Ik moet zeggen, na mijn eerste kleine shoot met deze lens ben ik best al tevreden. Uiteraard heb ik mijn huiswerk gedaan voordat ik tot koop overging.
Vele youtube vergelijkingen bekeken van de drie bekendste in dit segment van 70-200 1:2.8. De Nikkor, Sigma en de Tamron. De focus is trager dan de anderen. De Nikkor is razendsnel. Maar dat speelt voor mij geen grote rol, ik fotografeer vaak onderwerpen waarbij ik alle tijd heb. De Tamron maakt volgens de tests meer herrie bij het focussen. Ik vind dat heel erg meevallen. Heb nog een oude Nikkor 70-210 telelens en die kan ik alleen gebruiken als ik gehoorbescherming draag

.
Wat wel storend kan zijn is de harde "klik" als je overgaat van manual naar AF. Dat is best een harde klik.
In de tetst werd vaak genoemd dat de AF er soms naast zat en dat heb ikzelf gisteren dus ook ondervonden. Sommige shots zijn net een beetje out of focus. Maar als gezegd door vorige spreker, dat is even wennen denk ik, de lens leren kennen en weten waar en wanneer je moet corrigeren en misschien af en toe een extra foto maken. Op de test wordt soms gezegd dat de lens niet geschikt is voor kritische reportages als huwelijken. Ben ik het gedeeltelijk mee eens vanwege de AF snelheid en de soms onscherpe foto's.
Maar laten we wel zijn, deze lens is betaalbaar voor velen onder ons, terwijl ik van de aanschaf van de Nikkor alleen maar kan dromen. Ook een stuk goedkoper dan de Sigma. En dan mag je gewoon niet verwachten dat de Tamron, die verreweg de goedkoopste is, er als beste uit zou komen. Ik heb 330 Euro betaald voor een lens zonder krasje en ik denk dat ik er heel veel plezier aan ga beleven.