Nikon ring BR-4 of BR-6?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
nicor
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Nikon ring BR-4 of BR-6?

Bericht door nicor » za okt 26 2013 11:09 am

Ik wil mijn PB 4 balg, waarop nu een Micro-Nikkor 55mm f3,5 is geschroefd, voorzien van een soort semi automatisch diafragma. Daarvoor zijn een aantal zaken nodig, waaronder een ring die geschikt is voor het aankoppelen van een dubbele draadontspanner. In combinatie met het 55 mm objectief (die geen CPU-contacten heeft ), is een BR4 ring geschikt.
Die is echter maar zeer beperkt in goede kwaliteit te vinden.

Mijn vraag is: zou een BR-6 voor dit doel ook, of misschien zelfs beter, geschikt zijn? Kan een BR-6 bijvoorbeeld ook gebruikt worden in combinatie met objectieven met CPU-contacten?
Met een BR-4 kan dat laatste namelijk volgens mij niet.

Ik hoop dat iemand het juiste antwoord heeft!
Groet,
Cor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon ring BR-4 of BR-6?

Bericht door Léon Obers » za okt 26 2013 11:22 am

De BR-6 is zelfs expliciet uitgebracht om geen problemen met de CPU-contacten van AF objectieven te veroorzaken.
Dus beter meteen naar een BR-6 gaan. Zie beschrijving met plaatje iets verder op de volgende webpagina:
http://photo.net/nikon-camera-forum/00Gnq9" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik neem aan dat je het Micro-Nikkor objectief omgekeerd op de balg gebruikt. (Vergroting meer dan 1:1), en je de andere kant van de ring niet gebruikt. Daar zit namelijk verschil in met beide type ringen. Schroefdraad versus Bajonet.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

nicor
Clublid
Clublid

Bericht door nicor » za okt 26 2013 11:48 am

Léon, dank voor je reactie.

Het Micro-Nikkor objectief zal zowel omgekeerd (vergroting) als normaal (digitaliseren van dia's en negatieven met de PS-4) op de balg worden gebruikt. Als ik het goed begrijp gaat dat laatste dus niet lukken met de BR-6?
Groet,
Cor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 26 2013 11:55 am

In normale stand wil je dat accessoire dan dus tussen lens en balg inzetten, om in ieder geval met de dubbele draadontspanner, het "spring"-diafrafgma te kunnen bedienen. Dat kan alleen met de BR-4.

Of indien wel gebruikt met de BR-6, op de plek waar dan de schroefdraad van de BR-6 ring zit, daar aansluitend nog een BR2A ring opzetten. (Die zul je wellicht ook wel hebben). Die gaat van bajonet naar schroefdraad 52mm mannetje. De BR-6 aan die zijde 52mm vrouwtje.
Op die wijze past dat dan weer op de balg. Echter al die tussenstukken lijken me de constructie er niet stabieler op worden.

Met die constructie ertussen vraag ik me verder af of je dan nog voldoende speling hebt met je balg om slechts tot 1:1 te komen. De dikte van die ringen komt erbij in je afstand. Gaat er weer vanaf, aan de kant van de balg-uitrek zelf. Dan heb je mogelijk de balg staanders tegen elkaar gedraaid. Zou je even "droog" moeten uittesten, wat je aan speling hebt, nu zonder accessoires.

Komt de Micro-Nikkor zelf al niet tot 1:1 zonder een balg?

nicor
Clublid
Clublid

Bericht door nicor » za okt 26 2013 1:47 pm

De Micro-NIKKOR zelf komt tot een vergroting 1:2. Om tot 1:1 te komen moet er een PK 13 tussen.
Ik heb nog geen BR2A ring, maar die is onderweg. Ik ga denk ik maar voor de BR-6. Als die binnen is probeer ik het uit; mocht het niet lukken dan zal ik er toch nog een BR-4 bij moeten kopen.

Nogmaals : hartelijk dank voor je hulp.
Groet,
Cor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 26 2013 3:00 pm

Ik heb even een gebruiksaanwijzing van de PB-4 balg opgezocht: http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/nikon_pb-4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op blz. 7 staat als tweede lens de Micro Nikkor 55mm/3.5 vernoemd.
Daar zie je de vergrotingsmaatstaven + de afstand tot je onderwerp, gemeten vanaf de voorste rand.
In normale positie kom je net aan een vergrotingsmaatstaf onder de 1:1 tot maximaal 3,5x
Met een BR-4 ertussen kom je misschien net aan de grens van 1:1 of er net overheen??? Het zal er net om hangen.
De combinatie BR-6 plus BR2A kom je mogelijk dan net voorbij de 1:1
Je weet nu in ieder geval waar je eventueel tegenaan kunt lopen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”