedia
- Contacteer:
Ben toch voor de 55-300 mm. gegaan.
Niet via het Nikon Service Centre, maar nieuw uit een webshop.
Nu wellicht nog eens op zoek naar een groothoek(zoom)lens of macrolens, om de boel te completeren.
Niet via het Nikon Service Centre, maar nieuw uit een webshop.
Nu wellicht nog eens op zoek naar een groothoek(zoom)lens of macrolens, om de boel te completeren.