Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wanneer is een foto een goede zwart-wit foto?

Bericht door Drikus70 » di okt 22 2013 9:44 pm

Als ik de vraag zou vertalen in 'wanneer zet ik een foto om in zwart wit?' (gezien de voorbeelden..) dan zal door het verwijderen van kleur de aandacht in de foto naar andere zaken gaan. Structuren krijgen dan bv meer aandacht of verlopen van donker naar licht. Kleuren doen veel met onze beleving. Een foto waar bv vuur in zit zal in kleur anders overkomen dan wanneer de foto zwart wit is. Kleuren kunnen voor mooie kleurcontrasten in een foto zorgen. Denk bv aan een bloemenveld van rode tulpen waarin het rood, het groen icm een mooie blauwe lucht voor een aangename mix van kleuren kan zorgen die in een zwart wit foto vanzelfsprekend dus een hele andere beleving oplevert.

Geert Huizing
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Geert Huizing » di okt 22 2013 9:51 pm

Ton,
Op een punt kan ik met je meegaan, namelijk op het moment dat je de foto maakt bewust nadenken of je deze in kleur of zw/w wil.
Ik ben het niet met je eens om op het moment dat je kiest voor zw/w dan ook je camera op zw/w zetten. Dan doet je camera namelijk hetzelfde als wat je thuis op een pc doet.
Echter de mogelijkheden die een programma als b.v. Lightroom je biedt voor een omzetting naar zw/w zijn veel groter.
Ik ben ook aan het spelen met omzettingen naar zw/w en ben duidelijk van mening dat ik me met Lightroom waan in de zw/w doka die ik vroeger had, met een verschil, vroeger had ik een zw/w rolletje in de camera, de sensor van onze huidige camera's zijn in kleur.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 22 2013 9:51 pm

weimaraner schreef:@Ton,
Helemaal mee eens - maar het een sluit het ander dan ook niet uit.
Bij de bovenstaande foto's ben ik bij de eerste (het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht) speciaal gegaan om zwart/wit platen te schieten. Daarom ben ik dus ook op een half bewolkte dag gegaan; witte wolken tegen een blauwe lucht geven in zwart/wit een mooi contrast.
Bij nummer twee zag ik achteraf pas dat de foto in zwart/wit veel sterker was dan in kleur.

En software blijft gewoon nodig voor een sterke zwart/wit omzetting. Technieken zoals tegenhouden en doordrukken kun je nu eenmaal niet in de camera doen. Dat doe ik dus in de nabewerking, net als dit vroeger in de analoge tijd in de doka gedaan werd.
Helemaal met je eens. Daarom gaf ik ook al aan dat het op zich werkt met software en dat ik het zelf ook wel eens gebruik. Het is zeker geen wet van Meden en Perzen.
En het is wat iemands voorkeur is. Ik ben old-school denk ik. Fotografeerde 40 jaar geleden al zwart wit en toen moest je wel want eenmaal een kleurenrolletje in je camera, tja, .....vroeger

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di okt 22 2013 9:52 pm

Daarom is het ook fijn dat je in RAW + JPG kunt schieten. Ik ga helemaal met Ton zijn verhaal mee, als ik zwart wit foto's wil hebben, dan doe ik dat in zwart wit. Maar doordat ik ook nog de RAW file heb, kan ik later nog bewerkingen uit voeren. Ik moet het nou eenmaal zien zoals het is. Als ik achter de computer zit, wordt het vaak toch een ander resultaat.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » di okt 22 2013 9:59 pm

PanzerFaustNL schreef:Daarom is het ook fijn dat je in RAW + JPG kunt schieten. Ik ga helemaal met Ton zijn verhaal mee, als ik zwart wit foto's wil hebben, dan doe ik dat in zwart wit. Maar doordat ik ook nog de RAW file heb, kan ik later nog bewerkingen uit voeren. Ik moet het nou eenmaal zien zoals het is. Als ik achter de computer zit, wordt het vaak toch een ander resultaat.
Klopt helemaal! Ik betrap me erop dat ik soms TE ver ga in de nabewerking. Als gezegd, ik ben old-school, fotografeer al 40 jaar. Ik fotografeerde veel maar had geen doka dus moest al bij het kopen van het filmrolletje rekening houden met wat ik wilde. En dan maar hopen dat na drie dagen vol spanning wachten, het resultaat bevredigend was. Soms mis ik dat wel een beetje. Nu valt er van een matige foto best nog iets te maken met software. (tot op een zekere hoogte)
Ik denk ook zeker dat software betere dingen kan in zwart-wit dan ik weet of toe wil geven. Wat ik echter probeer duidelijk te maken is dat zwart-wit fotografie een andere benadering vraagt als je je er echt in wilt verdiepen. Dan moet je de contrasten al zien op het moment dat je het plaatje ziet. Je moet als het ware zwart-wit gaan denken.
En met die gedachte kun je uiteraard nog steeds de foto in kleur schieten en achteraf bewerken. No problem.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di okt 22 2013 10:53 pm

Als je in Beeldinstelling(?) voor Monochroom kiest krijg je een zwartwit beeld in de display van de camera. Het RAW beeld bevat alle kleuren en zal pas zwartwit worden als je hiervoor kiest.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di okt 22 2013 11:28 pm

Een zwartwit foto begint inderdaad al met het zwartwit denken.
In tegenstelling tot de beste momenten voor kleurenopnames, is midden op de dag fotograferen voor zwartwit opnames het beste.
Veel contrast dus.
Dat scheelt je al een hoop nabewerking extra.
Dat heb ik ergens gelezen in het photo digitaal magazine.

Vrgr
Tiny

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo okt 23 2013 6:15 am

ArjanL schreef:Als je in Beeldinstelling(?) voor Monochroom kiest krijg je een zwartwit beeld in de display van de camera. Het RAW beeld bevat alle kleuren en zal pas zwartwit worden als je hiervoor kiest.
Niet met mijn D7100. Als ik monochroom schiet zijn zowel de JPEG als de RAW files monochroom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo okt 23 2013 7:25 am

RAW bestanden hebben geen kleuren en zijn ook niet zwart wit. Het is de informatie die op de sensor gekomen is. Door de EXIF data erbij te zetten kan een programma de data interpreteren. Wat jij zwart wit noemt is een erbij opgeslagen klein JPG bestand. Dat wordt getoond door de meeste programma's als je snel door de foto's wandelt. Maar je kan alles simpel aanpassen als je toch kleur wil.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo okt 23 2013 7:38 am

Patrick, OK da's duidelijk!
Ik gebruik geen software anders dan de bijgeleverde Nikon Canpture software en als ik dan mijn monochrome foto's inlaad, krijg ik ze inderdaad zwart-wit te zien. Zowel de JPG als de RAW. (ik gebruik 1 SD kaart voor JPG en 1 voor RAW)

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » do okt 24 2013 5:10 pm

Vandaag naar het natuurgebied geweest en ik heb een beetje in zwartwit proberen te denken.. Wat resultaten:

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

Ik heb het torentje op foto 3 geprobeerd recht te zetten, torentje zelf staat namelijk scheef. Eilandje waar hij op staat is een beetje weggezakt, dus vandaar :)

Plantjes links onderin op foto 5 zijn misschien een beetje storend?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do okt 24 2013 7:14 pm

Patrick schreef:RAW bestanden hebben geen kleuren en zijn ook niet zwart wit.
JPG bestanden hebben geen kleuren en zijn ook niet zwart wit.

Beiden zowel RAW en JPG bestanden hebben een interne structuur waarin ze zowel kleuren foto's als zwart-wit foto's kunnen opslaan. De codering is bij beiden anders, RAW bevat meer, maar het is niet zo dat een RAW geen kleuren opslaat en JPG wel.

Ben
De D7000 slaat bij monochroom gewoon de kleuren op in het RAW bestand, de jpg is wel zwartwit. Hoe dat met de D7100 zit weet ik niet.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 24 2013 7:23 pm

ben42 schreef:
Patrick schreef:RAW bestanden hebben geen kleuren en zijn ook niet zwart wit.
JPG bestanden hebben geen kleuren en zijn ook niet zwart wit.

Beiden zowel RAW en JPG bestanden hebben een interne structuur waarin ze zowel kleuren foto's als zwart-wit foto's kunnen opslaan. De codering is bij beiden anders, RAW bevat meer, maar het is niet zo dat een RAW geen kleuren opslaat en JPG wel.
Toch is er een heel essentieel verschil. In het geval van een JPG bestand kan je niet meer terug van een zwart-wit versie naar een kleurenversie. Bij een NEF bestand kan dat dus wel zonder problemen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do okt 24 2013 10:53 pm

Patrick schreef: Toch is er een heel essentieel verschil. In het geval van een JPG bestand kan je niet meer terug van een zwart-wit versie naar een kleurenversie. Bij een NEF bestand kan dat dus wel zonder problemen.
Dat verschil heeft niet met kleur alleen te maken, het verschil is dat RAW bestanden over het algemeen Niet destructief zijn. Edits zitten niet in het RAW bestand. Dat geld voor beeldformaat, dynamiek en ook voor kleur. Zo kun je ook de horizon niet rechtzetten. Dit omdat de software dat in het algemeen niet toelaat.

Er is in principe niets op tegen om zwartwit in een RAW bestand op te slaan. Gebeurd over het algemeen niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het RGB (meestal Bayerfilter) uit een camera gesloopt wordt om een hogere resolutie aan te kunnen, maar dan alleen in grijstinten.
Met de camera's zoals ik ze ken wordt er dus geen zwartwit opgeslagen in RAW. En de normale software staat niet toe om een bewerking in RAW op te slaan. Maar dit is een opzettelijke beperking die wordt aangebracht, geen eigenschap van het RAW bestand.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”